کوه انباشت زباله در منطقه جنگلی رامسر، شهرستانی که نگین گردشگری مازندران به حساب می‌آید، در حالی هر روز قد می‌کشد که تاکنون راه‌حل قطعی و قابل اجرا برای پایان دادن به این وضعیت ارائه نشده است.

گره کور مدیریتی بر حل معضل زباله رامسر

به گزارش قدس آنلاین، معادله حل نشده زباله رامسر به این شکل است که ظرفیت سایت «اشکته چال»، جایی که زباله ها دپو می شود، سال ها است تکیمل شده است. تاکنون هیچ طرح مستقلی برای حل معضل زباله این شهرستان ارائه نشده است. از نظر استان زباله رامسر باید به سایت زباله تنکابن منتقل و در کارخانه آنجا به کمپوست تبدیل شود. این کارخانه هم گویا به لحاظ فنی امکان پذیرش زباله رامسر را ندارد چنانچه از زمان بهره برداری تاکنون هیچ زباله ای از رامسر را تحویل نگرفته است. در چنین وضعیتی که ظرفیت سایت تکمیل شده، تنکابن زباله رامسر را نمی پذیرد، استان طرح مستقل از رامسر نمی پذیرد تا اعتبار تعریف کند و مدیران شهرستانی بر داشتن طرح مستقل تاکید دارند، کوه زباله در جنگل های رامسر هر روز بلندتر از روز قبل می شود.

شهرستان رامسر از لحاظ موقعیت جغرافیایی از یک سمت در محاصره کوه و از طرف دیگر دریا را در کنار خود دارد، به همین دلیل منابع طبیعی ۲۰ سال پیش بناچار حدود پنج هکتار از عرصه های طبیعی خود در جنگل «کلالکولی» و منطقه اشکته چال را برای دپوی زباله در اختیار این شهرستان قرار داد. آن زمان مقرر شده بود که این سایت به مدت سه تا پنج سال برای دپوی زباله در اختیار شهرداری رامسر باشد و در مقابل این نهاد نیز موظف شد به برخی تعهدات خود در برابر منابع طبیعی عمل کند؛ تعهداتی که تاکنون نه تنها به آنها عمل نشده است بلکه بر خلاف قانون وسعت بیشتری از زمین های منطقه نیز به تصرف زباله درآمده است.

طی سال های گذشته منابع طبیعی بارها نارضایتی خود را از وضعیت سایت زباله اشکته چال و آسیب های و پیامدهای زیست محیطی که همراه دارد اعلام کرد. آخرین بار مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران نوشهر، هفته دولت سال جاری در آیین بهره برداری از خط پردازش زباله سایت رامسر اعلام کرد : منطقه جنگل کلاکولی شهرستان رامسر به صورت موقّت در اختیار شهرداری قرار دارد و این نهاد می بایست به تعهدات خود نسبت به آن عمل و همچنین روند قانونی واگذاری قطعی عرصه را پیگیری کند تا از وضعیت موقّتی خارج شود.

عبدالرضا سَنگاری با ابراز نگرانی از اجرایی نشدن تعهدات از سوی شهرداری، افزوده بود : شهرداری برای رفع نگرانی و مدیریت مطلوب باید موضوع بیوگاز، زباله سوز و نیز مدیریت شیرابه در این منطقه را هرچه سریع تر برطرف کند.

پنهان شدن راهکار پشت تصمیمات استانی 

اما این درحالیست که سال های گذشته مدیران استانی هر بار در مواجهه با درخواست های شهرستانی برای تامین اعتبار و تکمیل و تجهیز سایت کلاکولی، معتقد بودند که رامسر به دلیل نزدیکی به شهر تنکابن و احداث سایت زباله پرده سر در این منطقه می بایست زباله های خود را به این سایت منتقل کند و در شرایطی که یک زیرساخت در نزدیکی این شهرستان قرار دارد، از هزینه اضافی برای داشتن سایتی مجزا بپرهیزد، موضوعی که هر بار مورد مخالفت مدیران شهرستان رامسر قرار گرفت، چراکه آنان بر اساس بررسی ها معتقد بودند که ظرفیت و همچنین زیرساخت فنی این سایت برای پذیرش زباله هر دو شهرستان مناسب نیست و تنکابن نیز به دلیل همین مشکلات فنی و کمبود ظرفیت تمایلی به تجمیع زباله رامسر و کتالم ساداتشهر نداشته است و به همین دلیل از زمان بهره برداری سایت زباله پرده سر تنکابن هیچ زمانی انتقال زباله از شهرستان رامسر به این منطقه صورت نگرفت.

گره کور مدیریتی بر حل معضل زباله رامسر

فارغ از این بلاتکلیفی، شهرستان رامسر در مدیریت پسماند چالش های دیگری هم دارد، در حال حاضر روزانه و به طور میانگین ۸۰ تن زباله در این شهرستان تولید می شود که با وجود گردشگر پذیر بودن منطقه، میزان تولید زباله در زمان پیک مسافر به بالای ۱۲۰ تن هم می رسد. در این میان تمام حجم زباله های تولیدی برای دپو به سایت زباله اشکته منتقل می شود، اما آنچه که مدیریت پسماند در این شهرستان را با وجود احداث خط پردازش و چالش های تامین اعتبار برای توسعه سایت بر روی دور باطل و کندی قرار داده است، مدیریت ناقص و غیر اصولی زباله از مبدا تا انتقال آن به سایت هم است. به علاوه این که در این میان کاستی ها در زیرساخت های این سایت هم بر مشکلات گفته شده افزوده است.

ضمن اینکه خط پردازش زباله هم در صورت فعالیت مداوم تنها ۳۰ درصد از حجم زباله این شهرستان را کم می کند، زیرساختی که به صورت عمقی مساله دپوی زباله در جنگل تاثیر چشمگیری ندارد و به گفته کارشناسان یک اقدام ابتدایی و کوتاه مدت برای تعدیل معضل پسماند به شمار می رود.

نکته جالب این است که نقص ها و کاستی هایی که امروز از سوی متولیان پسماند شهرستان رامسر مطرح می شود هر کدام طی سال های گذشته نیز در جلسات کارگروه پسماند شهرستان بررسی شده و مصوباتی هم برای برطرف شدنشان وجود دارد، ولی تمامی این مصوبات مغفول مانده و چالش ها پیرامون برطرف کردن آن تا به امروز پا برجاست.

 وضعیتی بلاتکلیف و سردر گم زباله در رامسر حالا صدای اعتراض رییس محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان را هم بلند کرده است،  به طوری که آنها خواهان آن هستند که مدیریت شهری در منطقه رامسر و کتالم و ساداتشهر هرچه سریع تر می بایست برای رفع نواقص و همچنین در پیش گرفتن راهکاری مناسب برای تعدیل این معضل که تهدیدی برای سلامت مردم و همچنین محیط زیست به شمار می رود، اقدام کنند.

گره کور مدیریتی بر حل معضل زباله رامسر

فرایند ناقص و بغرنج مدیریت زباله 

رییس محیط زیست شنبه شب در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان از عدم حضور دو شهردار رامسر و کتالم و ساداتشهر و همچنین بخش داران منطقه در این کارگروه به عنوان متولیان این بخش انتقاد کرد و فرایند مدیریت پسماند در شهرستان و وضعیت سایت زباله جنگل کلاکولی و نصب دستگاه پردازش را در شرایط نامناسب و بحرانی توصیف کرد.

محمد رضا نیاستی گفت : طی سال های اخیر به دلیل ضعف فرهنگ سازی و آموزش در بحث تفکیک زباله از مبدا شاهد تغییر رفتار از سوی مردم نبودیم، به گونه ای که تفکیک زباله از مبدا به صورت اصولی انجام نمی گیرد و در برخی نقاط شهر نیز حتی اقدامات اجرایی برای این کار انجام نشده است.

وی در عین حال فرایند جمع آوری، حمل، دپو، بارگیری و در نهایت انتقال زباله به سایت را ناقص و با ایرادات فراوان توصیف کرد و توضیح داد: جمع آوری زباله از مبدا، حمل و بارگیری و دپوی آن و هرکدام از مراحل گفته شده دارای مشکلات فراوانی است،  برای مثال خودروها حمل زباله مجهز به مخازن جمع آوری شیرابه نیستند که همین امر عامل تولید و انتشار بیماری به شمار می رود.

باین مسوول گفت : هر دو محل دپوی زباله رامسر و کتالم و ساداتشهر در کنار رودخانه واقع شده است، آن هم در شرایطی که در مرحله بارگیری مقررات بهداشتی از سوی افردی که مسوولیت بارگیری را برعهده دارند رعایت نمی شود، به طوری که این شیوه های غیر اصولی نه تنها انتشار آلودگی را به همراه دارد بلکه سبب می شود شیرابه ها به داخل رودخانه هدایت  شود.

او افزود :  پس از بارگیری نیز به دلیل آنکه خودور های حمل زباله برای انتقال به سایت اصلی به دلیل اینکه خودروها استاندارد نیستند شاهد ریزش شیرابه ها در طول مسیر هستیم.

نیاستی احداث خط پردازش زباله در سایت اشکته چال را اقدامی مناسب برشمرد و در عین حال گفت: این درحالیست که مطابق آخرین بازدیدی که دو روز پیش انجام شد، خط پردازش زباله نیز غیر فعال است.

او با بیان اینکه سایت زباله اشکته چال ماهیت مشخصی دارد و به همین دلیل میزان آلودگی در این منطقه بسیار زیاد است، افزود : به همین دلیل می بایست در کمترین زمان دستگاه تصفیه شیرابه در این سایت احداث شود و همچنین سیستم هدایت آب های سطحی این سایت در دستور کار قرار گیرد، ضمن این که در بازدید ها بخشی از فنس های اطراف زباله ها نیز تخریب شده و نیازمند بازسازی است.

وی تاکید کرد که این سایت همچنین نیازمند یک باسکول است تا میزان زباله دریافتی به طور دقیق بررسی و آنالیز شود.

نیاستی همچنین توضیح داد: از سوی دیگر زباله های بیمارستانی با وجود این که در بیمارستان به کمک دستگاه ها و در فرایند اصولی بی خطر می شوند، اما این درحالیست زباله های بی خطر شده بیمارستان باید با خودرو های مجزا حمل و در مکان جداگانه ای دفن شوند، که در حال حاضر همه با هم حمل و در یک مکان دفن می شوند، که باید برای آن چاره اندیشی شود، چرا که تعدادی از این زباله تیز و برنده هستند و حمل و دفن آنها با هم صحیح نیست.

وی همچنین آزمایش آب های زیرزمینی به منظور بررسی نفوذ شیرابه به آن را نیز از دیگر اقدامات ضروری در این سایت برشمرد.

گره کور مدیریتی بر حل معضل زباله رامسر

اعتباری وجود ندارد

مدیر خدمات شهری شهرداری رامسر نیز در این نشست در پاسخ به درخواست محیط زیست برای آنالیز آب سفره های زیرزمینی گفت: این اقدام نیازمند حفاری در سطح زیرین است که می بایست تجهیزات لازم برای این اقدام بررسی شود، اما برای بررسی نمونه مشکلی نیست و شهرداری ای مورد را در دستور کار نیز قرار می دهد.

مهران حلاجیان در خصوص تجهیز و تکمیل سایت زباله توضیح داد : به دلیل اعتقاد استان مبنی بر انتقال زباله به تنکابن و نامشخص بودن این وضعیت،  هیچگونه اعتباری برای احداث دستگاه تصفیه شیرابه و هر تجهیزات دیگری به شهرداری رامسر تخصیص نمی یابد.

وی افزود : به جز رامسر تمامی شهرهایی که برای مدیریت زباله دارای طرح هستند اعتبار تعلق می گیرد و این شهرستان به دلیلی که گفته از این امکان بی بهره مانده است.

حلاجیان گفت :شهرداری با یک مرکز پژوهشگاهی دانشگاه تهران مکاتبه کرده است که مقرر شد طرح بازیافت زباله از مبدأ در یک نقطه از شهر به عنوان پایلوت از سوی خودشان اجرا شود که تا به امروز در هیچ کجا انجام نشده است، به طوری که زباله با این نوآوری و ساخت به فراورده هایی نظیر کود تبدیل می شود.

این مدیر شهری همچنین با تایید تخریب فنس پشت زباله ها، گفت : بازسازی این فنس ها در دستور کار قرار دارد، ضمن  اینکه اطمینان می دهم خودرو های حمل زباله شهرداری رامسر نیز کمتر از دو ماه به مخزن حمل شیرابه مجهز می شوند.

وی با اظهار این که نصب باسکول برای ثبت میزان زباله ها از زیرساخت های واجب سایت زباله رامسر است، وعده داد که در کمترین زمان محقق شود.

ضرورت تشکیل کارگروه پسماند سه شهرستان

فرماندار شهرستان رامسر نیز در این نشست در خصوص تجمیع زباله شهرستان که مورد نظر استان است توضیح داد: برای تصمیم گیری پیرامون این موضوع می بایست کارگروه پسماند سه شهرستان برگزار شود تا تصمیم صحیحی گرفته شود.

وی همچنین در این نشست با بیان اینکه شهرداری ها می بایست نسبت کاهش خطرات زیست محیطی سایت اقدامات لازم را انجام دهند یاد آور شد: شهرداری رامسر، کتالم و ساداتشهر و دو بخش مرکزی و دالخانی موظف هستند که با مشارکت هم‌ مدیریت اصولی زباله را در دستور کار قرار دهند.

محمد آزاد گفت: با وجود احداث دستگاه پردازش سایر اقدامات فنی میبایست مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد و نمی بایست به زباله به حال خود رها شود، ضمن اینکه هر نوع فعالیت برای مدیریت پسماند و حضور شرکت هایی که در این زمینه نواوری دارند می بایست با مصوبه کارگروه پسماند و در راستای سایت پردازش زباله باشد.

وی تدوین برنامه و اعتبار برای مدیریت زباله را حایز اهمیت خواند و افزود:شهرداران می بایست با توجه به اهمیت مدیریت زباله برای سلامت مردم و محیط زیست در کارگروه پسماند شرکت کنند.    

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.