مهدی تمیزی از ساخت و نصب مجدد سردیس زاون قوکاسیان در آینده نزدیک خبر داد

زاون قوکاسیان به زودی به خانه برمی‌گردد

به گزارش قدس آنلاین، طی چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر تخریب آگاهانه و آتش زدن سردیس زاوان قوکاسیان کارگردان، نویسنده، منتقد و مدرس ایرانی ارمنی‌تبار صاحب‌نظر سینمای ایران در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

قوکاسیان در سال ۱۳۵۰ فیلمسازی را با فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری در سینمای آزاد آغاز کرد و مدتی نیز سرپرست سینمای آزاد اصفهان بود. او به عنوان کارگردان، چند فیلم کوتاه، مستند و داستانی ساخت از جمله فیلم‌های کوتاه فلق، عروس، فصلی دیگر و مستندهای نقش خیال، خاج شویان و فیلم داستانی همه فرزندان من.

اولین کتاب زاون قوکاسیان در حوزه سینما در سال ۱۳۵۰ منتشر شد که درباره فیلم «چشمه» ساخته آربی آوانسیان بود. این در حالی بود که نوشتن کتابی درباره یک فیلم تا آن زمان در سینمای ایران سابقه نداشت.

این هنرمند به دلیل عوارض ناشی از سرطان معده در ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۳ دار فانی را وداع گفت و در گورستان ارامنه اصفهان به خاک سپرده شد و سردیس او روز دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ در حاشیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در میدان جلفای اصفهان رونمایی شد.

سردیسی که در چند روز گذشته سوزانده شده‌ و دلیلی شد تا برای روشن شدن این موضوع با مهدی تمیزی مدیر موزه هنرها ی معاصر اصفهان به گفتگو بپردازیم.

مهدی تمیزی درباره این موضوع توضیح داد: در بین اتفاقاتی که برای آثار هنری در عرصه شهرها می‌افتد، برخی از آنها بازتاب‌های خبری عجیب و غریبی پیدا می‌کند که براساس شایعه است و با واقعیت همخوانی ندارد، یکی از آنها مورد اخیر  و آسیب زدن به سردیس زاون قوکاسیان است که برخی از رسانه‌ها و گروه‌های هنری این اتفاق را کار گروهی خاص، شهرداری یا برخی نهادها می‌دانند تا به زعم آنها مجسمه این هنرمند در مکان فعلی نباشد.

موسس و مدیر خانه کاریکاتور اصفهان اظهار کرد: بنده به عنوان یکی از شهروندانی که در گروه فرهنگی سازمان شهرداری اصفهان فعال هستم  و کار روزنامه‌نگاری نیز انجام می‌دهم اعتقاد دارم  آسیب زدن به آثار هنری سطح شهرها باید از طریق خبرگزاری‌ها مورد بررسی قرار بگیرد اما به شیوه درست و نه با شایعه پراکنی.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان ادامه داد: زاون قوکاسیان یکی از هنرمندان و اندیشمندان بزرگ کشور ما و ساکن اصفهان بود که بعد از فوت این هنرمند تندیسی از او توسط شهرداری اصفهان ساخته شد و در مرکز میدان جلفای نو اصفهان با حضور مسئولان ارشد شهرداری، هنرمندان و اسقف اعظم اصفهان نصب شد.

عضو شورای کارشناسی موزه هنرهای معاصر اصفهان اظهار کرد: مجسمه‌های برنزی سطح شهرها به دلیل مواد سازنده با ارزش برنزی معمولا سرقت می‌شدند تا جایی که شهرداری‌ها تصمیم به ساخت مجسمه‌ها با فایبرگلاس یا سنگ مصنوعی گرفتند تا دست کم از سرقت آنها به دلیل مواد جلوگیری شود.

او افزود: سردیس زاون قوکاسیان هم با  فایبرگلاس قالب گیری، ریخته گری و نصب شد اما در چند هفته گذشته توسط گروهی از روی شیطنت و نداشتن شناخت نسبت به آثار هنری و فرهنگی، به آتش کشیده‌ شد و متاسفانه از بین رفت.

تمیزی درباره نصب مجدد سردیس مطرح کرد: سردیس قوکاسیان پس از آتش سوزی به سرعت از منطقه برداشته شد و اکنون در حال قالب گیری برای نصب مجدد است تا در اسرع وقت جایگزین شود.

این مدیر هنری گفت: در اصفهان نیز مثل بقیه شهرها سرقت مجسمه‌ها و آثار هنری به دلیل مواد ارزشمند تشکیل دهنده آثار اتفاق می‌افتد از جمله قطعه‌ای از مجسمه پرویز تناولی برای دومین بار دزدیده شد و این موضوع قطعا به دلیل شعور هنری دزدان نیست.

وی افزود: مجسمه‌هایی که با سنگ مصنوعی و فایبرگلاس است نیز به دلیل وندالیسم موجود در جامعه تخریب می‌شوند همانطور که مبلمان ایستگاه ‌های اتوبوس و خود اتوبوس‌ها به همین دلیل مورد آسیب قرار می‌گیرند.

این عضو مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران درباره آسیب زدن به آثار هنری اظهار کرد: از هر ماده‌ای که برای ساخت آثار استفاده شود کسانی که قصد تخریب دارند کارشان را انجام می‌دهند، اگر با برنز باشد به دلیل گران قیمت بودن به صورت کامل یا تکه‌ای از آن ربوده می‌شود، اگر سنگ مصنوعی باشد خرد می‌شود، اگر فایبرگلاس باشد با آتش زدن و فروکردن میخ در اثر مورد تخریب قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به راهکاری برای اینکه کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم تصریح کرد: طرح ‌هایی برای حفاظت از آثار در نظر گرفته‌ شده مثل اینکه روی آنها دزدگیر حرکتی و ارتعاشی نصب شود تا به محض  تکان خوردن ایجاد صدا کند یا در بخشی از آنها ردیاب نصب شود که پلیس امکان پیگیری داشته باشد که باید دید چقدر امکان عملیاتی شدن این طرح‌ها وجود دارد.

تمیزی در پایان گفت:  مهم ترین چیزی که باید نهادهای فرهنگ ساز در کشور به آن توجه کنند بالا بردن آگاهی مردم نسبت به خدمات شهری مثل اتوبوس‌ها و آثار هنری مثل مجسمه‌ها و تندیس‌هاست چرا که بخش زیادی از این آثار به دلیل شوخی‌های خیابانی و رفتارهای وندالیسم آسیب می‌بیند و بعضا نه نگاه دزدی نه نگاه نامناسب از نظر نداشتن شناخت باعث چنین اتفاقات ناخوشایندی نیست.

منبع: صبا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.