وزیر نیرو با تاکید بر آمادگی برای توسعه و تداوم تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: مطالعاتی در زمینه همکاری ایران، آذربایجان و روسیه درباره برق انجام شده و این آمادگی از سوی ایران برای آغاز همکاری درخصوص سنکرون شبکه‌های برق این کشورها وجود دارد.

آمادگی ایران برای اتصال شبکه برق به جمهوری آذربایجان و روسیه

به گزارش قدس آنلاین، «علی‌اکبر محرابیان» در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان، بر آمادگی ایران برای گسترش روابط در بخش آب و انرژی با این کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه آب و انرژی، افزود: دو کشور اشتراک‌های فراوانی در زمینه آب‌های مرزی دارند که باید با گفت‌وگوی مستمر بتوان از ظرفیت‌های مشترک حداکثر بهره را انجام داد.

محرابیان گفت: جمهوری آذربایجان در زمینه انرژی، فعالیت‌های بسیار خوبی را در سال‌های گذشته از جمله استخراج گاز و تولید برق داشته که قابل تحسین است.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت گسترش روابط تهران- باکو حول محور آب و انرژی، اظهار داشت: امکان افزایش میزان مبادلات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد؛ از جمله اینکه در موضوع رودخانه ارس، کارهای مشترکی انجام شده که لازم است در قالب همکاری مشترک، این فعالیت‌ها دنبال شده و به نتیجه برسند.

وی، بر لزوم تکمیل بخش نیروگاه‌های برق‌آبی سدهای «قیزقلعه‌سی» و «خداآفرین» روی رودخانه ارس تاکید کرد.

محرابیان ادامه‌داد: اصل سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام و سد ساخته شده، اما نیروگاه برق‌آبی آن هنوز نصب نشده است. طبق گزارش پیمانکار نیز بخشی از تجهیزات، خریداری و به محل سد منتقل شده است.

وزیر نیرو با ابراز تمایل برای افزایش مبادلات کشورهای مذکور در زمینه برق، خاطرنشان‌کرد: با توجه به متفاوت بودن زمان اوج مصرف این کشورها در تابستان و زمستان، افزایش ترانزیت برق به صورت متناوب امکان‌پذیر است تا در کنار تامین نیازهای برق، درآمدی برای کشورهای مذکور باشد.

وی بیان‌داشت: در تلاش هستیم کمیسیون فنی مشترک دو کشور را به‌سرعت تشکیل دهیم و نماینده ایران در این کمیسیون را معرفی ‌کنیم. این کمیسیون باید برای بررسی مسائل و همکاری‌های مشترک به‌صورت دائمی برگزار شود.

برای توسعه روابط با ایران مصمم هستیم

«علی علیزاده»، سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز در این دیدار با تاکید بر این‌که در توسعه روابط با ایران مصمم هستیم، اظهار داشت: برای همکاری‌های دو کشور در حوزه نیرو، سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی را به اتمام می‌رسانیم، البته در این حوزه بین دو کشور کمیسیون فنی مشترک و جلسه‌هایی نیز برگزار شده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به همکاری‌های تنگاتنگ دو کشور در حوزه نیرو، افزود: تمایل داریم همه کارهای عقب‌مانده در این بخش جبران شود.

به گزارش ایرنا، هفتم آذرماه امسال در سفر رییس جمهوری به جمهوری آذربایجان، آیت الله رئیسی از درخواست رییس‌جمهوری این کشور مبنی بر تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور و توسعه مسیرهای ترانزیتی با حضور شرکت‌های ایرانی، استقبال کرد.

«الهام علی‌اف» گفت: کارگروه ویژه ای باحضور مقام‌های عالی دولت برای پیگیری و اجرایی شدن توافقات مطرح شده تشکیل خواهد داد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.