رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: عدم توجه به حفظ جنگل‌ها و مراتع آینده کشور را با خطر جدی مواجهه می‌کند و این مهم نیاز جدی به کارهای اصلاحی دارد.

عدم توجه به حفظ جنگل‌ها و مراتع آینده کشور را با خطر جدی مواجهه می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، مسعود منصور امروز  در آیین پویش مردمی بذرکاری احیای جنگل‌های زاگرس که هم‌زمان با ۱۱ استان زاگرس‌نشین در منطقه جنگلی گیان نهاوند نیز اجرا شد، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از جنگل‌ها و مراتع کشور به دلیل شرایط اقلیمی و بی‌توجهی که در گذشته انجام شده از بین رفته است.
وی تصریح کرد: با توجه به این‌که جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی اهمیت زیادی برای کشور دارند برای حفظ آن‌ها نیاز جدی به کارهای اصلاحی داریم زیرا عدم توجه به این مهم آینده کشور را در معرض خطر و تهدید جدی قرار می‌دهد.
منصور با بیان این‌که حفظ جنگل‌ها و مراتع کشور کوششی شبانه‌روزی و همت همگانی را می‌طلبد، افزود: منطقه پهنه رویشی زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور و با وسعت ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد و از همین روی این منطقه یکی از مهمترین رویشگاه‌های کشور و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی ادامه داد: متاسفانه این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی و بی‌توجهی‌ها در گذشته دچار آسیب‌های زیادی شده و احیای آن در حال حاضر نیاز جدی به کارهای اصلاحی دارد.
منصور اضافه کرد: این پویش بذرکاری امروز در ۱۱ استان زاگرس‌نشین و هم‌زمان با  ۷۴ شهرستان کشور و بر اساس جانمایی‌هایی که توسط اداره‌کل منابع طبیعی استان‌ها انجام و در سه‌هزار و ۳۰۰ هکتار انجام می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، بیان داشت: این پویش با حضور اقشار مختلف مردم، هلال‌احمر، بسیج و سپاه و غیره انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این پویش تقویت فرهنگ احیاء و حفاظت از منابع ملی در منطقه زاگرس است.
وی یادآوری کرد: این پویش در آذر ماه به عنوان فصل بذرکاری آغاز شد و تا شروع یخبندان ادامه پیدا می‌کند و ملحق می‌شود به بحث نهال‌کاری و جشن آن را در ۱۵ اسفندماه مصادف با هفته ‌درخت‌کاری برگزار می‌کنیم و در سال‌های آینده نیز این پویش ادامه خواهد داشت.
منصور اضافه کرد: در این پویش تلاش می‌کنیم که جنگل‌ها بصورت کلی و منطقه زاگرس بصورت خاص را احیا کنیم و با احیای جنگل‌ها و پوشش گیاهی به حفظ منابع آب، منابع خاک و گونه‌های گیاهی در کشور کمک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از گونه‌های گیاهی که ما در کشور داریم در چرخه اقتصادی ما نقش بسیار مهمی دارند و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی هستند که باید تلاش کنیم آن‌ها را حفظ کنیم و این یکی دیگر از اهداف اجرای این پویش مردمی است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خاتمه، افزود: در نظر داریم که در مبداء ورودی جنگل‌ها در هر شهرستان ایستگاه آموزش بذرکاری را ایجاد کنیم که هر کسی که در طبیعت حضور پیدا می‌کند متناسب با شرایط اقلیمی و گونه‌های متناسب بذر را از همکاران ما دریافت کرده و بتوانند اقدام به کاشت این بذرها کنند تا در آینده شاهد سرسبزی و آبادانی کشورمان باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.