استاد حوزه علمیه گفت: اولین توصیه امام حسن عسکری علیه السلام در زمان غیبت توصیه به تقوا است، چراکه بدون تقوا امکان اتصال به امام زمان(عج) منتفی است.

مفهوم انتظار و منتظر واقعی در کلام امام عسکری(ع)

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در برنامه تلویزیونی عطر عاشقی که از حرم مطهر بانوی کرامت از شبکه پنج سیما پخش شد، اظهار کرد: برای تحقق جامعه آرمانی مهدوی و مؤثر بودن در حکومت عدل امام زمان(عج) انسان باید سنخیت پیدا کند بنابراین انتظار به معنی تلاش برای کسب سنخیت و ایجاد شرایط و بستر لازم برای ظهور است.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام پیرامون مفهوم انتظار، گفت: اولین توصیه امام حسن عسکری علیه السلام در زمان غیبت توصیه به تقوا است بنابراین کسی می‌تواند در حکومت امام زمان(عج) مؤثر باشد که در انجام واجبات و ترک محرمات کوتاهی نکند زیرا بدون تقوا امکان اتصال به امام زمان(عج) منتفی است.  

استاد حوزه علمیه دومین توصیه امام عسکری علیه السلام را صداقت دانست و گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند راست بگویید اگرچه راست به ضرر شما است و از دروغ پرهیز کنید اگرچه دروغ به نفع شما است بنابراین اگر ما پیرو چنین شخصی هستیم باید راستگویی را سرلوحه کار خود بدانیم.

وی سومین ویژگی منتظر واقعی از نگاه امام حسن عسکری علیه السلام را ادای امانت دانست و افزود: امانتداری مصادیق متعددی دارد و تنها حفظ یک شیء و یا فاش نکردن یک حرف نیست بلکه همه نعمت‌های خدا از جمله قرآن، دین و نظام اسلامی امانت است و باید در حفظ آن تلاش کنیم.

مؤمنی با بیان اینکه مردم از مسئولان توقع دارند و توقعشان هم بجا است، گفت: مردم علاوه بر تدابیر بلند مدت مسئولان، نیاز به کار مؤثر کوتاه مدت دارند بنابراین مسئولان مرتب باید این دعا را تکرار کنند که «اللهم سلّم و تمّم» تا خداوند نعمت خود را به آنها تمام کند و از شر نفسانیات در امان بمانند.

وی ادامه داد: حضرت عسکری(ع) می‌فرمایند جوری عمل کنید که باعث زینت و سربلندی ما باشید نه باعث شرمساری ما به گونه‌ای که همه خوبی‌ها را به ما سوق دهید و بدی‌ها را از ما دور کنید یعنی ما باید طوری خوب عمل کنیم که هر کسی ما را ببیند بفهمد که ما منتظر امام زمان(عج) هستیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام عسکری علیه السلام در نامه خود به ابن بابویه قمی ۲۱ موعظه کردند که سه توصیه آخر ایشان اهتمام داشتن به نماز شب، صبر و دعا برای فرج است، گفت: نافله شب در تحقق سرور و نشاط و دور شدن از اضطراب و استرس که جوانان ما به آن مبتلا هستند مؤثر است.

وی با اشاره به توصیه امام عسکری(ع) نسبت به صبر در زمان غیبت، ابراز کرد: امروزه متأسفانه صبوری کم شده و آستانه تحمل مردم پایین آمده است و امام حسن عسکری علیه السلام برای تقویت روحیه صبر و بالا رفتن آستانه تحمل انسان فرمودند زیاد ذکر خدا بگویید.

مؤمنی با بیان این که امام عسکری(ع) در آخرین وصیت خود فرمودند شیعیان پیوسته در غم و اندوه اند تا وقتی که پسرم ظهور کند، افزود: حضرت توصیه کردند که برای فرج فرزندم زیاد دعا کنید زیرا فرج امام زمان(عج) فرج شیعیان است و با آمدن حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف درد، غم و غصه از بین می‌رود و سرور و شادی به جامعه باز می‌گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.