استاد حوزه و دانشگاه گفت: مطالعات اسلامی باید از رویکرد مطالعات اسلامی آموزه محور به مطالعات اسلامی نیاز محور تبدیل شود.

مطالعات اسلامی باید نیاز محور باشد نه آموزه محور

قدس آنلاین – وحید اکرمی: کنفرانس بین المللی مطالعات اسلامی در اندونزی از ۳ الی ۸ آبان ماه و با حضور شخصیت های برجسته اسلامی همچون وزیر دینی اندونزی و دیگر شخصیت های جهان اسلام برگزار شد.

در این کنفرانس که در اندونزی و با حضور جمعی از شخصیت های بزرگ دینی از کشورهای مختلف جهان برپا شده بود، حجت الاسلام جهانگیری سهروردی به نیابت از کشورمان حاضر شده و در آن به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام یحیی جهانگیری طی سخنانی در کنفرانس مطالعات اسلامی اندونزی عنوان کرد: مطالعات اسلامی باید از رویکرد مطالعات اسلامی آموزه محور به مطالعات اسلامی نیاز محور تبدیل شود. اکنون مطالعات اسلامی تنها آموزه‌ها را بیان می‌کند. باید ببینیم تاثیر آموزه‌های اسلامی در گسترش صلح در جهان چگونه خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نیازهای انسانی تصریح کرد: با وجود نیازهای اساسی انسان باید از ظرفیت بزرگ الهیات استفاده کرد. لازم است الهیات به چاره جویی برای درد انسان ها بپردازد، اگر به سیره بیست و سه ساله پیامبری حضرت محمد(ص) نیز نگاه بیندازیم، مشاهده خواهیم کرد که در مباحث مطرح شده توسط پیامبر به دردهای موجود در زندگی انسان اشاره شده است.

حجت الاسلام جهانگیری اذعان کرد: اگر از اسلام می گوییم باید روش هایی که پیامبر در گسترش اسلام استفاده کردند هم یاد بگیریم، پیامبر در طول عمر رسالت خود تعداد مسلمانان را از سه نفر به بالای دویست هزار نفر افزایش داد بدون اینکه رسانه ای در دست داشته باشد و این گسترش و تمایل به علت بیان نیاز انسان و بشریت و راه درمان آن بود.

وی با بیان اینکه پیامبر از بین بشر و من انفسکم بود، بیان کرد: چون پیامبر از جنس بشریت بود دردهای بشر را با رویکرد آسمانی درمان می کرد، امروزه بشریت از دردهای بزرگی مثل خشونت، معلولیت، و... رنج می برد و این همان جایی است که الهیات می تواند به انسان کمک کرده و به رنج و سختی های او پایان ببخشد.

حجت الاسلام جهانگیری اظهار داشت: الهیات حتی عرصه معلولیت را هم در برگرفته و به دنبال حل مسائل آن است، چند میلیون معلول جسمی و اُتیسمی در جهان وجود دارد که الهیات باید بتواند در این‌ مورد سخن و راهکار داشته باشد. الهیات باید از ظرفیت های خودش برای حل مسأله انسان حرکت کند.

وی در پایان ارائه مقاله خود در کنفرانس بین المللی مطالعات اسلامی ابراز داشت: امروز در مطالعات اسلامی وظیفه داریم که رفتار و روش ما هم پیامبرگونه باشد، آنوقت می توانیم از الهیات اسلامی صحبت کنیم، تا این تغییرات حاصل نشود مطالعات اسلامی به عنوان یک رشته جان دار و پویا نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.