آیت‌الله محمد حاج‌ابوالقاسم می‌گوید: آنکه در موقعیت امن می‌نشیند، نمی‌تواند مدعی باشد دنبال شهادتم، بلکه باید خود را در خط مقدم حساسیت‌های دشمن قرار دهد.

طالب شهادت باید خود را در خط مقدم مقابله با حساسیت‌های دشمن قرار دهد

به گزارش قدس آنلاین، صبح دیروز در مصلای خاتم‌الانبیای استان زنجان، اختتامیه کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان با حضور جمعی از مسئولان لشگری و کشوری با "پخش فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان کنگره" همراه بود.

ایشان در این بیانات به آیات ۱۰ سوره صف و ۱۱۱ سوره توبه به عنوان ویژگی‌های مؤمنان حقیقی اشاره کردند و خصلت‌هایی همچون مجاهدت، اخلاص، ‌ ایثار، ‌ صدق، معنویت، گذشت، توجه به خدا، کار برای مردم، تلاش برای عدالت و تلاش برای استقرار حاکمیت دینی را به مثابه دامنه‌هایی برشمردند که شهدا با طی کردن این مسیر، به قله شهادت دست یافتند.

برای تبیین و تفسیر سخنان رهبر معظم انقلاب با آیت الله حاج محمد ابوالقاسم، نماینده مردم استان زنجان در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به گفت‌وگو نشستیم.

ابوالقاسم با اشاره به اینکه امروز متأسفانه عده‌ای به اسم معنویت، ‌ رهزن ایمان جوانان شدند و با معنویت کاذب قلب و روح افراد را به‌سوی خود جذب کردند، گفت: تفاوت معنویت حقیقی با معنویت دروغین در چیست؟ معنویت حقیقی، معنویتی است که اسوه و الگو و رهبر این مسیر، ‌ انسان‌ها را به سمت خود فرا نمی‌خواند بلکه به سمت خدا فرا می‌خواند. دوم اینکه خودش در راه ایثار و فداکاری در راه خداوند پیشگام است. امام حسین علیه‌السلام قله معنویت حقیقی است. ایشان مردم را به خود دعوت نکرد بلکه به خداوند دعوت کرد. شاهد و دلیل اینکه امام علیه‌السلام مردم را به سمت خدا دعوت کرد، این بود که خود در راه خداوند پیشقدم بود. قبل از دیگران، تمام هستی‌اش را برای خداوند متعال داد. این مسئله بیانگر حقانیت شخص در دعوت معنوی خودش است. اما کسانی که معنویت‌های کاذب راه می‌اندازند،   نوعاً افراد را به خود دعوت می‌کنند. حتی گاهی از قبًَل این مسیری که راه انداختند، کاسبی راه می‌اندازند. باید از معنویت‌های کاذب بر حذر باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که مؤمنینی که اشتیاق به شهادت دارند، ‌ چه مسیری را باید طی کنند، گفت: در این زمینه در تعالیم دینی چند نکته داریم: اول اینکه نیت مؤمن بهتر از عملش است. اگر فردی نیت چیزی را داشته باشد، یعنی قصد و هدفش یک مقصد خاص باشد، ‌ این موضوع از عملش بهتر است. کسی که دنبال شهادت است، همین روحیه ارزشش از شهادت بالاتر است. این روحیه را باید جوانان حفظ کنند. دوم اینکه کسی که دنبال چیزی است، ‌ باید زمینه‌سازی کند. به طور طبیعی کسی که دنبال شهادت است، ‌ باید خود را در خط مقدم تقابل با دشمن برساند. آنکه در پشت سنگر و در یک موقعیت امن می‌نشیند، نمی‌تواند مدعی باشد دنبال شهادتم. خط مقدم در هر جبهه‌ای به حسب خودش است. در جبهه دانشی، خط مقدم همان جایی است که دشمنان حساس اند. شهید شهریاری به خط مقدم عرصه دانش رفت، یعنی آنجا عرصه خطر است؛ به طور حتم آماده شهادت هم بود. کسی که در خط مقدم حضور یافت، زمینه شهادت برایش فراهم‌تر است. در عرصه دفاع از حرم در برابر دشمن ایستادند و زمینه شهادت بیشتر فراهم بود. در عرصه فرهنگ، اگر آن عده که فعال فرهنگی هستند، روی خطوطی که دشمن حساس است، بایستند و به گونه‌ای عمل کنند که دشمن تحریک شود، کینه آنها را به دل خواهد گرفت. این نوع روحیه شهادت‌طلبی می‌طلبد انسان در مواجهه با دشمن در خط مقدم قرار گیرد. ببیند کجاهاست که دشمن از تقویت آن ناراحت می‌شود.  

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.