کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توسعه دایره اتحاد اطلاعاتی پنج چشم و افزایش اعضای آن به ۹ کشور شد.

تغییر اتحاد «پنج چشم» به اتحاد «نُه چشم»

به گزارش قدس آنلاین، اتحاد پنج چشم، ائتلاف تقسیم و تبادل اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزلند است که ریشه در اتحاد اطلاعاتی واشنگتن و لندن در جنگ جهانی دوم دارد و بعدها سه کشور انگلیسی زبان دیگر نیز به آن پیوستند. 

بر اساس گزارش اسپوتنیک، اکنون کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توسعه این اتحاد اطلاعاتی شده و از وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا خواسته است که ریسک‌ها و منافع پیوستن کشورهای دیگر مثل هند، ژاپن، آلمان و کره جنوبی را به این اتحاد مورد بررسی قرار دهد. 

«روبن گالگو» یک عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفته، معاعده اتحاد پنج چشم نیاز به  به‌روزرسانی دارد تا بهتر بتواند روی تهدید چین تمرکز کند. 

گالگو تصریح کرده است که این کمیته قصد دارد اصلاحیه‌ای به قانون مجوز دفاع ملی آمریکا (NDDA) اضافه کند تا این پیشنهاد به طور رسمی برای بودجه سال ۲۰۲۲ ارائه شود. 

قانون مجوز دفاع ملی آمریکا مربوط به هزینه‌های دفاعی و نظامی آمریکا است که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۱۵ میلیارد دلار در نظر گرفته است.

اسپوتنیک اضافه کرد، کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا معتقد است که برای مقابله با قدرتهای بزرگ، کشورهای پنج چشم باید همکاری نزدیکتری داشته باشند و ضمنا دایره آن را توسعه دهند.

در سال ۲۰۱۸ کشورهای عضو گروه پنج چشم با یکدیگر هم‌پیمان شدند تا از ابتدای سال ۲۰۱۹ آخرین اطلاعات طبقه بندی شده دربارۀ فعالیت‌های خارجی چین را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

فرانسه نیز از جمله کشورهایی است که گروه پنج چشم به دنبال مشارکت دادن آن در این فرایند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.