مبحث خانواده و طلاق و حتی طلاق توافقی به خودی خود، بسیار روند پیچیده ای است، در این روند مسائلی از جمله حضانت فرزندان، مهریه، تفاهمات و… نیز باید شفاف سازی گردد که اگر به درستی و با نبودن کارشناس و اطلاعات کافی در این موارد در آن ورود کرد، باعث اتلاف وقت و هزینه به صورت جدی خواهد شد.

چگونه می‌توان نسبت به دریافت خدمات مشاوره حقوقی خانواده اقدام کرد؟

 در بعضی مواقع نا خود آگاه موجب خسارت های جبران ناپذیری ممکن است به وجود آید. در مجموع زوجین باید پیش از ازدواج و جاری شدن خطبه عقد حتما از مشاوره خانواده استفاده کنند و با آگاهی نسبت به تعهدات و حقوق خود و عواقب تصمیمات خود، وارد زندگی مشترک شوند. توافقات حقوقی در ابتدای ازدواج می‌تواند به افزایش احترام و اعتماد متقابل کمک کند و رابطه دوستانه و برابری را میان زوجین ایجاد نماید. بنابراین لازم است که زوجین قبل از ازدواج حتما از خدمات مشاوره حقوقی خانواده استفاده کنند و سوالات حقوقی خود را از مشاوران و وکیل خانواده بپرسند.

انواع مشاوره حقوقی خانواده

زوجین می‌توانند قبل و پس از ازدواج در خصوص مسائل مختلف حقوق خانواده، مشاوره دریافت کنند. بنابراین مشاوره خانواده ممکن است در زمینه موضوعات زیر باشد:

· تعهدات مالی زوج مانند نفقه، مهریه و اجرت المثل

· حضانت فرزندان

· طلاق و یا فسخ نکاح

· استرداد جهیزیه

· حق تمکین

· درخواست تنظیم سند رسمی ازدواج

· دعاوی حقوقی خانواده

· هدایای نامزدی

مشاوره حقوقی خانواده چه کارایی دارد؟ 

اگر شما به دنبال پاسخ به مسائل حقوقی خانواده از قبیل طلاق، حضانت فرزندان، حمایت از کودک، نفقه هستید، مهم است که بدانید نظام حقوق خانواده چه کارایی دارد که بهترین راه فهمیدن آن مشاور حقوقی خانواده می‌باشد. مشاور حقوقی خانواده می‌تواند راهنمایی صحیح را انجام داده و بهترین مسیر را جلوی شما قرار داده و اینکه از کجا و چگونه شروع کنید را می‌تواند مشاوره بدهد. داشتن درک اساسی از فرآیند های مختلف که ممکن است متحمل شوید یکی از اهداف اصلی مشاور حقوقی خانواده است و هدف اصلی ما کمک به افرادی است که در زمینه قانون خانواده نیاز به راهنمایی و مشاوره دارند. مشورت گرفتن از وکلا برای مسائل زناشویی یکی از مهمترین راهکارها قبل از سپردن پرونده به آن هاست.

بررسی موضوعات مربوط به مشاوره حقوقی خانواده 

· نامزدی و خسارات ناشی از برهم زدن آن: نامزدی یا همان وعده ازدواج تا قبل از ثبت عقد در دفتر اسناد رسمی هیچ ‌گونه تعهد و الزامی را در بر ندارد و هیچ ‌یک از طرفین نمی‌تواند دیگری را از طریق مراجع قضایی اجبار به این کار کند. اما گاهی در اثر به هم خوردن وعده‌ی ازدواج یا نامزدی یکی از طرفین و یا هر دو طرف متحمل ضرر و زیان می‌شوند البته طبق قانون هر کس در اثر تقصیر خود و سبب ورود زیان به دیگری شود، و یا دیگری را فریب داده و مسبب ورود خسارت شود، باید آن را جبران کند.

· شروط  ضمن عقد نکاح: در عقد نکاح هر یک از زوجین دارای حقوق و تکالیفی می‌شوند که دامنه‌ این حقوق و تکالیف را می‌توان با شروط ضمن عقد تعیین کرد.البته در قانون شوهر دارای حقوقی است که زن فاقد ان است و نمی‌توان خلاف آن را شرط نمود، مانند حق طلاق و حق تعیین محل سکونت و حق ازدواج مجدد و … که در قبال آن تکالیف خاص خود را نظیر حق پرداخت نفقه‌ی زوجه و فرزندان که در هر صورت بر عهده‌ی مرد هست را دارا است.

· جهیزیه: در دعاوی طلاق، زوجه سعی دارد جهیزیه ای را که همراه خود به منزل زوج برده را مسترد دارد، که این امر از طریق صورت جهیزیه ‌ای که سیاهه گرفته شده و به امضای زوج رسیده و یا از طریق ارائه ی فاکتور های خرید قابل‌اجراست البته طبق قانون مدنی در موارد نزاع و نبود دلایل می‌توان طبق عرف وسایل مصرفی اختصاصی مرد را متعلق به زوج، اختصاصی زن را متعلق زوجه و وسایل مورد مصرف مشترک را متعلق به هر دو دانست.

· مهریه: مهریه را می‌توان به عنوان پشتوانه ی اجتماعی برای زن در نظر گرفت. مهریه به سه نوع مهرالمتعه، مهرالمثل و مهرالمسمی تقسیم می‌گردد. و براساس روش‌ های پرداخت آن به دو صورت عندالاستطاعه یا پرداخت بر اساس وضع دارایی مرد و عند المطالبه یا به محض مطالبه‌ زوجه تقسیم کرد.

· نفقه زوجه و اجرت المثل ایام تصرف: مرد باید مایحتاج همسر خود را تاْمین کند و در این تکلیف شوهر، وضعیت مالی زن و مرد تاثیری ندارد. یعنی اگر حتی زن شاغل باشد یا صاحب ثروت عظیمی باشد و مرد وضعیت مالی ضعیفی داشته باشد باز هم تکلیف به پرداخت نفقه ساقط نمی‌شود.

· تمکین و نشوز: زن و مرد در عقد نکاح مکلف به تمکین و حسن معاشرت با یکدیگر هستند.عدم تمکین از سوی زوجه برخلاف تصور عام مرد را از پرداخت مهریه مبرا نمی‌سازد بلکه در صورت نشوز و عدم تمکین زن ، مرد ممکن است فقط از پرداخت نفقه بری گردد.

آیا مراجعه به مشاوره حقوقی خانواده ضرورت دارد؟ 

با توجه به مطالبی که گفته شد، توصیه می‌شود که والدین و زوجینی که متوجه وخامت اوضاع رابطه‌شان با همسرشان هستند، هرچه زودتر به مشاوره حقوقی خانواده مراجعه کنند تا طبق تشخیص مشاوره حقوقی تصمیم به طلاق و جدایی و یا ادامه زندگی بگیرند. گروه حقوقی دادیاب از مشاوران و موکلانی حرفه‌ای تشکیل شده است که در تمامی مراحل اختلاف زوجین آن‌ها را یاری خواهند کرد و در صورتی که در مشاوره حقوقی خانواده تشخیص داده شود که جدایی زوجین برای آن‌ها بهتر خواهد بود، موکلان حرفه‌ای و با تجربه این موسسه از راه‌های قانونی این موضوع را پیگیری خواهند کرد تا قبل از آن که زوجین و فرزندان آنان دچار آسیب بیشتری شوند، بتوانند از طریق قانونی از یکدیگر جدا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.