رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به آیین‌نامه اصلاحی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفت: به منظور صادرات انرژی از محل صرفه‌جویی شده اوراقی را طراحی کرده‌ایم که برای تأمین مالی ارزی است.

اوراق صرفه‌جویی انرژی به صورت ارزی منتشر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه در این سال ها فروش نفت و فرآورده های نفتی کشور با شیوه های درستی انجام نشده، گفت: این عدم موفقیت متاثر از سه دلیل عدم سرمایه گذاری در بحث استخراج و اکتشاف صنعت نفت به دلیل عدم بهره برداری از اعتبارات، عدم امنیت صادرات و توجه نداشتن به بحث بهینه سازی انرژی به عنوان یکی از استراتژی‌های برتر این حوزه است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران افزود: یک نظریه مهم در جهان این است که کاهش مصرف انرژی بهترین راه تولید انرژی در دنیاست.

نجفی با اشاره به اینکه این دلایل موجب شده ایران مزیت انرژی را از دست بدهد افزود: برای رفع این مشکلات ما راهکارهایی را اعلام می کنیم که مهمترین آن بحث رگولاتوری یا تنظیم گری انرژی در کشور است.

وی تصریح کرد: برای بحث رگولاتوری در بحث برق و نفت ما آیین نامه ها و قوانینش را با همکاری شورای رقابت تدوین و تصویب کردیم و علی‌رغم مخالفت های دولت این بحث را تا رفتن به مجلس پیش بردیم اما متاسفانه وزیر نیرو اخیراً درخواست برگرداندن آن را از مجلس داده است و انتظار می رفت ایشان نقطه نظرات خود را با بخش خصوصی مطرح می کردند. طبیعتاً تعلل وزارت نیرو به ضرر دولت و مردم و تولیدکنندگان است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در ادامه راهکارهای خود گفت: در حال حاضر ۴,۲۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه‌های ماهیانه ۴۵ هزار تومانی به عنوان یارانه پرداخت می شود که تقریباً تأثیری بر زندگی هیچکس ندارد. ما به دولت پیشنهاد می کنیم با سرمایه گذاری این رقم در بخش انرژی می‌تواند مشکلات زیادی از تولیدکنندگان این بخش را رفع کند.

وی با اشاره به اینکه چرا تحریم ها می توانند ما را زمین گیر کنند، گفت: در این سال ها در بازارهای منطقه ای نتوانسته ایم میخ خود را بکوبیم و حتی بازارهای عراق و ارمنستان هم در حال از دست رفتن است. صادرات برق به عراق و ارمنستان علاوه بر مزیت اقتصادی دارای مزیت سیاسی و امنیتی نیز است و باید با آن توجه کافی شود.

نجفی افزود: اگر همین پول مدیریت می شد می توانستیم در این سال ها با در اختیار قرار دادن در شرکت های بهینه سازی انرژی ۳۵ درصد مصرف انرژی را کاهش دهیم و نزدیک به یک میلیون اشتغال ایجاد کنیم.

وی با اشاره به قطعی برق در تابستان امسال افزود: قطعی برق صنایع که مهمترین بخش اقتصادی کشور است، اتفاق تلخی بود و قیمت سیمان با دخالت دلالان آنقدر بالا رفت که هنوز هم به قیمت واقعی خود برنگشته است. این نگرانی را الان هم وجود دارد که با قطعی گاز در زمستان امسال افزایش قیمت ها را شاهد باشیم.

نجفی افزود: در سال ۹۴ ما قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور را تصویب کردیم که یکی از مترقی‌ترین قوانین کشور است و ماده ۱۲ آن به بحث بهینه‌سازی انرژی اشاره دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در شرکت بهینه سازی سوخت و وزارت نفت آن زمان آیین نامه این قانون به نحوی تدوین شد که کارآمدی قانون از بین رفت و برای اصلاح آن ما طرحی را سال گذشته با معاون اول رئیس جمهور مطرح کردیم که الان جزییات آن را اعلام می کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران اظهار کرد: قانون اینگونه نوشته شده بود که سرمایه گذار از محل صرفه جویی انرژی کسب سود کند اما آیین نامه آن به نحوی تدوین شد که باید از محل کنتورها و پس از گذشت زمان زیادی پرداخت می‌شد و طبیعتاً هیچ فعال بخش خصوصی با این شرایط وارد نمی‌شود.

نجفی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که یک نهاد به عنوان نهاد مهندسی ناظر تاسیس شود و به دلیل اینکه کاهش مصرف را قطعی می دانیم متناظر با آن سرمایه گذاری انجام می شود و از محل آن اوراقی به اسم اوراق سلف موازی صرفه جویی انرژی منتشر می شود که قابلیت واگذاری هم دارد. البته این اوراق ارزی هستند و برای تأمین مالی از منابع خارجی عرضه می‌شوند.

وی افزود: ما قبلاً هم اوراق نفتی به همین منظور طراحی کرده بودیم که به دلیل بحث هایی که با بابک زنجانی پیش آمد اجرایی شدن آن متوقف شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۰ پروژه به این منظور پیشنهاد شده است، گفت: تعویض ۲۰ هزار بخاری، اتوبوس های با مصرف انرژی پایین و همچنین و طرح های متنوع دیگری برای این منظور طراحی شده است.

نجفی خاطرنشان کرد: ما در سال ۸۸ طرحی به نام ستاره انرژی برای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری تعریف کردیم که در آن زمان سازمان استاندارد به دلیل طرح برچسب انرژی پیشنهاد موکول شدن آن به آینده را داد اما امروز اعلام می کنیم که این طرح را وارد فاز اجرایی خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در پایان گفت: این طرح به این صورت است که هر ساختمانی که بخواهد این سنجش انجام شود، اگر مبحث ۱۹ را رعایت کند، ۲.۵ ستاره، اگر بحث های عایق بندی را به صورت کامل رعایت کند ۴ ستاره و اگر تولید انرژی از طریق پنل های خورشیدی نیز داشته باشد ۴.۵ و ۵ ستاره را دریافت می کند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.