مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: چای ترش که در زبان محلی به آن "چای مکی" نیز می گویند سالیان پیش توسط زائرین مکه مکرمه به ایران آورده شد و برای اولین بار در کشور در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان کشت شد.

سیستان و بلوچستان خاستگاه تولید "چای مکی"

به گزارش قدس آنلاین، اردشیر شهرکی افزود: سیستان و بلوچستان به سبب وضع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی با پتانسیل ها و ظرفیتهای مهمی که در عرصه های مختلف کشاورزی دارد، توانسته به عنوان قطب چای ترش در کشور شناخته شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به خواص چای ترش اظهار کرد: چای ترش سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، فلاونوئیدها و ویتامین c و در رفع بسیاری از بیمارها و در نتیجه افزایش طول عمر موثر است.

به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، این استان رتبه نخست تولید چای ترش را به خود اختصاص داده است.

اردشیر شهرکی اظهار کرد: بیش‌از ۹۰درصد چای ترش استان در شهرستان دلگان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه از هر هکتار مزارع چای ترش سیستان و بلوچستان ۸۰۰کیلوگرم محصول برداشت می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۷۰۰تُن چای ترش در این استان برداشت شود.

به گفته شهرکی، چای ترش این شهرستان علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی به ویژه در اصفهان، بیرجند، و مشهد به کشور روسیه نیز صادر می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: کمک به کشاورزان و ساخت مراکز فرآوری این محصول می تواند کمک شایانی به اقتصاد این منطقه کند و در کنار تامین ۱۰۰درصد نیاز داخلی  برای ما ارزآوری داشته باشد.

همچنین به گفته مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان حدود ۲هزار و ۸۵۰هکتار از اراضی کشاورزی دلگان اراضی مربوط به گیاهان داروی است بیشترین آن حنا، وَسمه و چای ترش است.

فرماندار دلگان بیان کرد: چای کاران دلگانی قریب به ۴۰سال است که در این شهرستان چای ترش کشت می کنند.

وی گفت: در گذشته چای ترش به عنوان یک محصول وارداتی و بیشتر از کشور عربستان وارد ایران می شود اما طی سالهای اخیرا کشت آن در برخی نقاط ایران گسترش یافته و حتی اگر از این محصول استراتژیک حمایت شود می توانیم یکی از صادرکنندگان چای مکی به جهان باشیم.

فرماندار دلگان ادامه داد: به دلیل اینکه سیستان و بلوچستان دارای آب و هوای گرم و خشک بوده و چای ترش نیز در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارد می توانیم این محصول را به صورت گسترده در جنوب استان کشت کنیم، این چای به دلیل داشتن رنگ قرمز به چای قرمز نیز شهرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان این شهرستان هم با اشاره به اینکه چای ترش این شهرستان کاملا اورگانیک و فاقد هر گونه کود و سنگ شیمیایی است می گویند : با حمایت مسئولان این امادگی را داریم که سطح زیر کشت این محصول را افزایش بدهیم

همچنین به گفته به گفته کارشناس تولیدات گیاهی، چای ترش به صورت سرد و گرم نوشیده می شود و در برخی نقاط بلوچستان با آن مربا، دسر و شربت تهیه می کنند.

چای ترش به دشمن فشار خون مشهور است و دارای خواص دارویی فراونی است.

این گیاه سرشار از آهن، مس، اسید سیتریک، آنتوسیانین، ویتامین c و دارای خواص مفید دارویی است و موجب کاهش فشار خون، کنترل کلسترول، رفع اختلالات کبدی، صفرا و کاهش استرس نیز می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.