طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا که قرار است به زودی در سراسر کشور اجرایی شود با شناسایی اشکالات و نواقص پس از اجرای آزمایشی در استان قزوین و پیش از اجرا در سطح ملی، وارد مرحله بازبینی، اصلاح و چکش کاری شده است.

طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا در فاز چکش کاری

به گزارش قدس آنلاین، طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا که از آن به عنوان فاصله گذاری یا قرنطینه هوشمند نیز نام برده می شود از مدتی قبل در دستور کار ستاد ملی مقابله و پیشگیری از کرونا قرار گرفت و اجرای آزمایشی آن در چند استان از جمله قزوین آغاز شد.

 زنگ آغاز اجرای این طرح به شکل سراسری به زودی به صدا در می آید تا شاهد شیوه جدیدی در نظارت بر موضوع کرونا و دستورالعمل های بهداشتی مربوط به آن و در ادامه مدیریت محدودیت ها و ممنوعیت ها در این خصوص باشیم.

حالا پس از گذشت مدتی از اجرای آزمایشی این طرح که قرار است جایگزین محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی موجود شود، نواقص و اشکالات آن احصا و شناسایی و برای بازبینی و اصلاح به دستگاه های کشوری و ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا اعلام شده است.

اجرای این طرح در وهله اول بر حوزه اصناف و حمل و نقل عمومی متمرکز شده است، در بخش اصناف کسبه باید یک "کیو آرکد" دریافت و بر شیشه مغازه و فروشگاه خود نصب کنند تا اطلاعاتی همچون وضعیت سلامت، واکسیناسیون و تست کرونای آنها برای مشتریان با استفاده از اسکن از گوشی های هوشمند مشخص شود، در بخش حمل و نقل عمومی نیز پیش بینی شده که استفاده کنندگان از تاکسی ها بتوانند از طریق پلاک خودرو این اطلاعات را دریافت کنند.

اطلاع رسانی پاشنه آشیل طرح مدیریت هوشمند کرونا

موضوعی که در کنار رفع اشکالات و نواقص فنی و اجرایی این طرح ضروری به نظر می رسد، اطلاع رسانی دقیق از جزییات و نحوه اجرای این طرح از سوی مسوولان ذیربط به جامعه و همچنین گروه های شغلی که این طرح بر روی آن تمرکز شده است که باید پیش از اجرای سراسری مورد توجه قرار بگیرد تا دچار ابهام و سردرگمی جامعه در مورد این موضوع نباشیم، البته در این خصوص رسانه ها نیز باید به شکل جدی تری پای کار بیایند.

علاوه بر بسیاری از شهروندان، هنوز خود اصناف و رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی نیز اطلاعی ولو اندک از این طرح ندارند.

مشاهدات از سطح بازار و واحدهای صنفی در قزوین نشان می دهد هنوز بسیاری از اصناف اقدامی برای دریافت کدهای کیوآر کد مربوط به طرح مدیریت هوشمند کرونا نکرده اند و همچنین اطلاعاتی ولو جزئی از این طرح نیز ندارند و بیشتر رانندگان تاکسی ها نیز هیچ آگاهی از این طرح و جزییات آن ندارند.

یکی از کسبه قزوینی و صاحب یک فروشگاه مرغ و ماهی در بازارچه سپه که مکانی معمولا پرازدحام است  از اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: چنین موضوعی تاکنون به گوشم نخورده است.

او که چندان تمایلی برای گفت و گو از خود نشان نمی داد و خواست تا نامش نیز ذکر نشود،در پاسخ به اینکه آیا تاکنون کد کیوآر کد مربوط به این طرح را دریافت کرده یا خیر،گفت: هنوز چیزی دریافت نکردیم، 

این کسبه پس از اینکه جزییاتی از این طرح را برای او بازگو می کنم،می گوید: کار خوبی است، چرا که اصناف و کسب و کارها در دوران کرونا ضرر و زیان زیادی دیدند و محدودیت ها و تعطیلی ها به آنها آسیب می زند.

به سراغ یکی از فروشگان البسه در مجتمع تجاری آبادگران قزوین رفتم که او نیز از اجرای این طرح و موضوع دریافت کیوآر کد مربوط به آن اظهار بی اطلاعی کرد.

این فروشنده گفت: اگر این طرح بساط تعطیلی ها و محدودیت های کاری اصناف را جمع کند بسیار خوب است و فکر می کنم همه فروشندگان و کسبه از آن استقبال کنند.

رمضانی یک راننده تاکسی درون شهری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: تاکنون از سوی سازمان تاکسیرانی در این خصوص چیزی به ما اطلاع رسانی یا ابلاغ نشده است.

او پس از تشریح اهداف و جزییات این طرح گفت: اگر با اجرای این طرح محدودیت ها و ممنوعیت های کرونایی مرتفع شود، از آن استقبال می کنیم.

این راننده تاکسی گفت: کرونا بر خیلی از مشاغل از جمله در حوزه حمل و نقل عمومی اثر منفی گذاشته است و اگر طرح و برنامه ای وجود داشته باشد که هم کسب و کارها فعال باشند، هم بهداشت و سلامت مردم و وضعیت کرونا قابل کنترل و رصد باشد، به سود جامعه و اقتصاد مملکت است.

مشکلات فنی اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در حال رفع است

مسوولیت اجرای این طرح در بخش فنی و نرم افزاری با کمیته ارتباطات قرارگاه مقابله با کرونا قرار گرفته است و نباید از یاد برد که بروزرسانی و ارتباط و لینک داده ها و اطلاعات زیربنای مهم طرح مدیریت هوشمند کروناست. 

این کمیته با اجرای آزمایشی این طرح در قزوین توانسته مشکلات و نواقص فنی و نرم افزاری را شناسایی و به مرکز اعلام کند تا اجرای طرح در سطح ملی با مشکل روبرو نشود.         

رییس کمیته ارتباطات قرارگاه مقابله با کرونای استان قزوین در این خصوص گفت: این طرح از ماه قبل به شکل آزمایشی در قزوین اجرایی شده و اشکالات مربوط به آن در حال شناسایی و جمع آوری است.

حامد فتوحی گفت: اشکالات فنی و نرم افزاری استخراج شده در خصوص این طرح را به مسوولان کشوری مربوطه منعکس کرده ایم تا در زمان اجرا به شکل سراسری مرتفع شوند.

این مسوول یادآور شد: در قالب این طرح اطلاعات لازم و مورد نیاز از سوی دستگاه های مربوطه از جمله وزارت بهداشت، پلیس راهور و اصناف در سامانه ای با عنوان سکوی مدیریت جامع هوشمند کرونا تجمیع و بارگذاری می شود.

فتوحی در این خصوص بیشتر توضیح داد و گفت: مثلا اطلاعات مربوط به واکسیناسیون افراد و نتایج تست کرونای آنها در این سامانه بارگذاری می شود و شهروندان استفاده کننده از خدمات اصناف و حمل و نقل عمومی امکان دریافت این اطلاعات را در لحظه دریافت خدمات خواهند داشت.

رییس کمیته ارتباطات قرارگاه مقابله با کرونای استان قزوین افزود: در حال حاضر اجرای آزمایشی و به شکل پایلوت این طرح را در استان های قزوین،کردستان و آذربایجان غربی شاهد هستیم اما به زودی و با دستور رئیس جمهوری این طرح به شکل سراسری اجرا خواهد شد.

فتوحی در خصوص اینکه چرا هنوز خیلی از اصناف کیوآر کد مربوط به این طرح را دریافت نکرده اند و به آنها چیزی در این خصوص ابلاغ نشده است نیز گفت: این طرح در مرحله آزمایشی خود قرار دارد و هنوز برخی اطلاعات و داده های لازم در سامانه متمرکز طراحی شده قرار نگرفته، بنابراین اگر اصناف ملزم به دریافت این کد شوند در حالی که اختلال و مشکلات فنی وجود داشته باشند، این موضوع می تواند طرح را ابتر کند.

این مسوول گفت: به عنوان مثال هنوز خیلی از واحدهای صنفی کدکارگاهی و بیمه ندارند و این موضوع یکی ازچالش های ورود و دریافت اطلاعات است، در حالی که سامانه برای دادن کد این موارد را از آنها طلب می کند که در حال کار بر روی آن هستیم.

فتوحی همچنین توضیح داد: در حوزه حمل و نقل مشکل و چالش خاصی وجود ندارد و اطلاعات رانندگان موجود بوده و آنها نیازی به ثبت نام و دریافت کد ندارند و با اتصال و لینک اطلاعات در سامانه تعریف شده، براحتی می توان از وضعیت واکسیناسیون و تست های کرونا این افراد آگاهی یافت.

رییس کمیته ارتباطات قرارگاه مقابله با کرونای استان قزوین اضافه کرد: پیش بینی می شود با رفع اشکالات فنی و تامین امنیت داده ها، در ماه آتی شاهد اجرای سراسری طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا باشیم.

پای کار آمدن همه دستگاه های ذیربط در قزوین برای اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا

اجرای خوب طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا در گرو نظارت مناسب از دستگاه ها و نهادهای مجری در این رابطه است، کاری که برعهده کمیته پایش، ارزیابی و نظارت ستاد کرونا قرار گرفته است.

بدون شک نظارت مناسب بر دستگاه ها و نهادهای دارای مسوولیت در طرح مدیریت هوشمند کرونا ضامن موفقیت و اجرای بی نقص این پروژه مهم خواهد بود.

رییس کمیته پایش، ارزیابی و نظارت ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین نیز گفت: طرح مدیریت هوشمند کرونا از جمله برنامه هایی است که به شکل ملی طراحی و برنامه ریزی شده و به شکل آزمایشی در قزوین در دست اجراست.

سید جمال حسینی گفت: در سطح استان ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مسوولیت پیگیری و اجرای این طرح را برعهده دارد و وظیفه نظارت و ارزیابی بر انجام این طرح نیز برعهده کمیته پایش، ارزیابی و نظارت ستاد گذاشته شده است.

این مسوول همچنین یادآور شد: برای هماهنگی در اجرای بهتر این طرح نشست های تخصصی مربوط به آن هر سه یا چهار روز یکبار با حضور مسوولان دستگاه های عضو و اتاق اصناف در استانداری برگزار می شود.

حسینی با بیان اینکه این طرح نیز مانند بسیاری از طرح ها که در مرحله مقدماتی و ابتدای کار قرار دارند دارای نواقص و اشکالاتی است که در دست رفع می باشد،ادامه داد: دستورالعمل و نحوه اجرای این طرح دیرهنگام به استان ابلاغ شد و این مساله موجب شد تا قدری در اجرای کار و برنامه ها شاهد کندی باشیم.

رییس کمیته پایش، ارزیابی و نظارت ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین گفت: با هماهنگی های ایجاد شده بین دستگاه های استانی مشکل خاصی برای اجرا و پیاده سازی این طرح وجود ندارد اما در حوزه ملی نیازمند برخی هماهنگی ها بین وزارت کشور به عنوان مسوول اجرای طرح و وزارت بهداشت هستیم.

حسینی گفت: برای اجرای کامل این طرح باید اطلاعات وزارت بهداشت به سامانه تعریف شده وزارت کشور مرتبط و لینک شود که براساس اعلام مسوولان مرکز ۸۰ درصد این موضوع عملیاتی شده و به زودی تکمیل می شود.

این مسوول اضافه کرد: یکی از ایرادات این طرح که مغفول واقع شده نام سخت آن است که به مسوولان ملی پیشنهاد دادیم تا طرح در قالب همان "طرح سلامت" که در گذشته وجود داشته دنبال شود یا واژه ای کوتاه برای آن انتخاب شود که در اطلاع رسانی ها بیشتر جلب توجه کند که با این موضوع موافقت شده و ظاهرا قرار است سامانه سکوی مدیریت جامع هوشمند کرونا، سامانه "امید" نام بگیرد که البته هنوز قطعیت پیدا نکرده است.

حسینی گفت: خیلی از اصناف برای دریافت کد کیوآر کد در طرح مدیریت هوشمند کرونا با مشکلاتی روبرو هستند که بسیاری از آنها مرتفع شده یا به زودی رفع می شود، مثلا اینکه اصناف برای دریافت این کد باید حتما کد بیمه اجباری خود را وارد می کردند که بعضی اصناف آنرا نداشتند که برای این موضوع تدابیری اندیشده شده و در این خصوص اطلاع رسانی لازم به کسب و کارها انجام می شود.

رییس کمیته پایش، ارزیابی و نظارت ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین اضافه کرد: عملکرد دستگاه ها و نهادهای استان قزوین در اجرای آزمایشی این طرح رضایت بخش بوده و ایرادات و اشکالات طرح نیز بیشتر متوجه دستگاه های ملی بوده که در حال رفع هستند.

بازگشت به زندگی عادی با اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا

طرح مدیریت هوشمند کرونا در واقع برای خلاص شدن از محدودیت ها و ممنوعیت هایی که مدت هاست گریبانگیر جامعه ما شده طراحی شده است و اجرای آن ضروری به نظر می رسد.

با اجرای این طرح فقط اصناف، رانندگان و در ادامه افرادی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و یا در دوران ابتلا به کرونا به سر می برند امکان فعالیت نخواهند داشت و در قرنطینه هوشمند قرار می گیرند و سایر کسب و کارها می توانند بدون مشکل و محدودیت به فعالیت بپردازند و خدمات بدهند.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین نیز در این خصوص گفت : اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا در کشور ضروری به نظر می رسد و دست اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا و مسوولان عالی کشور بر انجام و پیاده سازی آن تاکید و اتفاق نظر دارند.

منوچهر حبیبی گفت: فعلا در دنیا هیچ زمانی برای پایان قطعی ویروس کرونا پیش بینی نشده است و با این اوصاف ادامه محدودیت ها و ممنوعیت ها به شکلی که در گذشته و حال وجود داشته امکان پذیر نیست.

این مسوول، خروجی اجرای این طرح را بازگشت جامعه به چرخه زندگی عادی دانست و گفت: با اجرای طرح مدیریت جامع هوشمند کرونا مردم از سلامت خدمات دهندگان به خود اطمینان حاصل می کنند و کنترل بر اصناف و شبکه حمل و نقل که بیشترین ارتباط و حجم خدمات در جامعه را به خود اختصاص داده اند به شکل هوشمند و با همکاری مردم دنبال می شود.

حبیبی ادامه داد: مقدمات اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در استان قزوین فراهم شده است و دستگاه های و نهادهای متولی از جمله اتاق اصناف و اتحادیه ها، دانشگاه علوم پزشکی، پلیس راهور، سازمان صنعت،معدن و تجارت و استانداری برای این کار هماهنگی و آمادگی لازم و کامل را دارند.

این مسوول یادآور شد: در استان قزوین بیش از ۴۰ هزار واحد صنفی وجود دارد که بیش از ۷۵ درصد آنها علیه کرونا واکسینه شده اند و همچنین هشت هزار راننده تاکسی در استان فعالیت می کنند که ۸۰ درصد آنها واکسینه شده اند که اطلاعات این افراد در حال بارگذاری بر روی سامانه مدیریت هوشمند کروناست.

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین گفت: با اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا شهروندان می توانند از واکسیناسیون افراد شاغل در هر صنف و همچنین رانندگان خودروهای عمومی و تاریخ انجام واکسیناسیون و وضعیت تست و ابتلای این افراد به کرونا مطلع شوند و یا با اطلاع از عدم انجام واکسیناسیون موارد را گزارش دهند.

حبیبی افزود: این طرح در مرحله بازبینی و چکش کاری قرار دارد و به محض نهایی شدن و اجرای سراسری اطلاعات دقیق مربوط به آن و نحوه اجرا در اختیار اصناف، رانندگان و سایر اعضای جامعه قرار می گیرد.

رهاورد:

برای اجرای خوب و بدون نقص طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا باید جامعه نسبت به ابعاد و مزایای آن به خوبی و با جزییات آشنا شوند.

در همین رابطه لازم است ضمن رفع کامل نواقص فنی و موانع اجرایی پیش روی این طرح، دست اندرکاران اجرای آن در هر بخش از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور و اتاق اصناف و در سطح استان ها نیز استانداری ها و دانشگاه های علوم پزشکی نسبت به تبیین آثار و خروجی این طرح به شکل مستمر برای جامعه اقدام کنند تا در حین اجرای آن با مشکل و سردرگمی شهروندان روبرو نباشیم.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.