رؤسای جمهور آمریکا و چین درباره ایران تبادل نظر کردند

تبادل نظر شی جینپینگ و بایدن در مورد ایران

به گزارش قدس آنلاین، کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی بامداد امروز سه شنبه (به وقت تهران) جو بایدن با شی جین پینگ اعلام کرد، روسای جمهور آمریکا و چین درباره موضوعات مختلف از جمله ایران، تبادل نظر کردند.

در خبرها آمده بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به صورت ویدئو کنفرانسی با «شی جین‌پینگ» همتای چینی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. بایدن در این نشست گفت که امیدوار است با آغاز دیداری که برای کاهش تنش‌ها بین این دو کشور آغاز شده، گفتگوی صریح درباره حقوق بشر و مسائل امنیتی داشته باشد.

رئیس‌جمهور چین نیز با «دوست قدیمی» خواندن بایدن، گفت که از دیدن او بسیار خوشحال است و دو طرف باید ارتباطات و همکاری را برای حل بسیاری از چالش‌های پیش روی خود افزایش دهند.

با گذشت ساعاتی بعد از انجام این گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی، کاخ سفید درباره نشست مجازی روسای جمهور آمریکا و چین بیانیه صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: «دو رهبر دو رهبر درباره ماهیت پیچیده روابط بین دو کشور و اهمیت مدیریت مسئولانه رقابت گفت‌وگو کردند. مانند بحث‌های قبلی، دو رهبر حوزه‌هایی را پوشش دادند که منافع ما در آنها همسو است و حوزه‌هایی که منافع، ارزش‌ها و دیدگاه‌های ما متفاوت است. رئیس‌جمهور بایدن از این فرصت برای صحبت صریح و رک و راست با رئیس‌جمهور شی درباره نیات و اولویت‌های ما در مورد طیف وسیعی از موضوعات استقبال کرد».

به روایت کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی با همتای چینی خود درباره اختلافات دو کشور بر سر مسائل تجاری و سیاسی از قبیل موضوعات مرتبط با «سین کیانگ، تبت، هنگ کنگ و مسائل حقوق بشری» صحبت کرد.

در بیانیه تصریح شد: «رئیس‌جمهور بایدن نگرانی‌های خود را در مورد اقدامات جمهوری خلق چین در سین‌کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ و همچنین حقوق بشر به‌طور گسترده‌تر مطرح کرد. او در مورد نیاز به حفاظت از کارگران و صنایع آمریکایی در برابر اقدامات ناعادلانه تجاری و اقتصادی جمهوری خلق چین صریح بود».

کاخ سفید ادامه داد: «او (جو بایدن) همچنین در مورد اهمیت یک (منطقه) ایندوپاسیفیک آزاد و باز بحث کرد و عزم ادامه‌دار ایالات متحده برای پایبندی به تعهدات خود در این منطقه را اعلام کرد. رئیس‌جمهور بایدن بر اهمیت آزادی دریانوردی و پرواز ایمن برای رونق منطقه تاکید کرد».

به گفته دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا، بایدن در مورد تایوان تاکید کرد که ایالات متحده همچنان به سیاست «چین واحد»  متعهد می‌ماند و «به شدت با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است».

کاخ سفید افزود: «رئیس‌جمهور بایدن همچنین بر اهمیت مدیریت خطرات استراتژیک (میان دو کشور آمریکا و چین) ...(توسل به) عقل سلیم برای اطمینان از اینکه رقابت (دو کشور)  به سمت درگیری منحرف نمی‌شود و باز نگه داشتن خطوط ارتباطی تاکید کرد».

بنا بر اعلام آمریکایی‌ها، جو بایدن و شی جین پینگ درباره مسائل مرتبط با سلامت عمومی، ماهیت موجودیتی بحران اقلیمی و آب و هوایی در جهان و «نقش مهمی که ایالات متحده و جمهوری خلق چین ایفا می‌کنند»، بحث کردند. آنها همچنین در مورد اهمیت اتخاذ اقدامات لازم برای رسیدگی به عرضه جهانی انرژی حرف زدند.

در بخش پایانی بیانیه کاخ سفید از رایزنی و تبادل نظر روسای جمهور آمریکا و چین درباره موضوعات مرتنبط با ایران خبر داده شده است.

در این قسمت بیانیه آمده است: «دو رهبر (روسای جمهور آمریکا و چین) درباره چالش‌های کلیدی منطقه‌ای شامل کره شمالی، افغانستان و ایران تبادل نظر کردند».

تبادل نظر بایدن و شی جین پینگ درباره ایران در شرایطی انجام شده که قرار است  ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) با حضور نمایندگان ارشد آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایران مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.