جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش آغاز شد.

آغاز جلسه علنی مجلس با محوریت بررسی صلاحیت وزیر آموزش و پرورش

به گزارش قدس آنلاین، رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  امروز یکشنبه در جلسه بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن  ارائه گزارش کمیسیون متبوع خود از رای مثبت اکثر اعضای این کمیسیون به یوسف نوری برای تصدی کرسی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزراتخانه کشور از نظر تعداد ادارات و حجم بالای نیروی انسانی و حساس‌ترین وزراتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است، گفت: مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان مشغول می باشند امری بسیار مهم و حساس است.

حاجی پور افزود: در ادوار مختلف آموزش و پرورش، تلاش‌های وافری از طرف دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و فرهنگیان صورت گرفته که ضمن قدردانی از تمام این تلاش‌ها باید اذعان نمود که نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به گستردگی و پیچیدگی زیاد حوزه تعلیم و تربیت و چالش‌های آن به تعهد نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه با تأکیدات مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است، گفت: در واقع گذاری ریل گذاری لازم برای آموزش و پرورش فراهم شده است و نیاز امروز جامعه عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و باتجربه و توانمند است.

حاجی پور تاکید کرد: لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور هویت فعلی آموزش و پرورش را درک نموده و با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناساسی موانع جهت رفع آنها گام بردارد.

 وی با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون اظهار کرد: وزیر پیشنهادی جناب آقای یوسف نوری از میان جامعه بزرگ معلمان کشور بوده و سابقه فعالیت در مدارس دولتی و ستاد وزارت وزارتخانه را دارد.

 سخنگوی کمیسیون‌آموزش مجلس اضافه کرد: نوری در مقاطع مدرس مراکز تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان بوده است و با توجه به سابقه مدیرکل ایشان در وزارت آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف از تجربه مفیدی در وزارت آموزش و پرورش برخوردار است.

وی افزود: علاوه بر این نوری به بسیاری از چالش های آموزش و پرورش از جمله کمبود سرمایه انسانی بوده و فضای آموزشی و کم توجهی به وضعیت معیشتی تجربه خوبی دارد و مشکلات آموزش و پرورش را از نزدیک لمس نموده و ایده های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه کرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش در نتیجه گیری و نظر نهایی کمیسیون مثبوع خود گفت: با توجه به برگزاری جلسات متعدد با بررسی دقیق برنامه‌ها و دیدگاههای ایشان، کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری  در مجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش و اکثریت آرا موافقت نموده است.

موافق

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: برنامه‌های نوری مطابق با اسناد بالادستی نظام است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی با سابقه ۵۵ ماه حضور در جبهه و دارای جانبازی است؛ در هر صورت با این وضعیت، مطالبات گوناگونی هم هست که باید محقق شود.

نوروزی در همین راستا موضوع طبقه بندی نظام معلمان و همچنین احترام بخشی به وضعیت معلم و دانش آموز و اولیا را از جمله وظایفی خواند که وزیر آموزش و پرورش باید مدنظر قرار دهد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: در قبال وظایف ذکر شده، ما هم یک داریم و آن وضع قوانین مربوطه است.

وی همچنین تصریح کرد: آقای نوری باید فعالیت‌های آموزش و پرورش را ارتقا دهد و در ساختار دانشگاه فرهنگیان باز نگاه بازنگری کند همچنین معیشت و شان معلمان را بالا ببرد.

نوروزی اجرای دقیق قانون رتبه بندی معلمان را از جمله وظایف مهم وزیر آموزش و پرورش خواند و عنوان کرد: آقای نوری می‌تواند نظام مدرسه محوری ایجاد کند و لازمه آن تعامل سازنده با مجلس است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مجلسی که رهبری فرمودند یکی از قوی ترین مجالس دوران انقلاب است،‌نیز وظیفه دارد که در تدوین قوانین مورد نیاز برای تحقق اهداف آموزش و پرورش دقت کند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس و همه نمایندگان مجلس امروز به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای می‌دهند اما انتظار ما این است که این وزارتخانه را سامان بخشید.

مخالف

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در ابتدا هفته بسیج را تبریک عرض می‌کنم؛‌ انقلاب ما با توجه به فتنه‌ها و تحریم‌ها بایستی علی‌الظاهر سقوط می‌کرد اما بسیج اجازه چنین کاری را نداد.

وی افزود: آقای یوسف نوری در بدنه آموزش و پرورش رشد کرده و برنامه‌ای در این خصوص ارائه داده است اما من چند سوال از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دارم.

نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد:‌آقای نوری باید پاسخ دهد که برای حذف مافیای کنکور که بودجه‌ای چند برابر آموزش و پرورش در هر سال دارد چه برنامه‌ای داشته و بایستی توضیح دهد چه برنامه‌ای برای حذف کتب کنکور و کتب کمک‌درسی و حذف مافیای کتب درسی دارد این در حالی است که این مافیا در دست چند نفر است. ضمن اینکه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ دهد برای تعارض منافع  و حذف مافیای موجود در این وزارتخانه چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد.

نیک‌بین گفت: تعارض منافع یعنی اینکه در سازمان غذا و دارو مافیا وجود دارد این در حالی است که نباید مسؤول در آنجا داروخانه داشته باشد اما اینگونه است تعارض منافع یعنی آنکه شهردار و اعضای شورای شهر نبایستی شرکتی داشته باشند تا پروژه‌ها و برنامه‌های شهرداری را به آن بسپارند.

وی گفت: در آموزش و پرورش تبعیض ساختاریافته وجود دارد که باید آقای یوسف نوری برنامه‌ای را برای حذف آن داشته باشد.

نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: معلم خرید خدمت، مدارس حمایتی، معلمان غیر انتفاعی و نهضتی و قرآنی، معلمان روزمزد، معلمان ساعتی و معلمان حجمی در آموزش و پرورش یعنی تبعیض ساختار یافته.

وی گفت:‌۲۰۰ هزار معلم قراردادی در کشور داریم و آموزش و پرورش با کسری معلم مواجه است؛ با بازگشت به تدریس بازنشستگان نمی‌توان جبران کسری معلم آموزش و پرورش را داشت این در حالی است که داده معلمان از فقر نیست بلکه از فرق است و نبایستی حقوق دو معلم در دو کلاس دیوار به دیوار با یکدیگر متفاوت باشد.

وی گفت: معلم غیرانتفاعی در شهر تهران با ماهی یک میلیون تومان کار می‌کند و فقط ۵ روز در ماه بیمه است در حالی که گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید برای حذف مافیای مدارس غیرانتفاعی برنامه داشته باشد.

نیک‌بین خاطرنشان کرد:‌آموزش و پرورش مهمترین نهاد و وزارتخانه در کشورمان است و اگر می‌خواهیم وضعیت کشور درست شود باید ۳۰ تا ۵۰ درصد بودجه سایر وزارتخانه‌ها حذف شود تا آینده کشور ساخته شود.

نیک‌بین گفت: نظر آقای نوری و تیم آن درباره خصوصی‌سازی آموزش و پرورش چیست این در حالی است که غرب‌زدگان در آموزش و پرورش در طول سال‌های اخیر واژه‌هایی مانند ایثار را حذف کرده‌اند.

وی گفت:‌در آموزش و پرورش دنبال شایسته‌سالاری در آزمون‌ها بودند و در سال‌های اخیر آزمون و تست ملاک شایسته‌سالاری دانش‌آموزان شده است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش بی‌سوادپرور و استعدادکش است و باید آقای نوری برنامه ویژه برای به فعلیت رساندن استعدادهای دانش‌آموزان ایرانی داشته باشد.

وی افزود: دانش‌آموزان ۱۲ سال درس می‌خوانند اما چیزی یاد نمی‌گیرند نه زبان داخلی ، نه  خارجی و نه هنر و هیچ برنامه مهارتی در آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌باید برنامه‌ای به منظور تغییر درست جهت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در دستور کار آقای نوری قرار گیرد.

وی افزود:‌۸۰ درصد قبولی در کنکور متعلق به دانش‌آموزان غیرانتفاعی است در حالی که تعداد دانش‌آموزان غیرانتفاعی در کشور فقط ۱۵ درصد است تعداد قبولی مدارس دولتی در کنکور ۲۰ درصد است در حالی که تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتی ۸۵ درصد است.

وی در پایان گفت: اجرای سند تحول بنیادین و اعمال مدرک بالاتر فرهنگیان در آموزش و پرورش از موضوعاتی است که باید آقای نوری در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.