روان‌درمانگر و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: آموزش مقابله با کرونا در کودکان و نوجوانان مستلزم استفاده از «مهارت همدلی» برای درک عواطف و نگرش کودک است.

مقابله با کرونا را چگونه به کودکان آموزش دهیم؟

شبنم مقتدری افزود: مهارت همدلی به عنوان یکی از مهمترین مهارت‌های اجتماعی می‌تواند در آموزش کودکان و نوجوانان برای رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا موثر باشد.

وی ادامه داد: از طریق این رویکرد می‌توان هر واقعه را از دیدگاه گروه سنی و جمعیت مورد نظر دید. به عنوان مثال، برای شرح بحران کرونا برای کودکان و نوجوانان و واداشتن این قشر به رعایت ضوابط بهداشتی، باید این بیماری را از دیدگاه یک کودک نگریست؛ عواطف و احساساتی که در لحظه تجربه می‌کند و درک مسائل و مشکلات و محدودیت‌های موردنظر این جمعیت.

مقتدری افزود: برای نمونه، اکنون شیوع کرونا شماری از علایق کودکان و نوجوانان همچون وقت گذرانی با دوستان و همسالان، حضور در مدرسه، دورهمی‌ها و... را تحت تاثیر قرار داده و هر یک از این مسائل در شرح بحران کرونا باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

این روان‌درمانگر تصریح کرد: در حقیقت رعایت ضوابط بهداشتی توسط کودکان نیازمند اقناع‌سازی صحیح در رابطه با کروناست و این اقناع‌سازی از طریق «مهارت همدلی» اتفاق می‌افتد. ضعف در رعایت این مقررات نیز ناشی از شیوه‌های غلط اقناع‌سازی است.
 

مقابله با کرونا را چگونه به کودکان آموزش دهیم؟

تهدید کردن ممنوع

مقتدری در ادامه یادآور شد: در این رابطه همچنین نباید از سرزنش و تهدید استفاده شود، روش‌های دستوری از طرف والدین و آموزگاران برای تقویت الگوهای رفتاری موثر نخواهد بود و برای افزایش انگیزه جهت رعایت قوانین و تغییر الگوهای رفتاری باید از "تقویت مثبت" استفاده شود. تقویت مثبت در حقیقت ارائه پاداش با هدف افزایش تکرار دفعات یک رفتار است.

عضو انجمن مطالعات روان‌درمانی ایران توضیح داد: به عنوان مثال، می‌توان از دانش‌آموزان برتر در زمینه رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا تقدیر کرده و از طریق پاداش و تشویق در حضور دیگر دانش‌آموزان، رعایت این ضوابط را در مدرسه ترویج کرد.

مقابله با کرونا توسط والدین و الگوبرداری فرزندان

مقتدری ادامه داد: حمایت اجتماعی هم نقشی اساسی در تکرار الگوهای رفتاری خواهد داشت، کودکان و نوجوانان از رفتار پدر و مادر، معلمان و... الگوبرداری می‌کنند. بنابراین (بر اساس اصل یادگیری مشاهده‌ای) رعایت این اصول بهداشتی توسط بزرگسالان هم نقشی اساسی در یادگیری فرزندان و مقابله این گروه جمعیتی با کرونا ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای آموزش کودکان در این زمینه می‌توان همچنین از بازی درمانی، موسیقی درمانی، کتاب‌های داستان و... نیز بهره گرفت. برای نمونه، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در قالب یک بازی طراحی و تعلیم داده شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که در دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین شیوع یافت، از طریق ایجاد عفونت دستگاه تنفسی ایجاد بیماری‌زایی می‌کند و جز با واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی (اعم از حفظ فاصله فیزیکی، شست شوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک) کنترل نخواهد شد.

در ایران تاکنون بیش از ۶ میلیون نفر به این بیماری مبتلا و بیش از ۱۳۰ هزار نفر جان‌باخته‌اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.