کهگیلویه و بویراحمد تنش آبی را در پاییز نیز تجربه کرد تا اوج محرومیت زیرساختی این استان در حوزه تامین و انتقال آب بیش از هر زمانی نمایان شود.

تنش آبی کهگیلویه و بویراحمد به پاییز کشید/ کاهش شدید دبی چاه ها

به گزارش قدس آنلاین، کهگیلویه و بویراحمد سرزمین رودخانه‌ها و چشمه‌ها روزهای تلخی را سپری کرده و تنش آبی چندین شهر این استان را درگیر کرده است.

با بررسی توپوگرافی استان ظرفیت بالای آب‌های روان این استان بیش از هر چیز دیگری جای سوال بروز تنش آبی را باقی می‌گذارد.

۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه در این استان وجود دارد. کهگیلویه و بویراحمد، ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد، اما این آمارها نشان از جولان ضعف زیرساختی در مهار روان آب‌ها دارد.

تهی شدن چاه‌های آب

چاه‌های استان به سرعت به سمت تهی شدن حرکت کرده و این در حالی است ۹۰ درصد از آب آشامیدنی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

دو سد کوثر و شاه قاسم پوشش مناطقی از استان را انجام می‌دهد، اما تنش آبی با قدرت بر مناطق مختلف می تازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸٠ درصد چشمه‌های استان قدم بر مسیر خشکی گذاشته و خنکای آب دیگر در دهها منطقه به تقویم پیوسته است.

تنش آبی بیش از پنج شهر و ۱۳٠ روستا

کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴٠٠ تابستانی داغ را گذراند و شهرهای یاسوج، باشت، مادوان، لیکک و دیشموک قطع مکرر آب در اثر کمبود منابع را بر گرده خود احساس کردند.

بر اساس آمارهای انتشار یافته، این تنش آبی تنها مربوط به شهرها نبوده و گاهاً ۱۳٠ تا ۱۷٠ روستای استان با این معضل رو به رو شده است.

در برخی مناطق، کم آبی‌ها روستاها را به سمت خالی از سکنه شدن سوق داده و کشاورزی را نیز با چالش جدی رو به رو کرده است.

با یک تحلیل و بررسی ساده از میزان تولید آب استان و حفظ و مدیریت منابع می‌توان یافت که محرومیت تاریخی زیرساخت‌های نگهداری آب، سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد را با چالش‌های اساسی و جدی رو به رو کرده است.

تنش آبی به پاییز کشید

با عبور از تابستان، در پاییز نیز دست مدیریت‌ها ناچار به بسته نگه داشتن شیر فلکه آب با هدف تعادل بخشی منابع ذخیره شده تا پاییزی این استان نیز با قطع مکرر آب پیوند بخورد.

در این میان شهر یاسوج به عنوان مرکز و پیشانی استان با ۱۲ ساعت قطعی در شبانه روز، بیشترین فشار این تنش آبی را بر خود می بیند و پروژه آب اضطراریش نیز در میانه راه رها شده است.

راه اندازی تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج در مردادماه ۹۵ و طی سفر رئیس جمهوری و هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد.

سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ و با حضور وزیر وقت نیرو، پروژه تصفیه خانه اضطراری آب یاسوج کلنگ زنی شد.

وعده ۱۲ ماهه افتتاح پروژه در مصاحبه آن روزهای مدیران آبفای استان به سال‌ها کشید تا در پاییز ۱۴٠٠ تنش آبی کهگیلویه و بویراحمد نمایانگر ضعف محسوس زیرساختهای مدیریت آب استان باشد.

پروژه‌ای که قرار بود در فاز اول ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و در فاز نهایی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب را از رودخانه بشار وارد شبکه توزیع آب شهر یاسوج کند، به دلایل مختلف به نتیجه نرسید.

با این حساب طرح تأمین آب بیش از ۶٠ هزار نفر از جمعیت یاسوج از بشار که نام اضطرار به خود گرفته بود، لاک پشت وار در ایستگاه میانی متوقف شد و سد تنگ سرخ بویراحمد نیز که تأمین آب شهرها و صنایع مختلف را بر عهده داشت، تنها با ۳۸ درصد پیشرفت با چالش‌های مختلفش باقی ماند.

مدیر عامل آب منطقه کهگیلویه و بویراحمد در این راستا، گفت: دبی چاه‌های استان به شدت کاهش یافته است.

رسول فرهادی افزود: بارش‌های سال گذشته بدون استفاده در ذخیره سازی مناسب از استان خارج شده است.

فرهادی با بیان اینکه اهمیت و ضرورت زیرساختی در سال ۱۴٠٠ به وضوح نمایان شد و سال ۱۳۹۹_ ۱۴٠٠، قریب ۵۴٠ میلیمتر بارش داشتیم، تصریح کرد: همه بارش‌ها از استان خارج و منفعتی برای استان نداشته است.

وی با اشاره به تنش آبی استان، افزود: از ۲۴ ساعت شبانه روز، با قطعی ۱۲ ساعته رو به رو شدیم و برخی مناطق تا دو روز بی آبی را تجربه کردند.

فرهادی با تاکید بر اینکه به جز شهرستان گچساران که از سد کوثر بهره می‌برد، اغلب مناطق با مشکلات آبی رو به رو شدند، گفت: دبی چاه‌ها به شدت کاهش یافته و به تعمیر اساسی و لایروبی نیاز پیدا کرده است.

وی همچنین به روند ساخت سد تنگ سرخ بشار اشاره کرد و ابراز داشت: این سد در حال حاضر ۳۸ درصد پیشرفت دارد.

پاییز امسال و برگ ریزانش با تنش آبی در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد همراه شده و شاید با امید به شروع بارش‌ها، آسمان خدا و نه مدیران متولی، گره‌ی از گره‌های این تنش آبی باز کند.

منبع: مهر

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.