یمن به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد و از طریق تنگه «باب المندب» به عنوان یکی از مهمترین آبراهه های تجارت دریایی در جهان، شرق را به غرب متصل می کند، موضع طمع ورزی های کشورهای طماع، متجاوز و استعماری و استکباری جهان قرار گرفته و هر طرفی به نوبه خود می خواهد که با سیطره بر آن منافع راهبردی خود را تأمین و سلطه خود بر مناسبات جهانی را افزایش دهد.

ملت‌های مقاومت پیکره‌ای واحد شده‌اند

بر اساس همین رویکرد و اهمیت ژئوپلتیک یمن، ائتلاف سعودی تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی، سال 2015 جنگ ویرانگر خود علیه این کشور را تحت عنوان «توفان اراده» و با ادعای بازگرداندن دولت قانونی و به طمع تسلط سریع بر این موقعیت راهبردی و نیز منابع طبیعی آن آغاز کرد، اما مقاومت مردم یمن و توانمندی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور باعث شد تا ائتلاف سعودی در باتلاقی عمیق فرو رفته که نه امکان غلبه بر آن را دارد و نه می تواند ننگ شکست را به جان خریده و با فرار از یمن خود را از این مهلکه نجات دهد.

طی روزهای گذشته تحولات میدانی یمن با پیشروی های سریع نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در استان مأرب به عنوان یکی از مهمترین مناطق راهبردی این کشور و پناهگاه مزدوران و متجاوزان ائتلاف سعودی، روزهای سرنوشت سازی را سپری می کند؛ به گونه ای که ائتلاف سعودی تحت فشار هزینه ها و خسارت های این نبرد، مجبور به عقب نشینی و خروج از دیگر جبهه های یمن به ویژه منطقه الحدیده شده و گفته می شود که آنها با این کار قصد دارند تا توان خود را در نبرد مأرب تقویت کنند.

تجاوز پوچ، وحشیانه و استعماری ائتلاف سعودی به یمن

«احمد القنع» وزیر امور گفتگو و آشتی ملی یمن در گفتگو با خبرنگار قدس تجاوز به یمن را اقدامی پوچ و وحشیانه خوانده و با اشاره به پیروزی نیروهای یمنی در جبهه های مختلف و فرسایش توان رزمی سعودی ها می گوید: آنچه روشن و آشکار شده این است که این تجاوز یک تجاوز پوچ، بیهوده، وحشیانه و استعماری از سوی کشورهای متجاوز بوده و پایداری و قهرمانی ارتش و کمیته های مردمی این تصویر واضح را ارائه کرده است که آنچه دشمن در طول هفت سال جنایت موفق به رسیدن به آن نبوده، حتی اگر تهاجم آنها برای چندین دهه نیزادامه یابد، باز هم  نمی توانند به آن اهداف دست یابند.

مقاومت و پایداری مردم یمن، مهمترین عامل شکست ائتلاف سعودی

بی توجهی ائتلاف سعودی و چه بسا ناآگاهی آن از تاریخ ملت یمن به ویژه نیروهای انقلابی آن شاید مهمترین عامل تاثیرگذار در شکست این ائتلاف متجاوز در جنگ علیه یمن  بوده و آن را غافلگیر کرده است؛ به گونه ای که اراده نبرد و پایداری یمنی ها در همه درگیری های رودرو، از کوه های صعده و ورودی های آن از جانب عربستان گرفته تا مناطق صحرائی نجران و نواحی سنگلاخی جازان و امروز نیز در نبرد راهبردی آزادی استان مأرب مشهود بوده و همواره علی رغم جنایات ضدبشری که ائتلاف سعودی مرتکب شده، اما این نیروهای یمنی بوده اند که پیروز شده اند.

احمد القنع با تمجید از پایداری و مقاومت مردم یمن تصریح کرد: این پایداری و مقاومت، در تحقق پیروزی‌های بزرگی که خداوند به ما عطا فرموده، نمود یافته است؛ چه پیروزی هایی که در ساحل غربی محقق شده و چه پیروزی‌هایی که قهرمانان ما در مأرب و بقیه جبهه ها به دست آورده اند. اکنون از مجموع 14 شهرستان استان مأرب، 12 شهرستان آن تحت کنترل دولت صنعا و ارتش یمن قرار دارد و این پیشروی ها روز به روز در حال تکامل است.

اهمیت راهبردی، سیاسی و اقتصادی استان مأرب

آزادسازی کامل مأرب از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است و می تواند به معنای شکست کامل متجاوزان ائتلاف سعودی و حامیان آمریکایی و اسرائیلی این تجاوز باشد. همچنین پیروزی در میدان نبرد، یک ساز و کار تعیین کننده در میدان دیپلماسی و سیاسی تعریف خواهد کرد و این پیروزی ها دست برتر را در مذاکرات سیاسی به دولت صنعا خواهد داد.

وزیر امور گفتگو و آشتی ملی یمن با تأکید بر اهمیت راهبردی، اقتصادی، نظامی و سیاسی استان مأرب، تأکید کرد که این استان مانند سایر استان های اشغالی کشور اهمیت  ویژه ای دارد و ما وظیفه دینی، میهنی و اخلاقی داریم که آن را آزاد کنیم. علاوه براین هر کسی که آن را به کنترل خود درآورد، بسیاری از مسائل را از نظر استراتژیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی به نفع خود تعیین خواهد کرد.

علت عصبانیت آمریکا و اسرائیل از پیشروی نیروهای یمنی در مأرب

بسیاری از گزارش های خبری از خشم و عصبانیت اسرائیل و آمریکا نسبت به پیشروی نیروهای یمنی در استان مأرب حکایت دارد و این باعث شده تا حلقه محاصره اقتصادی، انسانی و حقوقی علیه مردم مظلوم یمن تشدید شود. جدای از اینکه عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا تجاوز خود علیه یمن را آغاز کرد و از این رو شکست آن در یمن به مفهوم شکست واشنگتن است، از دست رفتن منطقه ای مهم و سوق الجیشی که در مناسبات جهانی تعیین کننده است، به طور مستقیم براین کشور و رژیم صهیونیستی که اخیرا با کمک خیانت کنندگان به مسئله فلسطین، جای پایی را برای خود در منطقه خلیج فارس ایجاد کرده، تاثیرگذار خواهد بود.

القنع در پاسخ به این سوال که شکست عربستان در مأرب به چه مفهوم است و این شکست بر آمریکا و رژیم صهیونیستی چه تاثیری دارد توضیح داد: همه می‌دانند که تجاوز به یمن به دستورآمریکا و با اجرای سعودی صورت گرفته و همه می‌دانند که عربستان و امارات چیزی جز ابزار دست آمریکا و اسرائیل نیستند و طرح صهیونیستی در خاورمیانه را اجرا می کنند؛ در نتیجه شکست عربستان و امارات به منزله شکست آمریکا و اسرائیل است و شکست آنها به مثابه تیری جدید بر پیکره هژمونی آنها و طرح هایشان برای غارت منابع کشورهای منطقه خواهد بود.

اعدام اسرای یمنی، بازتاب دهنده ماهیت داعشی ائتلاف سعودی

ائتلاف سعودی طی سال های گذشته از جنگ تحمیلی خود علیه مردم یمن، جنایت های ضد بشری زیادی مرتکب شده و هر جایی که لازم بوده از بمباران مردم بی دفاع کوتاهی نکرده است؛ به گونه ای که باوجود پیشروی‌های میدانی نیروهای یمنی در جبهه های جنگ، اما محاصره فرودگاه ها و مرزهای این کشور توسط متجاوزان، بحران انسانی در این کشور را بیش از پیش وخیم کرده و بزرگترین فاجعه انسانی را به ویژه علیه کودکان، زنان و سالمندان رغم زده و طی این سال ها هزاران کودک و زن و سالمند را با بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسانده، میلیون ها انسان را آواره کرده، گرسنگی و قطحی را در یمن رواج داده و تقریبا تمام زیرساخت ها و اماکن آموزشی و تربیتی این کشور را ویران کرده است. این رژیم در تازه ترین جنایت خود 10 نفر از اسرای یمنی را در منطقه ساحل غربی اعدام کرده است که این جنایت انعکاسی دقیق از ماهیت حقیقی و تکفیری-داعشی ائتلاف سعودی است.

این جنایات نقش سازمان ملل متحد در پرونده اسرا را برجسته می کند؛ به گونه ای که نماینده سابق این سازمان باید تلاش های محسوسی را برای رسیدگی به پرونده براساس وعده های خود انجام می داد که چنین نکرد و نماینده جدید نیز باید به جای اتلاف وقت برای نجات دشمن در نبرد مأرب و سایر جبهه ها، به پرونده های بشردوستانه به ویژه پرونده اسرا هرچه سریعتر ورود کند.

جنایت علیه اسرا اولین مورد از این دست جنایت ها نبوده و حملات هوایی و بمباران جنگنده های سعودی در مناطق مرزی همچنان جان غیرنظامیان را می گیرد، بدون اینکه شاهد موضع گیری جدی بین المللی در قبال آن باشیم؛ در حالی که هرگاه ارتش و کمیته های مردمی یمن پیشروی می کنند، می بینیم که این سازمان ها بیانیه های متعددی در محکومیت این پیشروی ها صادر می کنند؛ چراکه منافع آنها و اربابان آمریکایی و غربی شان بالاتر از قوانین بشردوستانه و انسانیت است.

وزیر یمنی ضمن محکومیت این جنایت فجیع در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم تداوم بمباران ها و جنایات گسترده ای که ائتلاف سعودی انجام می دهد، اما موفق به جلوگیری از پیشروی نیروهای یمنی یا پیروزی در جنگ خود نشده است، تأکید کرد: کشورهای متجاوز به سرکردگی عربستان سعودی نتوانستند به اهداف خود برسند؛ زیرا با مردان قدرتمندی روبرو هستند که از وطن خود دفاع می کنند، بر خاک سرزمین خود ایستاده اند و از آلوده شدن آن بدست متجاوزان جلوگیری کرده و خواهند کرد. یمنی ها از سرزمین و مردم خود دفاع می کنند و این سرچشمه استواری و قدرت آنهاست.

همدستی سازمان ملل با جنایتکاران

او با اشاره به جانبداری سازمان ملل از جنایتکار و قرار گرفتن آن در کنار متجاوزان به دلیل سلطه آمریکا بر این سازمان های بین المللی صحبت از کمک سازمان ملل به حل بحران یمن و فاجعه انسانی در آن را بی مورد خواند و گفت: وقتی ملاحظه کردیم که سازمان ملل، یمن و اول از همه فرودگاه بین المللی صنعا را رفع محاصره کرده است، آن وقت درباره نقش این سازمان و فرستاده آن صحبت خواهیم کرد.

احمد القنع بسیار به جا در مورد سلطه آمریکا بر سازمان های بین المللی و نقش آن در حمایت از متجاوزان سعودی سخن گفته است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا که در دوران مبارزات انتخاباتی خود مدام از تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن در صورت پیروزی در انتخابات دم می زد، اما پس از گذشت ماه ها از ریاست جمهوری او نه فقط هیچ اقدامی برای پایان دادن به این جنگ از سوی آمریکا مشاهده نشده است، بلکه پوشش های سیاسی و رسانه ای بر جنایت های ائتلاف سعودی تداوم یافته و می بینیم که این ائتلاف با نقض حقوق اسرا که به هیچ وجه قابل زیرپا گذاشتن نیست، علیه آنها مرتکب جنایت شده است.

بایدن باید سعودی را به توقف تجاوز مجبور کند

القنع با تأکید براینکه وعده های انتخاباتی بایدن صرفا یک وعده انتخاباتی بود گفت: با این وجود بایدن و دولت او از 26 مارس 2015 تا به امروز تمام جزئیات تجاوز به یمن را دنبال می کنند و به خوبی می دانند که آنچه ترامپ رئیس جمهور سلف او نتوانست به آن دست یابد، آنها نیز نخواهند توانست به آن دست پیدا کنند؛ بنابراین بهتر است از عربستان سعودی بخواهد که تجاوزهای خود به یمن را متوقف کند و اجازه دهد تا خود یمنی ها وارد گفت وگوی یمنی-یمنی شده وآشتی ملی برقرار شود.

عربستان سعودی امروز که خود را در همه جبهه ها شکست خورده می بیند و می خواهد به هر نحوی از انحاء خود را از باتلاق یمن نجات دهد، سعی می کند تا با گره زدن پرونده یمن به دیگر پرونده ها مانند پرونده لبنان و پرونده گفتگو با جمهوری اسلامی ایران، به پیچیده شدن بحران یمن و بحران های منطقه بیفزاید. این کشور در واکنش به اظهارات به حق «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان که جنگ یمن را یک جنگ پوچ خوانده و گفته بود که مردم این کشور از خود دفاع می کنند، جنجال آفرینی کرد و با احضار سفیر خود از بیروت و اعمال فشار بر دولت لبنان، منطقه را به سمت بحرانی جدید سوق داد.

عربستان، نمی تواند بین کشورهای محور مقاومت جدایی ایجاد کند

وزیر یمنی با محکوم کردن اقدامات عربستان سعودی علیه لبنان و مقاومت آن، اظهار داشت: کشورهای عضو محور مقاومت، کشورهای سرافراز و سربلند هستند و عربستان یا دیگران نمی توانند روابط خوب میان آنها را متزلزل کنند یا یکی از آنها را از دیگری جدا کنند، ملت های  محور مقاومت نیز به ملتی واحد بدل شده اند که از یکدیگر جدایی ناپذیر هستند. شاید مواضع سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در مورد آنچه بر یمن می‌گذرد بهترین گواه بر این وحدت باشد. موضع جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان نیز تأکید می‌کند که کشورهای محور مقاومت یک چشم انداز و هدف واحدی را دارند.

قنع با اشاره به اینکه عربستان سعودی همواره تلاش کرده تا با ربط دادن میان پرونده های مختلف و مناسبات منطقه ای و مقصر جلوه دادن محور مقاومت، بر شکست خود در یمن سرپوش بگذارد، گفت: تصمیم گیری و اراده یمنی ها به دست خود آنهاست و ما موضع ایران در رد تجاوز به یمن را ارج می نهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.