مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۱۳۹۹ به علت طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ۶ کانون حدود ۷۰۰ راس تلفات داشتیم که امسال در ۸ استان و ۱۰ کانون درگیر این بیماری ۳۳۰ راس تلفات گزارش شد که لاشه ها جمع آوری شدند.

طاعون نشخوارکنندگان ۳۳۰ راس تلفات داشت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، شهاب الدین منتظمی روز شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: سال های گذشته مثلا در یک یا دو کانون بالای هزار راس تلفات گونه های جانوری را داشتیم اما امسال کمتر شده است.

وی اظهار داشت: خواسته ما این است که سازمان دامپزشکی با توجه به موضع و ضرورت ریشه کنی طاعون در کشور با واکسیناسیون به موقع شاهد کاهش و حذف این بیماری در طبیعت باشیم. 

منتظمی گفت: طاعون یک بیماری ویروسی است و مساله در این زمینه نحوه مدیریت است و درمان مطرح نیست ، بر این اساس در طول دو سال گذشته با توجه به همکاری سازمان دامپزشکی و در راس آن مدیریت واکسیناسیون نشخوارکنندگان کوچک، واکسیناسیون دام ها انجام شده است.

وی درباره سرشماری حیات وحش گفت: سالانه تقریبا دو مرحله سرشماری حیات وحش در نیمه اول و دوم سال انجام می شد که به علت مشکلاتی که کرونا پیش آورد و نگرانی هایی بابت سلامت همکاران وجود داشت، سال ۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ در برخی مناطق سرشماری انجام نشد که در بحث تصمیم گیری ها برای ما خلاء بزرگی ایجاد کرد. 

وی اظهار داشت: اکنون نیز آماری که در حال جمع آوری آن هستیم با توجه به بحث افزایش جمعیت و تاثیر خشکسالی و کم آبی بر حیات وحش است که دو تا سه هفته آینده در یک کمیته تخصصی بررسی می شود.

منتظمی درباره قرق ها گفت: نگاه ما به این سمت است که به قرق ها به عنوان مناطق حفاظت شده با مشارکت مردم نگاه کنیم تا مردم وارد عرصه حفاظت شوند و درآمد آن هم از محل واگذاری پروانه های شکار است که صادر می شود، البته باید جمعیت حیات وحش این مناطق روند افزایشی داشته باشد تا پروانه شکار صادر شود.

وی درباره سگ های بدون صاحب توضیح داد: سگ های بدون صاحب امروز به عنوان یک معضل اصلی برای حیات وحش محسوب می شوند و روز به روز هم در حال افزایش هستند حضور سگ های بدون صاحب در مناطق حفاظت شده برای تامین غذا معضلی برای حیات وحش است.

وی ادامه داد: مساله بعدی افزایش جمعیت گرگاس است زمانی که سگ ها با گرگ همسفره شوند و جفت گیری کنند گونه ای به گرگاس به وجود می آید که بسیار خطرناک است. مساله بعدی بحث جابجایی بیماری های مشترک است، امروز به شدت نگران افزایش بیماری هاری هستیم که می تواند حیات وحش و جامعه انسانی را تهدید کند و در معرض این بیماری قرار دهد.

منتظمی گفت: وظیفه سازمان محیط  زیست جمع آوری سگ های بی صاحب نیست، این وظیفه شهرداری است، سگ در حیات وحش و خارج از محدوده شهری جایگاهی ندارد برای جامعه حیات وحش یک آفت است در برخی کرویدورهای یوزپلنگ هم می بینیم که وقتی سگ ها از آن دور می شوند شاهد حضور یوز هستیم.

وی تاکید کرد: وزارت کشور باید هر چه سریع تر تعیین تکلیف کند، باید سرریز شدن سگ ها مدیریت شود  و شهرداری در بحث جمع آوری انها به وظیفه خود عمل کند، سازمان محیط زیست با رها سازی آنها خارج از محدوده شهری و مناطق حفاظت شده حتی در صورت عقیم شدن نیز مخالف است. 

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: قانون حمایت از حیوانات و مبارزه با حیوان آزاری باید نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشد ، سازمان محیط زیست پیشنهاد داد که اگر شهرداری به عنوان اصلی ترین دستگاه متولی سگ های بدون صاحب به موقع برای جمع اوری آنها اقدام کند، وضعیت مدیریت می شود. 

منتظمی درباره صدور پروانه شکار پرنده گفت: در سال ۹۹ و امسال هیچ پروانه شکاری حتی یک مورد هم برای پرندگان صادر نشده است ، قرار است در فریدونکنار تمام ظرفیت خود را به کار ببندیم تا وضعیت ساماندهی شود ، البته در برخی موارد موضوع بحث معیشت است هر چند تخلف قوی تر از معیشت است اما متاسفانه همچنان آن لکه شکار پابرجا است و تمام تلاش این است که مدیریت شود. 

وی درباره بیمه حیات وحش گفت: زمانی یکی از شرکت های بیمه قبول کرد بخشی از خسارتی که حیات وحش به دامدار و کشاورز وارد می کند را جبران کند اما واقعیت این است که به حدی امار در بحث تعارض بالا است که برای آن شرکت بیمه مقرون به صرفه نبود ، اما ما پیشنهاد دادیم تا دامداران و کشاورزان از صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیمه شوند استفاده کنند و تحت پوشش آن صندوق قرار گیرند ، پیگیر موضوع هم هستیم.

خانه نهایی مرجعیت تنوع زیستی سازمان محیط زیست است 

همچنین محمد مدادی مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست دراین نشست گفت: تا پیش از استقرار مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی در وزارت جهاد کشاورزی در سازمان محیط زیست هم مستقر نبود بلکه در وزارت امور خارجه مستقر بود اتفاقی که دو سال پیش افتاد در وزارت جهاد کشاورزی مستقر شد و قبل از آنهم تمام کارهای کارشناسی و مدیرتی ان در سازمان محیط زیست انجام می شد اما نطقه تماس وزارت خارجه بود. 

وی افزود: مرجعیت ملی کنوانسیون یک ساختار است که وظیفه سیاست گذاری در حوزه تنوع زیستی را در سطح ملی را عهده دارد و حدود ۱۵ دستگاه در حوزه تنوع زیستی دخیل و اثر گذار هستند وقتی ساختاری به نام مرجع ملی شکل می گیرد انتظار است تمام دستگاه ها در آن ساختار اثر گذار باشند در دو سال گذشته که در حوزه مرجعیت کنوانسیون یکی از چالش های سازمان با دستگاه های دیگر بود.

مدادی گفت: یکی از نقاط قوت مرجع این است که دستگاه ها پای میز هستند و در ساختار آن حضور دارند، با رویکرد جمعی کار پیش می رود، کنوانسیون ۱۰ مرجعیت تخصصی دارد که ۵ تا در سازمان محیط زیست مستقر است، در دو سال گذشته ظرفیت سازی بسیار خوبی در سطح حاکمیت اتفاق افتاده است همچنین شاهد جریان سازی در زمینه تنوع زیستی بودیم.

مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همه اذعان دارند که خانه نهایی این مرجعیت سازمان محیط زیست است که برگشت آن به تصمیمات کلان در سطح دولت بستگی دارد و شاید روزی شاهد استقرار آن در سازمان باشیم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.