«لطیف العانی» یکی از مشهورترین عکاسان خاورمیانه که به «پدر عکاسی عراق» شهرت داشت، در ۸۹ سالگی درگذشت.

 عکاسی که بر مستند کردن تاریخ تأکید داشت

به گزارش قدس آنلاین، «لطیف العانی» یکی از مشهورترین عکاسان تاریخ عراق در ۸۹ سالگی روز پنجشنبه در بغداد درگذشت. نوه العانی، خبر درگذشت را تأیید و اشاره کرد که پزشکان حدود ۴ ماه پیش تشخیص دادند که پدربزرگش به سرطان مغز استخوان مبتلا شده است.  همسر و دو پسر این عکاس هم سال‌ها پیش فوت کرده بودند.

العانی که در سال ۱۹۳۲ در کربلا متولد شد و به خاطر مستندسازی زندگی روزمره در عراق در دهه های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ مشهور بود. او یکی از پیشگامان عکاسی در عراق و خاورمیانه به شمار می‌رفت.

او عکاسی را از ۱۵ سالگی را آغاز کرد. در واقع،  برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ دوربین را در ابتدا به عنوان یک سرگرمی به دست گرفت و بعدها در زندگی خود این حرفه را ادامه داد. العانی در کارهای عکاسی خود به تلفیق سوژه‌های تاریخی و مدرن علاقه داشت. به همین دلیل علاوه بر آثار باستانی، بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره شهری عراق را هم به تصویر می‌کشید.

العانی از اوایل دهه پنجاه در واحد عکاسی شرکت نفت عراق کار خود را آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۴۹ در وزارت اطلاع‌رسانی بخش عکاسی را تأسیس کرد. او در دهه ۱۹۷۰ به عنوان رئیس بخش عکاسی در خبرگزاری عراق منصوب شد، اما در سال ۱۹۷۹ زمانی که رژیم صدام حسین عکس گرفتن در اماکن عمومی را ممنوع کرد، عکس گرفتن را متوقف کرد. به همین دلیل، در طول جنگ عراق و ایران، او عکاسی نکرد.

العانی در دهه ۱۹۷۰ میلادی به موفقیت‌های متعددی در سطح بین‌المللی دست یافت و در نمایشگاه‌های بسیاری در خاورمیانه، اروپا و آمریکا شرکت کرد. به عنوان نمونه، در سال ۱۹۶۳ یک مجموعه شامل بیش از ۱۰۰ عکس او در سراسر آمریکا به نمایش گذاشته شد.  

 آروزی بازگشت عراق به دوران تمدن

نمایشگاه بین‌المللی او در پاویون عراق در دوسالانه ونیز ۲۰۱۵ برپا شده بود که استقبال هنردوستان را در پی داشت. او در بیانیه این نمایشگاه نوشته بود: از سامری‌ها و بابلی‌ها گرفته تا عباسیان و تمام آثار هنری که آنها خلق کرده‌اند موجب افتخار من هستند. عراق تاریخ شگرفی دارد. این فرهنگ‌ها راه یکدیگر را ادامه داده و تمدن پس از تمدن در نقاط مختلف عراق ادامه یافت. اما سپس مقطعی فرا رسید که دوران عقبگرد عراق شروع شد. آرزوی من این است که بتوانیم به دوران تمدن بازگردیم.

همچنین در سال ۲۰۱۵، بنیاد شاهزاده کلاوس از لطیف العانی (و ۱۰ هنرمند دیگر) تقدیر کرد.  در سال ۲۰۱۸، عکس‌های او به امارات رفت و بنیاد هنر شارجه میزبان بزرگ‌ترین نمایش العانی از دهه ۱۹۶۰ بود که به سرپرستی حور القاسمی برگزار شد.

تأکید بر مستند کردن تاریخ

لطیف العانی پدر عکاسی عراق معتقد بود: نمی‌توان یک عکس را دوباره گرفت؛ بنابرین صرف نظر از اینکه خوب است یا نه، مهم است که آن را برای نسل‌های آینده نگه دارید تا آن را ببینند. این یک تاریخ است و مستند کردن تاریخ مهم است.  

عکس‌های او زندگی و جامعه در عراق را به‌عنوان محل تضادهای مدرنیته شرح می‌دهند: قدیم با جدید، شرق با غرب، سیاه با سفید. به نظر می‌رسید العانی جامعه‌ای را نشان می‌دهد که با شادی در حال آشتی دادن تضادها و ایجاد روش‌های جدید زندگی است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.