بانه- شهرستان مرزی بانه تنها منطقه ای در کردستان است که اکثریت ساکنان آن برای نیاز روزانه خود مرغ زنده خریداری می کنند و مرغ های کشتارگاهی و یخ زده مقبولیتی در این منطقه ندارد.

مرغ زنده همچنان در بانه مشتری دارد/ کشتارگاه های کم رونق

به گزارش قدس آنلاین، چندین سال است که در جلسات استانی تنظیم بازار بر رفع دغدغه مردم کردستان در راستای تأمین گوشت مرغ تصمیم گیری های متعددی صورت گرفته است و هم اکنون استان کردستان نیاز بیش از هشت استان کشور را از لحاظ گوشت مرغ رفع می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: ۵۰ هزار تن گوشت مرغ طی نیمه نخست امسال در این استان تولید و روانه بازار شده است.

سیداحمد زکریایی نژاد اعلام کرد: بیش از ۸۰ درصد واحدهای مرغداری استان مکانیزه هستند و در حال حاضر از ۷۶۶ واحد مرغداری استان ۶۹۵ واحد به ظرفیت اسمی ۱۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۱۰۰ قطعه فعالند.

وی افزود: طی نیمه نخست امسال میزان جوجه‌ریزی انجام شده در مرغداری‌های استان ۲۳ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۲۸۱ قطعه بوده است.

زکریایی نژاد خاطرنشان کرد: امسال میزان تولید مرغ نسبت به سال گذشته افزایش هشت درصدی داشته و همچون سال‌های قبل مازاد بر نیاز استان مرغ در مرغداری‌های استان تولید شده است.

وی افزود: واحدهای مرغداری و کشتارگاه‌های صنعتی موجود در استان پاسخگوی نیاز همه کردستانی‌ها بوده و مازاد این تولیدات نیز به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

مردم بانه به دلایل اعتقادی از مرغ کشتارگاه‌ها استقبال نمی‌کنند

محمد وثوقی از شهروندان بانه‌ای اظهار کرد: به دلیل شفاف نبودن واحدهای مرغداری و کشتارگاه‌های صنعتی و عدم اطلاع رسانی در خصوص نحوه ذبح مرغ‌ها متأسفانه بسیاری از شهروندان بانه‌ای از مرغ‌های کشتارگاهی و یخ زده استقبال نمی‌کنند.

وی افزود: هم اکنون در نقاط مختلف شهر بانه مغازه‌های عرضه مرغ زنده فعالیت دارند و مردم این شهر نیز به صورت روزانه از آنها خرید می‌کنند.

این شهروند بانه‌ای اظهار داشت: بدون شک اگر کشتارگاه‌ها و واحدهای مرغداری اطلاع رسانی درست و کامل به مردم داشته باشند بسیاری از این مغازه‌های عرضه مرغ زنده تغییر موضع داده و مرغ‌های بهداشتی و تأیید شده وزارت بهداشت و اداره دامپزشکی را ارائه خواهند کرد.

برای نظارت و کنترل بازار باید تعامل، همراهی و حضور در بین مردم وجود داشته باشد

اسماعیل رستم پور فرماندار بانه در جلسه تنظیم بازار بانه اظهار داشت: تاکنون در شهرستان بانه گزارشی از کمبود مرغ ارائه نشده و مرغ به میزان نیاز شهرستان توزیع می‌شود.

وی افزود: باید ادارات مربوطه نیز در این زمینه همکاری کنند و بستر لازم برای فعالیت قانونی توزیع کنندگان مرغ بهداشتی را فراهم کنند.

رستم پور یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون برای نظارت و کنترل بیشتر و جلوگیری از تخلف واحدهای عرضه مرغ زنده، هشت هزار بازدید توسط ادارات مربوطه انجام شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بانه نیز در این خصوص اظهار کرد: در خرداد ماه امسال نسبت به فعالیت این واحدها اعلام جرم کردیم و ۶۵ واحد توزیع مرغ زنده شناسایی شدند.

علی سور افزود: تاکنون با مجوز ۱۶ واحد عرضه مرغ بهداشتی در بانه موافقت شده و پروانه فعالیت ۶ واحد نیز در دست اقدام است و چند واحد نیز به دلیل اینکه همچنان مرغ زنده توزیع می‌کنند با مجوز آنها موافقت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اختلاف قیمت مرغ زنده با کشتار روز، بسیاری از واحدها به توزیع مرغ کشتار روز تمایل دارند و تاکنون ۲۵ واحد برای صدور مجوز فعالیت اقدام کرده اند.

ماموستاها و علمای دینی بانه در خصوص ذبح شرعی مرغ در کشتارگاه‌ها اطلاع رسانی کنند

رئیس اداره تعزیرات شهرستان بانه نیز گفت: ادارات دیگر نیز در این زمینه همکاری کردند اما این نظارت کامل نیست و باید نظارت و بازرسی بازار بیشتر شود و علی رغم کمبود نیروی انسانی، هر هفته گشت‌های مستمر انجام شده است.

کامبیز حسنی راد افزود: بزرگترین مشکل کنترلی در این زمینه، دو نرخی بودن بسیاری از کالاهاست و قبل از اینکه گران فروشی در بازار رواج پیدا کند گرانی وجود داشته اما می‌توانیم گران فروشی را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس گاهی می‌توانیم در محل مجازات را اعمال کنیم و مجازات‌هایی که برای متخلفین در نظر گرفته می‌شود باید با سرعت اجرایی شود.

وی اظهار داشت: برخی از افراد بدون اطمینان از سلامتی و بهداشتی بودن مرغ‌های زنده اقدام به توزیع می‌کنند که انتظار داریم ماموستایان و علمای دینی منطقه در این زمینه فرهنگ سازی کنند و مبانی شرعی و اعتقادی را برای مردم اهل سنت بانه تشریح نمایند.

حسنی راد خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از مردم در شهرستان بانه بدون اطلاع از شرایط ذبح شرعی مرغ در کشتارگاه‌ها اقدام به خرید مرغ زنده و غیر بهداشتی می‌کنند که این رویه باید با فرهنگ سازی و روشنگری علمای منطقه که بارها از کشتارگاه‌های مرغ روز بازدید کرده اند، تغییر کند.

وی گفت: قرار بر این شده که برای تشویق این افراد مجوزهای قانونی برای فعالیت در کمترین زمان صادر شود و یخچال رایگان در اختیار آنها قرار گیرد و بیشترین چالش در زمینه کنترل توزیع کنندگان مرغ این است که ۱۴۰ خانوار از این طریق ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: در شهرستان بانه ۷۵ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت یک میلیون و ۵۱۸ هزار قطعه، دو واحد فعال پرورش بوقلمون به ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ قطعه و یک واحد فعال پرورش مرغ مادر گوشتی وجود دارد.

حسنی راد خاطرنشان کرد: آمار جوجه ریزی مرغ گوشتی از اول سال ۱۴۰۰ تاکنون دو میلیون و ۶۷۴ هزار و ۵۷۴ قطعه بوده است.

وی افزود: میزان مصرف گوشت مرغ کشتار روز در شهرستان بانه به ۱۲ تن رسیده است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

صلواتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کردستان نیز در این خصوص اظهار کرد: استقبال گسترده مردم بانه از مرغ زنده ما را در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور نگران کرده است.

وی افزود: در جلسه ستاد پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز برای رفع این چالش فرهنگی و اجتماعی تصمیم گیری هایی شده است که امیدواریم هرچه زودتر این تصمیم‌ها عملیاتی شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.