هفدهمین اجلاس فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی امروز یکشنبه با حضور ۲۰ تن از وزیران امور خارجه و ۱۰ تن از معاونهای وزیران امور خارجه اعضای این سازمان از سراسر جهان اسلام در شهر اسلام‌آباد و در محل تالار مجلس شورای ملی این کشور آغاز شد.

اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغانستان

به گزارش قدس آنلاین،‌ ایسنا به نقل از پایگاه شبکه جئو نوشت:

این نشست تاریخی که قرار است در آن بر سر وضعیت انسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر شود، توسط عربستان سعودی به عنوان رئیس سازمان همکاری اسلامی و با میزبانی پاکستان برگزار می‌شود و ۷۰ تن از نمایندگان کشورها در آن شرکت می‌کنند.

نشست مربوط به این اجلاس امروز با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شده و ریاست این نشست به عهده شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان است.
این نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی به دنبال بالا گرفتن نگرانی‌های فزاینده بین‌المللی در خصوص بحران انسانی در افغانستان و فوریت پیدا کردن رسیدگی به این وضعیت، اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

علاوه بر اعضا و ناظران سازمان همکاری اسلامی، همچنین مقامات سازمان ملل، نهادهای مالی بین‌المللی (IFIs)، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، و طرفهای غیرعضو در سازمان همکاری اسلامی از جمله گروه P-۵، اتحادیه اروپا و کشورهای مهمی مانند آلمان و ژاپن، از دیگر دعوت‌شدگان به این اجلاس هستند.

در نشست افتتاحیه عمران خان، نخست وزیر پاکستان یک سخنرانی‌ با هدف برجسته کردن وضعیت و جلب توجه جهانیان به وضعیت رو به وخامت افغانستان، ایراد کرد.

وزیر خارجه عربستان:  فروپاشی افغانستان منطقه را به سمت آشوب می‌برد

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان گفت: فروپاشی وضعیت کنونی در افغانستان منطقه را به سمت آشوب می‌برد و به نفع تندروها خواهد بود. ما حملات داعش علیه اقلیت‌های دینی در افغانستان را محکوم و تاکید می‌کنیم. حفظ امنیت و ثبات افغانستان مسئولیت جامعه بین المللی است.

وی تاکید کرد: وحدت افغانستان تنها راه مقابله با مداخله‌های خارجی است. ما امیدواریم مکانیزم‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ایجاد شود.

وی بر ضرورت اقدام جامعه بین المللی برای ممانعت از وخیم‌تر شدن اوضاع افغانستان تاکید کرد و گفت: ما خواهان مذاکره میان گروه‌های مختلف مردم افغانستان و عدم استفاده از خاک این کشور برای پناه دادن به گروه‌های تندرو هستیم.

وزیر خارجه پاکستان: نباید بگذاریم اشتباهات گذشته در افغانستان تکرار شود

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در این نشست گفت: افغانستان شاهد بحران انسانی به دلیل حکومتداری ضعیف و تکیه کردن بر کمک‌های خارجی است و این بحران انسانی روز به روز وخیم تر می‌شود. اوضاع سیاسی در افغانستان تغییر کرده است اما نیازهای ملت افغانستان همچنان پابرجا است.

وی گفت: پاکستان از بحران انسانی در افغانستان تأثیر می‌پذیرد. ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان بدون شروط اهمیت دارد. پاکستان نمی‌تواند از فروپاشی اقتصاد در افغانستان که موجب افزایش بی ثباتی می‌شود چشم پوشی کند. کشور ما بیشترین استفاده را از تقویت ثبات در کابل می‌برد.

قریشی بر لزوم اجازه ندادن برای فروپاشی اوضاع و تکرار اشتباهات گذشته در افغانستان و تلاش برای فراهم کردن نیازهای این کشور و همکاری با آن در زمینه مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه: کار با طالبان برای دستیابی به ثبات ضروری است

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی در نشست کنفرانس همکاری اسلامی گفت که از فروپاشی اقتصادی افغانستان باید جلوگیری شود.

او افزود که کنفرانس اسلامی باید با نهادهای دیگر بین‌المللی کار کند.

وزیر خارجه ترکیه افزود که در این راستا "کار با طالبان برای ثبات افغانستان ضروری است". به عنوان "برادران" به آنها می‌گوییم که دولت فراگیر و حقوق زنان و دختران در کار و آموزش را برای پایان دادن به این وضع و مشروعیت داخلی و بین‌المللی درنظر بگیرند.

از سوی دیگر در این اجلاس بیانیه‌هایی به نمایندگی از گروه‌های منطقه‌ای سازمان همکاری اسلامی در حوزه آسیا،‌ آفریقا و جهان عرب و همچنین دکتر محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی مطرح می‌شود.

این اجلاس به اصرار پادشاهی عربستان سعودی که ریاست سازمان همکاری اسلامی را در اختیار دارد، برگزار می‌شود.

هیئت عربستان سعودی اواخر شنبه به منظور شرکت در این اجلاس وارد شهر اسلام آباد شد. سرپرستی این هیئت بر عهده شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی است.

هیئت‌های متعددی از جمله وزیران امور خارجه، معاونان وزیر خارجه، وزیران مشاور در امور خارجه و سایر مقامات ارشد دولتی از چندین کشور از جمله ترکیه، سیرالئون، سومالی، امارات، تاجیکستان، بنگلادش، اردن و فلسطین هم وارد اسلام آباد شده‌اند.

امیر خان متقی، وزیر امور خارجه موقت افغانستان نیز برای شرکت در این نشست ویژه در پایتخت پاکستان حضور دارد و قرار است با پرچم سه رنگ افغانستان در اجلاس باشد.

علاوه بر وزرای خارجه و ناظران، مدعوین ویژه شامل شرکت‌کنندگانی از سازمان ملل، موسسات مالی بین‌المللی و برخی از کشورهای غیرعضو از جمله آمریکا،‌ انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا هستند.

عمران خان در توئیتر در پیامی از سفر هیاتهای کشورهای عضو و دیگر شرکا به کشورش با هدف شرکت در اجلاس مهم سازمان همکاری اسلامی استقبال کرد. او در حسابش نوشت: من از هیاتهای اعزامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ناظران، دوستان، شرکا و سازمان‌های بین‌المللی به پاکستان استقبال می‌کنم. نشست فوق‌العاده شورای وزیران سازمان همکاری اسلامی ابراز همبستگی با مردم افغانستان و متمرکز ساختن انرژی‌های جمعی ما بر رسیدگی به وضعیت انسانی حاد در افغانستان است.

پیشتر، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان در گفتگو با رسانه‌ها در محل پارلمان کشورش و پس از بررسی سازو کارها گفت که موضع پاکستان در قبال وضعیت حاکم در افغانستان از سوی جهانی که با آن همصدا شده به رسمیت شناخته می‌شود.

این دیپلمات ارشد پاکستان گفت، مطمئن است پاکستان به همراه وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی گامی رو به جلو در ایجاد اجماع بر سر افغانستان خواهد برداشت.

قریشی پیش از آغاز نشست تصریح کرد که هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که طالبان به رسمیت شناخته شود.

قریشی به «عرب نیوز» گفت:  فکر نمی‌کنم در این مرحله اشتیاق بین‌المللی برای برسمیت شناختن طالبان وجود داشته باشد، جامعه بین‌الملل انتظارات متعددی (از طالبان) دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.