آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و شماری از وزیران کابینه ی او که اردبیل را به عنوان مقصد هشتمین سفر استانی انتخاب کردند، مصوبات مهمی در جریان این سفر داشتند که از جمله ی آنها کمک‌های تسهیلاتی و تقویت زیرساخت‌های صنعتی این استان بود.

تصویب ۱۳۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های اردبیل، هدیه دولت به صنعتگران

به گزارش قدس آنلاین، اردبیل با وجود اینکه پیش‌تر استانی کشاورزی- محور به شمار می‌رفت و بخش عمده‌ای از تولیدات و صادرات آن به سایر استان‌ها و کشورهای همسایه را محصولات کشاورزی شامل می‌شد اما به تدریج در مسیر صنعتی شدن گام برداشته است.

این استان با وجود ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی و خصوصی، بیش از یک‌هزار و ۴۵ واحد تولیدی دارد که حدود ۷۳ درصد فعال هستند و در سال‌های اخیر با موانعی مانند نوسان نرخ ارز، افزایش بهای مواد اولیه، معوقات تسهیلات دریافتی، مشکلات بیمه‌ای و گمرکی، محدودیت ارتباط بین بانکی با دیگر کشورها، ضعف زیرساخت‌ها و افت واردات و صادرات دست به گریبان بوده‌اند.

بنابر آمارهای رسمی در حال حاضر افزون بر ۲۵ هزار نفر با سرمایه‌گذاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت استان اردبیل فعالیت دارند و سهم اشتغال استان در این بخش به حدود ۲۶.۲ درصد رسیده است.

اگرچه این آمار حدود هفت درصد با میانگین کشوری فاصله دارد، اما همچنان بخش قابل توجهی از سیمای اشتغال منطقه را به خود اختصاص می‌دهد و همین امر رسیدگی به وضعیت تولیدکنندگان و تقویت زیرساخت‌های صنعتی استان اردبیل را اهمیتی دوچندان می‌بخشد.

در چند سال گذشته اما تنگناهای اقتصادی و شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری را در بخش‌های گوناگون کشور از جمله صنعت استان اردبیل موجب شده بود که در جریان سفر اخیر رئیس جمهوری به این استان تقویت زیرساخت‌ها در راستای جلب بیشتر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و رونق دوباره این بخش مورد توجه قرار گرفت.

مصوبات سفر رئیس جمهوری، زمینه‌ساز رونق تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در این زمینه گفت: در جریان هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت به استان اردبیل، مصوبات ارزشمندی برای توسعه و آبادانی شهرک‌های صنعتی به امضا رسید که به یقین اجرا آنها موجب رونق بخش تولید منطقه خواهد شد.

محمد اهلی افزود: پیش از حضور رئیس جمهوری و هیات دولت در اردبیل، نشست‌های متعددی از سوی استاندار و مدیران استانی با مسئولان نهاد ریاست جمهوری انجام شد که این پیگیری‌ها به مصوبه‌های بسیار مناسبی برای توسعه شهرک‌های صنعتی استان منجر شد.     

وی افزود: توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های، ایجاد تاسیسات پست برق، کمک به اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و تکمیل ساختمان فناوری و کسب و کار از جمله مصوبه‌هایی بود که در جریان هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری به اردبیل حاصل شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل بیان کرد: تامین اعتبارهای لازم برای توسعه شهرک‌های صنعتی و اجرای پروژه‌های زیرساختی در آنها، از توان این شرکت خارج بوده و نیازمند اعتبارهای ملی و استانی است که بی‌شک اجرای این مصوبه‌ها و تخصیص اعتبارات مصوب، نقطه عطفی بر افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در استان خواهد بود.

وی با اشاره به فعال بودن ۶۵۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، اضافه کرد: از مجموع یک‌هزار و ۳۰۰ قرارداد منعقد شده با سرمایه‌گذاران، تاکنون بیش از ۶۵۰ واحد تولیدی موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری از مراجع ذی‌صلاح شده‌اند و طرفین بقیه قراردادها نیز در حال اجرای طرح صنعتی خود هستند.

اهلی میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل را بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: البته اگر این حجم از سرمایه‌گذاری‌ را به قیمت روز محاسبه کنیم، اعداد بسیار فراتر از این ارقام خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر واحدهای تولیدی موجود، تعدادی بیشتری از واحدها در  مرحله انعقاد قرارداد و یا دریافت زمین تا مرحله احداث ساختمان هستند که در صورت اجرای این طرح‌ها، امکان افزایش اشتغال در شهرک‌های صنعتی استان به ۲ برابر ظرفیت کنونی نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری، شاهد افزایش روزافزون حضور متقاضیان در شهرک‌های صنعتی هستیم به طوری که سال گذشته بیش از ۶۷ هکتار زمین صنعتی در قالب ۱۸۸ قرارداد به سرمایه گذاران واگذار شد و به طور قطع در پی مصوبه‌های سفر رئیس جمهوری این آمار افزایش هم خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد واحدهای تولیدی استان اردبیل در زمره صنایع کوچک و نیازمند حمایت ویژه دولت هستند، تاکید کرد: ظرفیت بسیار مناسبی در واحدهای صنعتی کوچک این استان وجود دارد که با یک جهش حمایتی، ارایه تسهیلات و تامین زیر ساخت‌ها می‌توان شاهد رونق تولید و اشتغال‌زایی بیشتر در این صنایع بود.

اختصاص یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به صنایع و زیرساخت‌های صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این زمینه تشریح کرد: جهت‌گیری بیشتر مصوبات هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری در بخش صنعت بر مسائل عمرانی متمرکز بود و البته مسائل اقتصادی مانند ارائه تسهیلات بانکی هم به هیچ وجه فراموش نشده و روال خود را طی می‌کند.

رامین صادقی افزود: در بخش صنعت در مجموع چهار مصوبه تحت عنوان اعتبارات زیرساختی برای توسعه صنعتی استان اردبیل داشتیم که سه مصوبه مربوط به شرکت شهرک‌های صنعتی بود و قرار شد تا در مجموع یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد  ریال در این راستا تخصیص یابد.

وی بیان کرد: از جمله مصوبه‌ها شامل اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال به فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل، ۱۰۰ میلیارد ریال به کلینیک کسب و کار و یک هزار میلیارد ریال نیز برای برق‌رسانی به شهرک‌های صنعتی استان بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: بر اساس پایشی که در آستانه سفر رئیس جمهوری انجام شد، ۳۰۰ طرح واجد شرایط برای دریافت تسهیلات بانکی احصا شد که خوشبختانه بیشتر آنها در کارگروه‌های مربوطه از محل تسهیلات رونق تولید، طرح تام و تبصره ۱۸ در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: در نهایت ۲۸ طرح مهم صنعتی که خواستار اختصاص مبالغی کلان بودند و از خارج از سقف اختیارات بانک‌های استانی به شمار می‌رفت، با مجموع تسهیلات ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در جریان این سفر پیشنهاد شد.

صادقی فهرست تهیه شده را شامل طرح‌های اولویت‌دار و پیشران توسعه عنوان کرد و گفت: در راستای توازن توسعه صنعتی تلاش شد تا در قالب این طرح‌ها همه شهرستان‌ها مورد توجه قرار بگیرند و طرح‌های معرفی شده تنها محدود به مرکز استان اردبیل نباشد.

وی مجموع سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها را ۶۸ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: حدود ۴۱ هزار میلیارد ریال آن آورده متقاضیان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: این طرح‌ها پس از تکمیل و بهره‌برداری می‌توانند زمینه اشتغال پنج هزار و ۴۰۰ نفر را فراهم کنند که در برخی موارد بخشی از سرمایه‌گذاری نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات درخواستی در مجموع ۴۰ درصد سرمایه مورد نیاز بوده و ۶۰ درصد دیگر نیز از محل آورده متقاضی تامین خواهد شد که کمکی بزرگ و انگیزه خوبی برای جذب بخش خصوصی به استان اردبیل به شمار می‌رود.

صادقی اظهار کرد: البته تعداد طرح‌های صنعتی استان اردبیل بسیار زیاد است اما تلاش شد تا طرح‌های اولویت‌دار مورد توجه قرار بگیرد و اگر یکی از طرح‌های معرفی شده به هر علتی واجد شرایط دریافت تسهیلات نشد، امکان جایگزینی با طرح‌های دیگر وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشتر این طرح‌ها جزو صنایع مادر به شمار می‌رود، در صورت تکمیل و بهره‌برداری از نظر تقویت زنجیره تولید در استان اردبیل نقش بسزایی ایفا خواهند کرد؛ چرا که بیشتر آنها صادرات‌محور خواهند بود و به صورت مستقیم ارزآوری خواهند داشت یا با تولیداتشان به جلوگیری از واردات و  خروج ارز از کشور منجر خواهند شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین گفت: تکمیل مطالعات فنی پهنه اکتشافی قزل اوزن نیز از دیگر دستاوردهای هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری بود که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حال انجام است و هفته گذشته نیز مسئولان امر بازدیدی از منطقه داشتند.

وی تاکید کرد: سایر مسائل و مشکلات اقتصادی استان اردبیل نیز پس از جمع‌بندی هم در جلسه هماهنگی پیش از سفر و هم در نشست استاندار با رئیس جمهوری و در دیدار آیت‌الله رئیسی با کارآفرینان و نخبگان در ۱۰ بند طرح شد.

اردبیل اگرچه استانی صنعتی به شمار نمی‌رود اما در تولید کالاهای صنعتی در کشور تاثیرگذار است؛ به طوری که ۸۰ درصد توپ‌های ورزشی مختلف، ۵۰ درصد شیرآلات بهداشتی، ۳۵ درصد آب معدنی، ۳۰ درصد لاستیک، ۴۰ درصد ام‌دی‌اف، ۸۰ درصد ورق‌های رویه درب و ۲۰ درصد پارچه‌های جین کشور از واحدهای تولیدی این استان عرضه می‌شود.

سی ام مهرماه هشتمین سفر دولت به استان اردبیل انجام شد و مصوبات و دستاوردهایی برای مردم این استان به همراه داشت که تمامی خبرها و گزارش ها در این رابطه در پرونده خبری هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری و پیگیری دستاوردهای آن برای اردبیل قابل مشاهده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.