مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران گفت: در حوزه کالا و اقلام بخش توزیع و انتقال گاز ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و در حوزه پالایشگاه هم حداکثر تا دو سال آینده به خودکفایی می‌رسیم.

خودکفایی در حوزه اقلام بخش توزیع و انتقال گاز محقق شد

به گزارش قدس آنلاین، محسن مظلوم فارسی باف  در حاشیه امضای قرارداد ساخت ۱۰ نمونه صنعتی بوسنج گاز طبیعی با یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی طی گفتگو با خبرنگاران افزود: از سال ۹۸ تصمیم گرفتیم مباحث مرتبط با فناوریهای راهبردی و چالشهای این حوزه را در صنعت گاز بررسی و شناسایی کنیم و تمرکز خود را به سه بخش پالایش، انتقال و توزیع گذاشتیم.

وی ادامه داد: با این اقدام ۲۹ قلم راهبردی صنعت گاز را که بیشتر آن مختص حوزه پالایش است شناسایی کردیم. تکرار و کاربرد وسیع، ارزبری زیاد و پیچیدگی فناوری و چالشهای دسترسی به آنها از جمله ملاکهای ما در شناسایی این ۲۹ قلم بود.

مدیر پژوهش شرکت ملی گاز ایران گفت: این شرکت از شرکتهای دانش بنیان حمایت می‌کند. ما خودکفایی اقلام و کالا را درقالب ساخت یک قطعه معمولی نمی‌بینیم  و قطعات با تکنولوژی بالا و راهبردی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی افزود: از امسال تولید اقلام راهبردی آغاز می‌شود و طی یک فرآیند سه ساله تمامی ۲۹ قلم راهبردی وارد مرحله تولید می‌شوند. ارزبری این اقلام با قیمت پارسال ۲۵۰ میلیون یورو بوده است و ساخت داخلی آنها، صرفه جویی ارزی و توسعه مهارتهای علمی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

مظلوم فارسی باف ادامه داد: یک نیازسنجی دوباره از باقیمانده ریز اقلام انجام می‌دهیم تا طی حداکثر سه سال بتوانیم از طریق مجموعه دانش بنیان و فناور به توسعه کامل برسیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: نمونه آزمایشگاهی دستگاه بوسنج گاز طبیعی پیش از این ساخته شده بود و با امضای این قرارداد ۱۰ نمونه صنعتی این دستگاه ظرف یکسال به همراه بستر تست کالیبراسیون دستگاههای بوسنج و طراحی و ساخت آزمایشگاه مربوطه ساخته خواهد شد.

حسن افتخاری افزود: تولید این دستگاه در حال حاضر در انحصار آمریکا است و با ساخت آن در داخل، وابستگی به خارج قطع می‌شود و علاوه بر استفاده داخلی امکان صادرات آن هم وجود خواهد داشت. قیمت این دستگاه نیز ۶۰ درصد قیمت نمونه خارجی آن است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.