در زمینه هوش مصنوعی فعالیت داریم که کار اصلی ما ساخت و تولید دستگاه‌های هوشمند است.درحال حاضر در زمینه دستگاه‌های مربوط به پسته فعالیت می‌کنیم و کار این دستگاه‌ها به این صورت است؛ پسته‌هایی که از کارخانه‌های فراوری پسته خارج می‌شوند وارد این دستگاه‌ها شده و از هر دانه پسته به صورت سه‌بعدی تصویربرداری می‌شود و انواع پسته‌ها  را به کلاس‌های متفاوت تقسیم می‌کند.

فقط با یک پنجم  قیمت نمونه خارجی

این کلاس‌های متفاوت پسته شامل پسته‌های پوک، پسته‌هایی که دهان بازی آن‌ها کم است و پسته‌هایی که شکل غیر نرمال دارند و... است و  به طور کلی دستگاه ما پسته‌ها را به چهار کلاس تقسیم‌بندی می‌کند. 
این‌ها بخشی از سخنان فرزانه نخعی متولد ١٣٧٠، کارشناس ارشد برق والکترونیک، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری‌های نوین ژرفا بین است که در ابتدای گفت‌وگو ضمن معرفی دستگاهی که توانسته‌اند با یک پنجم قیمت نمونه خارجی آن بسازند، می‌گوید: این شرکت از سال ١٣٩۶ فعالیت خود را آغاز کرده است.

 وی می‌افزاید: در حال حاضر چهار نفر اعضای اصلی هیئت مدیره و۶ نفر نیز افراد فنی وغیرفنی هستند که با ما همکاری دارند که درخصوص دستگاه‌های پزشکی و سایردستگاه‌ها نیز فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم اما در حال حاضر دستگاهی که با آن کار می‌کنیم دستگاه تشخیص پسته است که تجاری نیز شده است.
 وی در ادامه تصریح می‌کند: به طور مثال پیش از این، روی دستگاهی به نام ترموپلاستیک در زمینه گچ دست کار کرده‌ایم که کار این دستگاه تصویربرداری به صورت اتوماتیک از دست است و با توجه به ابعادی که آن دستگاه استخراج می‌کند، یک نوع گچ خاص برای دست آماده می‌شود.

جای خالی پشتیبانی 
این بانوی کارآفرین درباره سایر فعالیت‌های این شرکت نیز بیان می‌کند: دستگاه دیگری که برای ساخت آن فعالیت داریم، دستگاه تشخیص کیفیت آب است، همچنین در حال توسعه دستگاه برای تشخیص سایر آجیل‌ها نیز هستیم.
او در ادامه درخصوص مشکلاتی که بر سر راه تولید آن‌ها وجود دارد، می‌گوید: عمده کار ما در زمینه ماشین‌سازی است و مشکل اصلی بحث تأمین سرمایه است و با توجه به مشکلات اقتصادی که کشور با آن روبه‌رو است وهمچنین تورم بالا، کار تولید را برای ما بسیار سخت‌تر کرده است. 
نخعی خاطرنشان می‌کند: در این زمینه توقعی که از دولت داریم، استفاده از تسهیلات کم‌بهره است، چراکه با وجود تسهیلات کم بهره‌، اما شرایط دستیابی به آن‌ها بسیار سخت است و ضمانت‌هایی می‌خواهد که برای ما که شروع کارمان است، تأمین این ضمانت‌ها بسیار دشوار است.
 وی در ادامه می‌گوید: از آنجایی که برخی کارهای ما درخصوص تأمین نیاز برخی ارگان‌ها و سازمان‌هاست، این روند کاری بسیار کند صورت می‌گیرد و گاهی بیش از یک سال برای مراحل اداری و پرداخت هزینه‌ها زمان می‌برد. 
مشکلات تولید وی یادآور می‌شود: مواد اولیه در بخش ماشین‌سازی مانند آهن‌آلات از خود مشهد تأمین می‌شود و بخش دیگری که مربوط به الکترونیک دستگاه است، قطعات آن از چین خریداری می‌شود که با توجه به تحریم‌ها تهیه کردن این قطعات دشوار است و مجبوریم از شرکت‌های واسطه با قیمت بالاتر خریداری کنیم.این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد: در بخش کمیته امداد با توجه به اینکه در دانشگاه فردوسی مشهد زیرمجموعه مرکز رشد و فناوری هستیم، مرکز رشد در زمینه تجاری‌سازی محصولات یکسری اقدام‌هایی را برای دانش‌بنیان انجام می‌دهد و در همین راستا شرکت‌ها را با ارگان‌های مختلف به لحاظ توسعه ارتباطات و رفع نیاز سایر ارگان‌ها آشنا می‌کند و از این رو یکی از این موارد برای استفاده از تسهیلاتی است که ارگان‌ها ارائه می‌دهند. در این راستا مرکز رشد جلسه‌ای با کمیته امداد استان برگزار کرد و با توجه به اینکه ما دو نیاز داشتیم از جمله نیاز به نیروی انسانی در بحث فراوری پسته و نیاز به تسهیلات مالی، در آن جلسه این دو نیاز مطرح و از طریق کمیته امداد قول مساعد برای همکاری داده شد.
او با اشاره به این نکته که دو وام با بهره کم به آن‌ها اعطا شده است، بیان می‌کند: این وام‌ها کمک خوبی به توسعه شرکت دانش‌بنیان ما کرد.
 وی درباره نقش اجرایی‌اش در شرکت که مدیر فنی هوش مصنوعی است، تصریح می‌کند: در بحث کار تجاری، پسته‌ها را از مشتری‌ها دریافت می‌کنیم و با توجه به نیاز و خواسته آن‌ها محصول را با دستگاه کلاس‌بندی می‌کنیم و سپس بسته‌بندی شده به آن‌ها تحویل می‌دهیم.
وی درخصوص بحث صادرات نیز می‌گوید: دستگاه‌های هوشمند قابلیت بسیار خوبی برای صادرات دارند. این درحالی است که برای استفاده داخلی همه تلاشمان برای ساخت دستگاه این بوده که با توجه به تحریم‌ها فرد استفاده‌کننده، دچار مشکل نشود درهمین راستا دستگاه ما در مقایسه با سایر دستگاه‌های موجود در بازار قیمت بسیار مناسب‌تری دارد. به طور مثال نمونه مشابه این دستگاه که سوییسی و ایتالیایی است خریدار باید حدود پنج برابر قیمت دستگاه تولیدی ما هزینه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.