شهردار مشهد گفت: دولت و مجلس باید به این نتیجه برسند که با تخصیص ۱۵ درصدی بودجه به زیارت مدیریت شهری مشهد نمی‌تواند زائران را مدیریت کند چرا که مشهد شهری ملی و فراملی است و باید متناسب با آن برایش اعتبار در نظر گرفته شود.

بودجه زیارت مشهد فراملی شود/ارائه تسهیلات سفر برای زائران کم‌درآمد

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله ارجائی در خصوص وضعیت کنونی گردشگری در شهر مشهد اظهار کرد: شهروندان مشهد پس از حدود ۲ سال درگیری با کرونا با پیامدهایی همچون کاهش زائر و مسافر، آسیب‌دیدگی شدید اقتصاد شهری، تنگناهای مالی خانواده‌ها و از دست دادن تعداد زیادی از عزیزان و شهروندان مواجه شدند که با بالا رفتن ضریب واکسیناسیون و رفع شدن برخی از محدودیت‌ها برای دوران پسا کرونا آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: دوران پسا کرونا برای شهری که اقتصاد آن بر مبنای خدمات است و محور این خدمات هم حضور زائر است، می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد؛ تهدید از این منظر که نزدیک به ۲۳ ماه است که زیرساخت‌های شهری به خواب فرو رفته و اگر به سرعت خود را بازیابی نکند، ممکن است دچار غافلگیری شود؛ همان چیزی که ما در دهه پایانی ماه صفر مشاهده کردیم.

ساکنین مشهد برای دوران جدیدی از فعالیت‌های پساکرونا آماده شوند

شهردار مشهد افزود: از طرف دیگر این موضوع می‌تواند فرصت باشد زیرا عزیزانی که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پایانی امسال و نیز سال آینده به مشهدالرضا سفر داشته باشند، باید آمادگی شهر و مخصوصا آمادگی مردم را کاملا درک کنند و این فرصت بی‌بدیلی برای مشهد است. من به عنوان خادم‌الرضا(ع) می‌توانم به همشهریان این نوید را بدهم که باید کم‌کم همه با هم آماده حرکت به سمت دوران جدیدی از فعالیت‌های یک شهر زیارتی در فضای پس از کرونا شویم.

ارجائی با تاکید بر اینکه همه ما باید آماده و حاضر باشیم، بیان کرد: سطح هوشیاری و آمادگی خود را بالا ببریم تا بتوانیم میزبان‌های خوبی برای مهمان‌های امام هشتم(ع) در عرصه‌های مختلف باشیم.

هدف‌گذاری مدیریت شهری برای استقبال از ۴۰ میلیون زائر ظرف چند سال آینده

وی با اشاره به اینکه به اقتصاد مشهد در سال ۱۴۰۱ بسیار امیدوار هستم، گفت: همچنین امیدوارم با تداوم فعالیت‌های خوبی که دولت آغاز کرده و از سرگیری روابط بین‌المللی با کشورهای مختلف، مخصوصا همسایه‌های ما و علاقه‌مندان به ساحت مقدس اهل بیت(ع) بتوانیم به اعداد قبلی حضور زائران خارجی که چیزی حدود چهار تا پنج میلیون نفر بود، دست پیدا کنیم؛ هر چند هدف‌گذاری مدیریت شهری برای استقبال از ۱۰ میلیون زائر خارجی و ۴۰ میلیون زائر در مجموع است که امیدوارم بتوانیم ظرف چند سال این اعداد را محقق کنیم.

ترویج فرهنگ رضوی با تسری صفات امام رضا(ع) در شهر

شهردار مشهد در مورد ترویج فرهنگ رضوی در شهر خاطرنشان کرد: راهکار این موضوع تسری صفات امام به شهر است. اگر بخواهیم مشهد تبدیل به حرم‌شهر شود، باید تمام اجزای شهر وجهی مشخص و متناسب با امام هشتم(ع) برای خود تعریف کنند. این موضوع زمانی عملی خواهد شد که صفات امام در اجزای شهر دیده شود. برای مثال فرهنگ رانندگی در شهرهای مختلف ایران متفاوت است اما راننده‌ای که در شهر خود شیوه‌ای خاص برای رانندگی دارد، زمان سفر به شهری چون کیش بر اساس قوانین آن شهر رانندگی می‌کند؛ این فرد که تغییر نکرده بلکه این شرایط فرهنگی شهر و منطقه بوده که روی او تاثیر گذاشته است.

وی در خصوص شرایط همسایگی با امام رضا(ع) و پروتکل زندگی در شهری که فلسفه وجودی آن مضجع مبارک امام هشتم است گفت: اگر بتوانیم این پروتکل را در اجزای مختلف شهر به شکلی درست احصا، ترویج و نهادینه کنیم، موضوع حل می‌شود؛ یعنی فردی که در مشهد زندگی می‌کند، خود را شهروند نداند؛ البته نه اینکه شهروند نداند بلکه بار معنایی بیشتری با خود همراه کند که آن بار نیز همسایگی با امام معصوم است چون همسایه از همسایه ارث می‌برد.

ارجائی بیان کرد: به همین ترتیب زائری که به مشهد سفر می‌کند هم نباید خود را مسافر و گردشگر بداند. او باید خود را زائر بداند و ارتباطی با امام رضا(ع) برقرار کند که در چنین حالتی نیاز به وضع قوانین شهری نیست. زمانی‌ که زائر با منبعی که قرار است به زیارت او برود، ارتباط بگیرد باید رنگ‌وبوی او را داشته باشد که اگر این اتفاق رخ دهد، موضوع نیز حل خواهد شد. البته مردم نیز با این فرهنگ غریبه نیستند و افراد مجاور در مشهد مانند تاکسیران‌ها، هتل‌دارها و... نیز باید خود را خادم امام رضا(ع) بدانند.

وی افزود: گاهی که به حرم مشرف می‌شویم، مشاهده می‌کنیم تنه یک آقایی به آقای دیگر می‌خورد، اما او برمی‌گردد و کلی عذرخواهی می‌کند یا وقتی پای فردی به مهری می‌خورد برمی‌گردد ومهر را سرجایش می‌گذارد و از فردی که نماز می‌خواند عذرخواهی می‌کند. موج مهربانی در حرم بسیار جاری و ساری است. چرا وقتی از حرم بیرون می‌آییم، این موج را پشت گیت‌ها جا می‌گذاریم؟ راهکار این است که گیت‌ها را برداریم تا شهر هم، حرم شود؛ اینجا حصار فیزیکی اطراف حرم ملاک نیست. اگر بتوانیم گیت‌ها را از ذهنمان برداریم شهرمان تبدیل به حرم‌شهر می‌شود. وقتی شهرمان حرم‌شهر شود سه جز شامل زائر، خادم و مجاور دارد. این اجزا باید سعی کنند شبیه امام رضا(ع) شوند. اگر این اتفاق رخ دهد، مشکلی که در ابتدا مطرح شد، حل می‌شود.

شهردار مشهد در خصوص برخی نگرانی‌ها از تضعیف بخش زیارت و پررنگ شدن وجهه سیاحتی و تجاری شهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اماکن اقامتی کشور در مشهد ساخته شده است. حال سوال این است که آیا این سرمایه‌گذاری بد است؟ امروز اگر فردی قصد ساخت هتل در مشهد را داشته باشد، کسی با او مخالفت نخواهد کرد. وجود مخالفان نیز در حوزه سرمایه‌گذاری نیست بلکه مخالفان، سرمایه‌گذاری متناسب با مختصات مشهد را در اولویت می‌بینند چرا که هیچ فعالیتی در هیچ جایی نمی‌تواند مغایر فلسفه ذاتی آنجا باشد.

ارجائی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در مشهد نیز این‌گونه است. نه تنها سرمایه‌گذاری بلکه نقطه کانونی هر توسعه‌ای در مشهد باید به فلسفه شکل‌گیری این شهر که وجود مضجع شریف امام‌ رضا(ع) است، مرتبط باشد. این موضوع امری بدیهی است و برخی‌ها بر سر بدیهیات بحث می‌کنند. در همین راستا باید از موضوع و مساله محافظت و پاسداری کرده و بر مبنای آن برنامه ارائه دهیم چرا که پاک کردن صورت مساله راه‌حل نیست و امام رضا(ع) اساس و نقطه کانونی این شهر است.

مدیریت شهر مشهد بر محور سه‌گانه خادم، زائر و مجاور بنا شده است

وی اضافه کرد: مدیریت دوره ششم برای اولین بار تئوری سه‌گانه خادم، زائر و مجاور را به عنوان یک تئوری سبک زندگی در این شهر ارائه کرد. ما همچنین به این نکته توجه داریم اما گاهی حس می‌کنیم ماجرا چیز دیگری است. تمام دلسوزان شهر نیز به این نکته توجه دارند و هیچکس قصد ندارد مشهد را به پایگاه گردشگری تبدیل کند. برعکس ما نیز برای افزایش تعداد زائران و میزان ماندگاری آن‌ها در شهر تلاش می‌کنیم.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: افزایش ماندگاری زائر در مشهد از ۲.۸ به ۳.۸ روز، افزایش تعداد زائران در مشهد از ۴۰۰ هزار نفر در شبانه‌روز به ۶۰۰ هزار نفر، افزایش تعداد روزهای پیک مشهد از ۱۹ به ۲۵ روز و در آخر افزایش تعداد زائران در سال از ۳۰ به ۴۰ میلیون نفر هیچ مغایرتی با زیارت ندارد. باید بدانیم که تسهیل عبور و مرور به مشهد در افزایش تعداد زائران علی‌ ابن‌ موسی‌الرضا(ع) تاثیرگذار خواهد بود و قطعا موارد گفته شده در مغایرت با فلسفه زیارت نیست.

ارجائی ادامه داد: همچنین به عقیده من افرادی که مخالف این موضوع خوانده می‌شوند، ذاتا مخالف نیستند بلکه آن‌ها را می‌توان افراد نگران نام‌گذاری کرد و این وظیفه ماست که با آن‌‎ها به گفت‌وگو بپردازیم و نگرانی‌هایشان را رفع کنیم. 

کمبود زائرسرای ارزان قیمت در مشهد

وی در خصوص ایجاد زائرسراهای ارزان‌قیمت و اعتراض هتل‌داران گفت: کل ظرفیت تخت‌های مشهد یک عدد است. طبق آمار گفته می‌شود در روزهای پیک مشهد سه میلیون زائر در شهر حضور دارند که حدود ۱۰ برابر ظرفیت تخت‌‎های مشهد است اما بر اساس آمار اتحادیه در روزهای پیک حداقل ضریب اشغال هتل‌ها و تخت‌ها بیش از ۷۰ درصد نیست. بر این اساس به این نتیجه می‌رسیم که برخی از زائران از امکانات هتل‌ها استفاده نمی‌کنند؛ پس باید برای آن‌ها تسهیلات سفر ارزان قیمت را فراهم کرد.

شهردار مشهد گفت: ما همه نوع زائر داریم. برخی از زائران به هتل گران قیمت و برخی به زائرسراهای ارزان قیمت نیاز دارند. در مشهد هتل گران قیمت وجود دارد اما زائرسرای ارزان قیمت کم است. به همین دلیل باید تعداد آن‌ را افزایش داد. طیف علاقه‌مندان به امام رضا(ع) محدود به یک دهک درآمدی خاص نیست و باید برای همه مردم برنامه داشته باشیم.

ارجائی در مورد اختصاص ردیف بودجه ملی زیارت برای مشهد عنوان کرد: اگر قرار است ردیف بودجه‌ای به شهرهای زیارتی اختصاص پیدا کند و تخصیص آن ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد، بهتر است چنین ردیفی وجود نداشته باشد. دولت و مجلس باید به این جمع‌بندی برسند که امروز هزینه‌‎های دولت و هزینه‌های مدیریت شهری در مشهد فقط برای مردم مشهد نیست و مشهد شهری ملی و فراملی است و باید متناسب با آن برایش اعتبار در نظر بگیرند. دولت و مجلس نباید نسبت به هزینه سالانه حضور ۲۰ تا ۳۰ میلیون زائر در مشهد بی‌تفاوت باشند؛ لذا آن‌ها باید سهم‌شان در تامین هزینه‌های مشهد را تقبل کنند که این موضوع مطالبه ما نیز هست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.