اسماعیلی با اشاره به کارکردهای متنوع مسجد در جریان انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و بسیاری عرصه‌های دیگر گفت: باید نهضت بازگشت به مسجد برای ارتقای فرهنگ و هنر شکل بگیرد.

باید نهضت بازگشت به مسجد برای ارتقای فرهنگ و هنر شکل بگیرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در محل باغ زیبا تهران برگزار شد.

«محمدمهدی اسماعیلی» در بخش شبانگاهی این گردهمایی ضمن تقدیر از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: عنوان خوبی برای این گردهمایی انتخاب شده است، بحث مردمی شدن فرهنگ و هنر یکی از شعارهای اصلی است که بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه چهار سال آینده محور قرار داده ام، سقف فعالیت من در وزارتخانه نیز چهار سال است و در نتیجه باید لحظه لحظه این فرصت مهیا شده را مغتنم دانسته و به گونه‌ای فعالیت کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کشور امروز با مشکلات گسترده‌ای در حوزه معیشتی و اقتصادی مواجه است، طبیعتاً در چنین وضعیتی اولویت برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت امور ابتدا به سمت رفع این مسائل است، از سوی دیگر با کرونا و اتفاقات ۲۰ ماه اخیر فضا تنگ‌تر شده است و شرایط فراهم نبود تا مردم جمع شوند و خرید کنند و مسائل مالی و اقتصادی به این شکل سایه افکنده است؛ با این وجود به عنوان کسی که سال‌ها در بجث های اجرایی ورود داشته ام باید بگویم که به آینده کشور خوشبین هستم و این مساله را از بابت شعار یا از جایگاه یک مسئول که باید در فضای امیدوارکننده صحبت کند مطرح نمی‌کنم هرچند که این مساله سر جای خود هست اما بدون تعارف باید بگویم فضای عمومی کشور رو به بهبود است و نشانه‌های آن بروز یافته و امیدوارم که در چند ماه آینده فضای عمومی کشور دچار تحولات مثبت شود.

اسماعیلی تصریح کرد: نشانه‌های خوبی در حوزه مدیریتی کل کشور ایجاد شده است از عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی تا ارتباط با همسایگان و بسیاری حوزه‌های دیگر، امروز هرچند که درگیر تورم و مشکلات اقتصادی هستیم اما این مسائل با امواج خوبی که دارد شکل می‌گیرد حل خواهد شد. سرمایه اجتماعی ما ارتقا پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد تولیدات سینمایی ما مربوط به شمال تهران است. گویا هنر یک حوزه نخبگانی است و آحاد مردم، تماشاچی هستند. فرهنگ مثل ورزش است، فکر کنید تماشاچی بازی استقلال و پرسپولیس باشید آیا بدن تان آماده ورزش است؟ تولید فرهنگ و هنر باید عمومی و مقوله‌ای عام باشد؛ حال برای تحقق این مساله کدام زیرساخت در جامعه دینی چون جامعه ما می‌تواند زیرساخت تولید فرهنگ و هنر باشد؟ بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد فعالیت دارند و این یک ظرفیت بزرگ برای اجرای سیاست‌های مردمی سازی فرهنگ و هنر است.

وی با اشاره به بخشی از خاطرات خود از مسجد و فضای مسجد گفت: من چهار سال از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ مکبر مسجد بودم، اصلاً زودتر به مسجد می‌رفتم تا کسی جای مرا نگیرد، بسیاری از شهدا را در مسجد دیدم، در مسجد تئاتر اجرا کردم، بسیاری از کلاس‌های ما در دوران دفاع مقدس و زمانی که بمباران شهری بود در مسجد برگزار می‌شد، همه فعالیت‌هایمان در مسجد بود چراکه آن زمان ساختار فرهنگی دیگری هم نبود، نه خانه محله داشتیم و نه فرهنگسرا؛ من فیلم محمد رسول الله (ص) را هم در مسجد دیدم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مسجد مهمترین کانون بروز و تجلی دولت مردمی است. ۹۸ درصد تحولات کشور در طول انقلاب و دفاع مقدس در مساجد و مناسک مذهبی ما رخ داده است. هفده شهریور چگونه شکل گرفت؟ اعزام‌ها در دوره جنگ از کجا انجام می‌شد؟

وی ادامه داد: با این وصف می‌توانیم بسیاری از فعالیت‌ها از جمله کتاب و کتاب خوانی، تئاتر، سرود، خوشنویسی، نقاشی را به مسجد ببریم، همه این فعالیت‌های فرهنگی هنری در مسجد امکان بروز و ظهور دارند، اگر می‌خواهیم بچه‌هایمان تربیت قرآنی پیدا کنند و با معارف دینی آشنا شوند باید با مسجد پیوند یابند.

اسماعیلی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دوگانه‌های بسیاری را حل کرد، افزود: از جمله این دوگانه‌ها همزیستی میان تجدد و سنت بود. برای مثال در مورد سینما امام (ره) فرمو که ما با تجدد و سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی دوییّت جعلی دوگانه ایران و اسلام را حذف کرد، دوگانه جعلی تقابل شیعه و سنی را حذف کرد، دوگانه تجدد و سنت را حل کرد. همین دیدگاه بود که امام خمینی (ره) را با مجاورین و معاصرین اش متفاوت کرد و اینگونه است که چنین مسائل و مشکلاتی پس از گذشت بیش از چهل سال از انقلاب اسلامی حل شده و این چراغ نورانی در حال تابیدن است.

اسماعیلی افزود: شعر و ادب و هنرهای مختلف و کتاب خوانی در کار ما استفاده می‌شود. ۲۶ هزار کانون یعنی ۲۶ هزار کتابخانه عمومی و این فرصت مغتنمی است. محور کار ما در دوره جدید، مردمی سازی فرهنگ و هنر است و این کار به جز از طریق مسجد محقق نمی‌شود.

وی تصریح کرد: از دوستان در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌خواهم که آستین‌ها را بالا بزنید، مردمی سازی جز از راه مساجد ممکن نیست، ما می‌خواهیم هنرمندی تربیت شود که بتواند مفاهیم بلند قرآنی را در قالب فیلمی تأثیرگذار ارائه کند یا در مورد شهدای بزرگ ما آثاری بسازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی بدون فرهنگ و هنر شکل نمی‌گیرد، افزود: باید نهضت بازگشت به مسجد برای ارتقای فرهنگ و هنر شکل بگیرد. انسان در مسجد احوالی دارد و در خارج از مسجد، احوالی دیگر دارد.

اسماعیلی گفت: بنابراین باید به تقویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کمک کنید. باید در عمل کار کنیم و صرفاً حرف نباشد. برای کانون‌های مساجد چند بسته برنامه را تدوین می‌کنیم.

همچنین حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» در ابتدای بخش شبانگاهی این گردهمایی طی سخنانی اظهار کرد: عمده مباحثی که امروز در جریان برگزاری این گردهمایی مطرح شد در حوزه مردمی کردن فرهنگ و هنر از گذرگاه کانون‌های مساجد با محوریت سومین رویداد ملی فهما با شعار «به توان مردم» بود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اعتقاد ما این است که اگر بخواهیم فعالیت‌ها را به سمت مردمی شدن سوق دهیم، باید اقدامات مختلفی انجام شود، مکان تحقق هنر متعالی مسجد است، بنابراین مسجد و کانون‌های مساجد از بهترین ظرفیت‌های تحقق هنر مردمی است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به سامانه بچه‌های مسجد اشاره کرد و گفت: در این بستر فعالیت‌های بچه‌های مسجد ضبط و ثبت می‌شود و اکنون که وارد سومین سال فهما شده ایم ظرفیت این بستر افزایش یافته است

حجت الاسلام ارزانی افزود: شبستان‌ها و رواق‌های دوازده گانه، شبکه رابطان، حلقه‌های میانی، فهمایاوران، از جمله فعالیت‌های این عرصه است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: طرح تربیت هنرمندان مسجدی را با جدیت دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.