وزرای چین و روسیه در آمریکا، نشست آمریکایی دموکراسی را عامل تفرقه بین‌المللی و در تناقض با روند تحولات جهان مدرن توصیف کردند.

بیانیه مشترک روسیه و چین علیه «نشست دموکراسی» آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، سفیران روسیه و چین در آمریکا در بیانیه‌ای مشترک، نشست به اصطلاح دموکراسی به میزبانی آمریکا را محکوم کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا و «کین گانگ» همتای چینی او در این بیانیه آورده‌اند: «ایالات متحده نهم و دهم دسامبر میزبان نشست آنلاین دموکراسی خواهد بود تا خود را در جایگاهی قرار دهد که مدعوین را ‌"کشور دموکراتیک" خطاب کرده و تعیین کند چه کشورهایی مستحق چنین برچسبی نیستند».

در این بیانیه آمده است: «آمریکا در این اقدام که ساخته ذهنیت جنگ سرد خود است، تقابل ایدئولوژیک را تشدید کرده و در جهان شکاف ایجاد خواهد کرد و خط‌های تفرقه جدیدی ترسیم می‌کند».

دیپلمات‌های روسیه و چین افزودند: «این روند با تحولات جهان مدرن در تناقض است. ممانعت از شکل‌گیری معماری چندمرکزی جهانی غیرممکن است اما این امکان وجود دارد که آن را تحت فشار قرار دهند. چین و روسیه با این حرکت قویاً مخالف هستند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «کشورها باید بر درست گرداندن امور خود و نه انتقاد از دیگران تمرکز کنند. نیازی به نگرانی درباره دموکراسی در روسیه و چین نیست. دولت‌های خارجیِ به‌خصوص، بهتر است فکری به حال خودشان و اتفاقات داخلی کنند».

پیش از این نیز دولت چین به دعوت دولت آمریکا از تایوان برای حضور در نشست  به‌اصطلاح دموکراسی واکنش نشان داد.

 وزارت امور خارجه آمریکا نام بیش از صد کشور جهان را در لیست مدعوین نشست دموکراسی خود گنجانده است.

در این میان نام تایوان که آمریکا مدعی است بنا به قبول داشتن اصل «چین واحد» به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسد، در لیست مذکور دیده می‌شود. با این حال چین و روسیه در میان دعوت‌شدگان نیستند.

علاوه بر چین و روسیه، اسامی دیگر کشورهای مخالف سیاست‌های آمریکا از جمله بلاروس، مجارستان، کره شمالی، ونزوئلا و نیکاراگوئه نیز به چشم می‌خورد.

در منطقه غرب آسیا نیز فقط اسامی عراق و رژیم صهونیستی دیده می‌شود و ترکیه به‌عنوان متحد آمریکا در ناتو نیز در این لیست حضور ندارد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دعوت تایوان به این نشست را محکوم کرد و از آمریکا خواست به تبانی با جدایی‌طلبان این جزیره پایان دهد.

روزنامه «گاردین» نیز به نقل از «ژو فنگ‌لیان» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین نوشت، دعوت از تایوان در این نشست «اشتباه» بوده و پکن «با هرگونه تعامل رسمی بین ایالات متحده و منطقه تایوان چین مخالف است».

این مقام دولت چین افزود: «این موضع‌گیری، شفاف و ثابت است. از ایالات متحده می‌خواهیم به اصل "چین واحد" و سه اعلامیه رسمی در این زمینه پایبند باشد».

چندی پیش «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه‌ای گفته بود: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) ایده برگزاری نشست دموکراسی را پیش می‌برند. این نشست ماه دسامبر و به دعوت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برگزار می‌شود. مطمئناً ما در این نشست دعوت نیستیم و چین نیز در لیست مدعوین دیده نمی‌شود».

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «برخی از شرکای ما در گوش ما می‌گویند که از آن‌ها خواسته شده [برای این نشست] آماده شوند. هنگامی که از آن‌ها پرسیده شد قرار است چه‌کاری در آنجا انجام شود پاسخ دادند قرار است سخنرانی آنلاین انجام شود و در پایان بیانیه‌ای منتشر شود. وقتی پرسیدیم آیا می‌توانیم آن را ببینیم؟ قول دادند که متعاقباً آن را به نمایش می‌گذارند. بنابراین آنچه اینجا شاهد هستیم نظام ارباب و رعیتی است».

لاوروف در ادامه گفت: «نشست دموکراسی هدف تقسیم کشورها به "دموکراتیک" و "غیر دموکراتیک" را دنبال می‌کند. به‌علاوه، کشورهای دعوت شده به من گفته‌اند همین کشورها نیز از نظر دموکراتیک بودن به "کاملاً" و "به‌صورت مشروط" تقسیم شده‌اند».

آمریکا در حالی قصد برگزاری چنین نشستی را دارد که به گفته کارشناسان بین‌المللی و حتی مقامات ارشد داخل این کشور، دموکراسی آمریکایی در حال افول است.

اوج افول دموکراسی آمریکایی سال گذشته و در جریان انتخابات ریاست جمهوری این کشور نمایان شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از شکست در انتخابات ادعای تقلب گسترده را مطرح کرد و در نهایت هم‌زمان با تأیید پیروزی بایدن در کنگره آمریکا، هواداران ترامپ به این محل حمله کردند.

از سوی دیگر، آمریکا و متحدانش به بهانه برقراری آزادی و دموکراسی غربی، بیست سال افغانستان را تحت اشغال درآورده و در پایان ضمن اذعان به عدم توانایی در رسیدن به این هدف، خروج ناشیانه و سراسیمه از این کشور را رقم زدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.