دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا با اشاره به نگرانی‌ها از واریانت "اُمیکرون" در سطح جهان و ایران و خطر بروز پیک‌هایی از بیماری، در عین حال از تصویب تزریق دُز بوستر (یادآور) واکسن کرونا برای سنین ۱۸ تا ۶۰ سال در جلسه امروز کمیته علمی خبر داد.

خطر پیک جدید کرونا با واریانت "اُمیکرون" / تصویب تزریق دُز "بوستر" برای سنین ۱۸ تا ۶۰ سال

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حمیدرضا جماعتی با اشاره به جلسه امروز کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: یکی از پایه‌های مهم مقابله با کرونا و پیشگیری از ابتلا به آن، بحث واکسیناسیون است. البته در کنار آن همواره بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید داشته‌ایم و نباید رعایت دستورالعمل‌ها فراموش شود و این امر بسیار مهم است.

وی به واریات جدید و جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی (اُمیکرون) اشاره کرد و گفت: شروع این جهش ویروس از کشورهای آفریقای جنوبی بود و اکنون متاسفانه در کشورهای اروپایی و آسیایی هم گزارش شده است. بنابراین نگرانی آن است که ممکن است نوع جدید و جهش یافته ویروس باعث بوجود آمدن پیک‌هایی در کشورهای مختلف و از جمله کشور ما شود.

جماعتی گفت: البته در کشورهای آفریقای جنوبی که شروع ویروس جدید از آنجا بوده، میزان واکسیناسیون علیه کرونا زیر ۴۰ درصد بوده است. بنابراین با توجه به نگرانی از ویروس جدید برای کشورهای مختلف و از جمله کشور ما، در جلسه امروز کمیته علمی توصیه بر این شد که افراد واکسن نزده، برای انجام واکسیناسیون تشویق شوند؛ چراکه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد جامعه هنوز واکسیناسیون دز اول و دوم را انجام نداده‌اند. بنابراین لازم است حتما این افراد برای واکسیناسیون تشویق شوند یا اگر نیاز است به وسیله ستاد کرونای وزارت کشور که اجراییات را انجام می‌دهند، محدودیت‌هایی  برای واکسینه نشده‌ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین با توجه به نگرانی از سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در جلسه امروز کمیته علمی مقرر شد به جهت اینکه زمان را از دست ندهیم، با برنامه‌ریزی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و مرکز پیشگیری به صورت لایه لایه برای سنین زیر ۶۰ سال و بالای ۱۸ سال دز "بوستر یا یادآوری" تزریق شود.

جماعتی در این باره ادامه داد: پیش از این ابلاغ تزریق دز "اضافه" در سنین بالای ۶۰ سال و افرادی که نقص سیستم ایمنی داشته و تحت داروهای سرکوب کننده ایمنی قرار دارند، را داشته‌ایم؛ اما در مورد دز "بوستر" که دز "یادآوری" است باید گفت که این تزریق در افرادی که دو دز تزریق را انجام داده‌اند، باعث ایجاد ایمنی کامل در برابر ویروس می‌شود و در این زمینه ابلاغی نداشتیم. بنابراین در این زمینه تصمیم‌گیری شد با توجه به اینکه واریانت جهش یافته اُمیکرون در حال انتشار است و احتمال دارد باعث بوجود آمدن موج جدید در کشور ما شود، تزریق دز بوستر برای سنین ۱۸ تا ۶۰ سال انجام شود.

وی درباره فاصله زمانی تزریق دز بوستر از دز دوم، به ایسنا گفت: بسیاری از واکسن‌هایی که در کشور مورد استفاده قرار گرفته از موارد ویروس کشته شده بوده و ایمنی با این واکسن‌ها حداقل سه تا چهار ماه در بدن کامل است و بعد از آن سطح ایمنی کاهش می‌یابد (البته ایمنی نسبی ممکن است تا مدت‌ها وجود داشته باشد). این درحالیست که برای مقابله با ویروس به ایمنی کامل نیاز داریم. بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی لایه لایه و دستورالعمل وزارت بهداشت، تزریق دز بوستر برای افراد انجام خواهد شد.

جماعتی با بیان اینکه احتمالا از واکسن‌های داخلی برای تزریق دز بوستر استفاده خواهد شد، در پاسخ به سوال ایسنا درباره محدودیت‌هایی که برای واکسن نزده‌ها پیشنهاد شده، گفت: توصیه این است که ابتدا با تشویق و مشخص شدن اثرات واکسن، این افراد برای واکسیناسیون اقدام کنند؛ چراکه در مطالعاتی که انجام دادیم نشان داده شد که میزان پذیرش در بیمارستان‌ها و همچنین مرگ و میر واکسن زده‌ها نسبت به واکسن نزده‌ها به میزان چشمگیری کمتر بوده است. به این ترتیب بستری بیمارستانی و مرگ و میر در افراد واکسن نزده بسیار بیشتر از واکسن‌زده‌هاست.

وی افزود: همچنین آمار واکسیناسیون در کشورهای آفریقای جنوبی که این ویروس جهش یافته از آنجا شروع شده، بسیار پایین و زیر ۴۰ درصد بوده و این موضوع موید آن است که وقتی میزان واکسیناسیون در جامعه‌ای کم باشد، از آنجا که ویروس گردش می‌کند، موتاسیون یافته و نسبت به درمان نیز مقاوم می‌شود، همین موضوع باعث ‌می‌شود که جوامع دیگر نیز تحت تاثیر قرار گیرند. بنابراین توصیه این است تمامی افراد جامعه برای واکسیناسیون تشویق شوند و افرادی که واکسن نزدند به وسیله ستاد اجرایی وازرت کشور محدودیت‌هایی برایشان ایجاد شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.