رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خلیل‌آباد گفت: به رغم اینکه این شهرستان حدود ۲۵ روستا با ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد اما در هیچ کدام از این روستاها حتی یک کتابخانه مشارکتی یا نهادی هم وجود ندارد.

روستاییان خلیل‌آباد از کتابخانه محرومند

به گزارش قدس آنلاین، حسن احمدی  با بیان اینکه اکنون در شهرستان خلیل‌آباد فقط ۲ کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی فعال دارد، تصریح کرد: کتابخانه‌ای که سال گذشته با نام عمید الملک کندری افتتاح شد، قبلا مشارکتی بوده و با انتقالش به مسجد جامع کندر به شکل کتابخانه نهادی تغییر یافت و با تأمین تجهیزات افتتاح شد.

وی بیان کرد: کتابخانه مشارکتی دیگر شهرستان نیز در مسجد جامع این شهر قرار دارد. کتابخانه مرکزی هم که نهادی بوده و با نام بحرالعلوم فعالیت دارد، در سال ۱۳۴۷ افتتاح شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به اینکه عملیات ساخت ۲ کتابخانه دیگر از بهمن‌ ماه سال گذشته با کمک خیران آغاز شده، تصریح کرد: کتابخانه عمیدالملک کندری با ۳۴۰ متر مربع زیربنا ۹۰ درصد پیشرفت دارد و کتابخانه دیگر نیز با زیربنای ۳۴۰ متر مربع از پیشرفت ۱۰ درصدی برخوردار است.

وی عنوان کرد: سال گذشته با کمک خیرین و اداره ‌کل کتابخانه‌های عمومی استان ۷۶ متر مربع به فضای کتابخانه مرکزی اضافه شده است؛ به طوری که اکنون زیربنای کتابخانه‌های شهرستان به ۸۷۶ متر افزایش یافته و اگر ۲ کتابخانه دیگر نیز به بهره‌برداری برسد، زیربنای کتابخانه‌های شهرستان به ۱۵۵۶ متر مربع افزایش خواهد یافت.

احمدی در خصوص وضعیت منابع موجود در سه کتابخانه فعال شهرستان گفت: اکنون حدود ۴۰ هزار منبع در این سه کتابخانه موجود است و بیش از ۱۵۰۰ عضو از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

کاهش ۴۰ درصدی اعضای کتابخانه‌ها به خاطر شیوع کرونا

وی افزود: اگر چه قبل از کرونا افراد بیشتری عضو کتابخانه‌ها بودند اما به خاطر تعطیلی کتابخانه‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا این آمار ۴۰ درصد کاهش یافت. البته اخیرا با برگزاری برنامه‌های فرهنگی شاهد رونق مجدد این مجموعه‌ها هستیم.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خلیل‌آباد عنوان کرد: اگر چه جمعیت شهرستان ۵۱ هزار نفر هستند اما چون فقط در ۲ شهر کندر و خلیل‌آباد کتابخانه دایر است و تمام روستاها از کتابخانه مشارکتی و نهادی محروم هستند، همین موضوع موجب شده آمار اعضای کتابخانه‌ها رضایت‌بخش نباشد.

وی بیان کرد: تلاش شده با کمک خیران یک کتابخانه سیار برای روستاهای بخش ششطراز و بخش مرکزی راه‌اندازی شود که این کمک شایانی به ارتقای فرهنگ مطالعه و افزایش اعضا می‌کند.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر چه قبل از کرونا به خاطر برنامه‌های فرهنگی که در کتابخانه‌ها اجرا می‌شد، افراد بسیاری از جمله دانش آموزان جذب کتابخانه‌ها می‌شدند اما در این ۲ سال به دلیل مشکلات ناشی از کرونا برگزاری چنین برنامه‌هایی متوقف شد. 

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵ روستا با ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که تلاش می‌شود برای پر کردن خلا نبود کتابخانه در این روستاها از کتابخانه سیار استفاده شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خلیل‌آباد عنوان کرد: طی ۲ سال گذشته که کتابخانه‌ها به خاطر ویروس کرونا تعطیل بود، در راستای زیباسازی و مرمت برخی قسمت‌های کتابخانه مرکزی که ۵۳ سال از عمر آن می‌گذرد، قدم‌های خوبی برداشته شد.

۵۰ درصد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها کودکان و نوجوانان هستند

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های شهرستان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. اگر مدارس بازگشایی شود، این آمار افزایش خواهد یافت.

احمدی گفت: خوشبختانه از اقشار مختلف به خصوص بسیاری از والدین به همراه فرزندانشان به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند که این موضوع جای خرسندی دارد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه کتابخانه‌های شهرستان مجموعه‌های پویایی است و تاکنون چندین نوبت منابع آن به روزرسانی شده‌ است. حتی بسیاری از مراجعه‌کنندگان کتاب‌های خود را به کتابخانه اهدا می‌کنند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خلیل‌آباد افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از مدیران شهرستان نیز عضو کتابخانه‌های شهرستان هستند که امیدواریم این آمار افزایش یابد.

وی در ادامه به سهم نیم درصدی کتابخانه‌های شهرستان از محل نیم درصد درآمد شهرداری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی این ۲ سال از محل این نیم درصد کمک‌های بسیار خوبی به کتابخانه‌های شهرستان شده است.

احمدی از افزایش سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از محل درآمدهای شهرداری در سال گذشته به نسبت سال ۹۸ خبر داد و افزود: شهرداران حتی بیشتر از سهم نیم درصد هم کمک‌هایی را به کتابخانه‌ها داشته‌اند که قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: واریزی شهرداری‌ها به حساب کتابخانه‌ها در ۶ ماه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشت است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خلیل‌آباد در ادامه بیان کرد: روستاهای شهرستان بسیار دورافتاده است و تلاش می‌شود با ایجاد کتابخانه سیار بتوانیم جوابگوی نیاز روستاییان باشیم. همچنین سعی می‌کنیم برای ۲ بخش ششطراز و مرکزی بتوانیم کتابخانه سیار که از نیازهای بسیار مهم شهرستان است، راه‌اندازی کنیم.

وی گفت: اگر کتابخانه سیار باشد، چند روستا را می‌تواند پوشش دهد ولی کتابخانه ثابت فقط اعضای همان روستا را می‌تواند پوشش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.