مدیر حوزه های علمیه به تنظیم سند مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه اشاره کرد و گفت: این سند به تصویب شورای عالی حوزه رسیده و برای آن هم براساس مصوبه هفته قبل شورا، خط و مشی کلان و خطوط کلی هم تنظیم شده است.

دنیای آینده دنیای رسانه و هوش مصنوعی است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله اعرافی در اجلاسیه مدیران استانی و معاونان و مدیران ستادی حوزه های علمیه که در قم برگزار شد، گفت: مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه، دارای نقش ارتباط بین الملل و تبلیغ با فضای بین الملل است. امروزه نیازهای زیادی در حوزه بین الملل وجود دارد و بخش مهمی از رسالت بین المللی حوزه، در ارتباط با نهادهای علمی دنیا و تقریب مذاهب است و متأسفانه ما در این بخش ها غائب مطلق هستیم.

وی، افزود: این غیبت باعث شده، حوزه نتواند جایگاه خودش را در حوزه بین الملل پیدا کند. لذا باید بدانیم یکی از مسائلی که ارتباط مستقیم با حوزه بین الملل دارد، زبان عربی است. ندانستن زبان عربی می تواند برای حوزه و حوزویان نقص باشد.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: لذا به دلیل اهمیت ویژه زبان عربی با بحث بین الملل و تبلیغ، در هر استانی باید طلاب و اساتید را با حداقل های زبان عربی آشنا و در بحث آموزش زبان عربی و تأمین استاد برای طلاب توجه ویژه ای کند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: نهایت این که تبلیغ بین الملل، نیازمند مسائل مهم و اقتضائاتی است که باید این اقتضائات برای حضور قوی حوزه و حوزویان فراهم شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت زبان عربی گفت: زمانی حوزه در بحث زبان عربی، مکتب ساز بود، اما الان این مسئله وجود ندارد و این امر باید در بحث درختواره رشته که ۹ رشته برای آن تعیین شده، جبران شود.

آیت الله اعرافی گفت: در درختواره برای زبان های دیگر هم ظرفیتی هایی در نظر گرفته شده و باید تلاش کنیم جای آن را در حوزه باز کنیم و مجلات و درس هایی به زبان دیگر اجرا شود.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه سرمایه گذاری حوزه در بحث فناوری اطلاعات و پایان نامه برای رسیدن به اهداف و برنامه ها و چشم انداز حوزه ضروری دانست.

مدیر حوزه های علمیه همچنین خواستار تجهیز سخت افزاری ستاد و ... در حوزه های علمیه شد و گفت: اگر این مسئله تأمین نشود، در همه مسائل عقب می مانیم، چرا که هدف ما رفتن به سمت هوش مصنوعی است و باید این کار در حوزه صورت گیرد. به همین دلیل تجهیز سخت افزاری ضروری است.

وی، با اشاره به کارکردهای دفتر اجتماعی سیاسی حوزه، عنوان کرد: در برنامه ۵ ساله حوزه، چند برنامه پیش بینی شده که با کارکردهای اجتماعی و سیاسی ارتباط دارد و به زودی این برنامه مصوب و در دستور کار قرار می گیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به رسالت حوزویان در فعالیت های جهادی، گفت: نظر ما ورود به کارهای جهادی است، این ورود برای انجام کارهای متناسب با کارویژه حوزه و روحانیت مانند ورود در مسائل اجتماعی و حوادث غیر مترقبه، مشاوره؛ نقش روحانیت برای ترغیب و جریان سازی در جامعه و حضور در مناطقی که واجب کفایی و ضرورت داشته باشد، است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به اجرا و ترویج طرح ولایت فقیه و تربیت نیرو در این بخش، گفت: این مسئله در حوزه ضروری است و باید این کار صورت گیرد، تا شاهد ترویج ولایت فقیه در جامعه باشیم.

وی به تنظیم سند مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه اشاره کرد و گفت: این سند به تصویب شورای عالی حوزه رسیده و برای آن هم براساس مصوبه هفته قبل شورا، خط و مشی کلان و خطوط کلی هم تنظیم شده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اهمیت فضای مجازی در دنیای امروزی، گفت: دنیای آینده همین فضای مجازی و هوش مصنوعی است و خط مشی کلی بازنمایی حوزه در فضای مجازی است و همه چیز باید براساس شئون روحانیت در فضای مجازی تنظیم و بدان توجه و برای تبیین انقلاب و دین در فضای مجازی نیز تلاش کنیم.

عضو فقهای شورای نگهبان، افزود: بحث رصد مسئله مهمی است که مورد درخواست شورای عالی است و الان بعضی از بخش های حوزه این کار را انجام می دهند. باید سعی کرد این نوع کارها را در حوزه تجمیع کرد.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: بحث دیگر افکار سنجی درون حوزه و روحانیت است. باید بدانیم در حوزه چه می گذرد. در پویش قبلی که در خبرگزاری حوزه با عنوان پویش «اگر من جای مدیر حوزه های علمیه بودم»، راه اندازی شد، شاهد شرکت تعداد قابل توجهی از طلاب بودیم. این افراد محتوایی خوبی انجام داده بودند و برای اولین بار هم شاهد شرکت طلاب دانشگاهی هم بودیم و نظر خود را ارائه می دادند.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: با وجود همه این موارد، اما ما را از افکار سنجی درون حوزه بی نیاز نمی کند. باید بدانیم استاد و طلاب در حوزه دارای چه فکر و نظر و نقد در مسائل مختلف می باشند.

آیت الله اعرافی حضور طلاب در شبکه ماهواره ای، صدا و سیما و تلویزیون را مورد تأکید شورای عالی حوزه دانست

مدیر حوزه های علمیه در ادامه به فعالیت خبرگزاری حوزه و رسانه حوزه اشاره کرد و گفت: فعالیت رسانه ای با همه آثاری که دارد، اما کار لغزان و لرزان است و باید ضمن مراقبت و مواظبت از رسانه حوزه، ولی نباید تحت تأثیر محافظه کاری قرار گرفت.

مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در خبرگزاری حوزه، بسیاری از معارف دینی بارگذاری شده و برای خیلی از موارد وقتی مطلبی را جستجو می کنیم ما را به خبرگزاری حوزه ارجاع می دهد و در مورد همان موضوع، بحثی از فلان عالم مطرح را که بارگذاری شده، نشان می دهد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: این نشان می دهد که بخشی هایی از محتوای آن خوب و قابل اعتماد است و بخش هایی هم نیاز به تقویت دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.