فرمانده مرزبانی خراسان رضوی به مناسبت سی و چهارمین سالروز انتشار روزنامه قدس در تحریریه این رسانه حضور یافت و بیان کرد: تمام تلاش بنده و همکارانم در حوزه مرزبانی خراسان رضوی ایجاد و احساس امنیت برای مردم عزیز است که این موضوع در حال حاضر به راحتی قابل لمس و درک است.

مرزبانان سد محکمی در مقابل قاچاق

سردار شجاع در مورد قاچاق کالا و اقدام‌های مقابله‌ای مرزبانی با ماجرا بیان کرد: باتوجه به  آمارهای کشفیات، تنها جایی که قاچاق کالا مشاهده شده فقط دوغارون بوده است. وی تصریح کرد: در سال‌های دور این موضوع در دیگر مناطق وجود داشت و کالاهایی مانند آرد قاچاق می‌شد، اما در حال حاضر با وجود اشراف اطلاعاتی و نیز برخوردهای قاطع قضایی که در این زمینه با متخلفان صورت می‌گیرد، قاچاقچیان در تنگنا قرار گرفته‌اند. یکی از مبادی کنترل تردد در حوالی مرز دوغارون، ایست و بازرسی ۱۷شهریور است.

سردار شجاع گفت: به هیچ عنوان اجازه خروج کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از مرزها داده نمی‌شود هرچند کارتن و ظاهر محصول را تغییر داده و در پوشش‌های دیگری قصد خارج کردن محموله‌ای را داشته باشند.به عنوان مثال دو هفته پیش حدود ۷ تن روغن خوراکی که قرار بود توسط متخلفان از کشور خارج شود در محل کشف و توقیف شد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی بیان کرد: برخی از تجار افغانستانی به لحاظ کمیاب و یا نایاب بودن برخی اقلام خوراکی و غذایی بسیار راغب هستند از ایران محصولات مذکور را خریداری و به کشور افغانستان منتقل کنند.

مجموعه مرزبانی هنگام خروج کالا آخرین حلقه است و همکاران بنده با تمام قدرت جلو خروج کالاهای اساسی را می‌گیرند. حتی اگر کالاهای اساسی در احجام اندک همراه مسافر باشند، بازهم اجازه خروج کالاهای ممنوعه داده نمی‌شود و توقیف خواهد شد.

سردار شجاع افزود: بی‌تردید ما نیز توان محدودی داریم و این نیاز وجود دارد که ایست و بازرسی ۱۷شهریور تجهیز شود؛ دستگاه‌های مختلفی مانند ایکس ری و... باید نصب شود که بی‌شک این کار هزینه‌هایی هم دارد که دستگاه‌های متولی باید فکری برای آن بکنند.

حتی در مناطق ویژه هم نواقصی وجود دارد، اما باید مسئولان برای رفع آن همکاری کنند. اقدام‌های خوبی در زمان استاندار پیشین و همچنین فعلی برای حل مشکلات مرزبانی صورت گرفته که در بازدید میدانی از مرز مسئولان دستور رفع مشکلات را صادر کرده‌اند.

وی در زمینه مشکل تردد نیروها به پاسگاه تپه سنجدی گفت: ساخت امکاناتی مانند پل، جاده و دیگر موارد در ردیف بودجه مرزبانی نیست و باید سایر دستگاه‌های دولتی برای حل آن اقدام کنند. سال گذشته باوجود مشکلات بودجه‌ای، از ستادکل نیروهای مسلح برای روکش آسفالت بخش کوچکی از جاده‌های مرزی، اعتباری دریافت کردیم. توان ما در همین حد است و باید دیگران نیز به ما کمک کنند. حتی موانع مرزی هم نیاز به ترمیم دارد و باید برخی مشکلات قدیمی را حل کنیم.

حمایت استاندار و حل مشکل دو پاسگاه

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: یکی از موضوعاتی که استاندار خراسان رضوی به طور ویژه پای کار آمد مشکل تردد بین دو پاسگاه با اهمیت باجگیران و دوست‌محمد بود، آنجا راهی وجود نداشت و تردد بسیار سخت بود. از سوی دیگر پاسگاه دوست‌محمد در ارتفاعات قرار داشت و همین ماجرا مشکلات را چند برابر می‌کرد، از همین رو برای حل مشکل اعتباری در نظر گرفته شد و مسیر تردد مناسب ۲۵ کیلومتری ایجادشد.

حدود ۱۵۰ متر دیگر کار عمرانی انجام شود دو پاسگاه به هم متصل خواهند شد. این اقدام هم جای قدردانی دارد. نوع مأموریت‌ها در مرز ترکمنستان با افغانستان به کل متفاوت است. باید به مرز نگاه ملی داشته باشیم، چراکه همکاران ما به عنوان مرزبان و نماینده دولت در مرز حضور دارند.

مشکلی در مرز دوغارون نداریم

سردار شجاع خاطرنشان کرد: سه هنگ مرزی درجه یک در خراسان رضوی داریم که مرزبانان درجه یک محسوب می‌شوند و از سوی وزارت امورخارجه استوارنامه دریافت کرده‌اند. دیپلماسی مرز یک بخش از مأموریت‌های مرزبانی است. این اقدام‌ها در قالب ملاقات‌های مرزبانی با نماینده‌های رسمی کشور مقابل صورت می‌گیرد. تعاملات مرزی در قالب انتظامات تعریف‌شده با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد. این روش‌ها برای کشور افغانستان و ترکمنستان متفاوت است. بی‌تردید طالبان از زمان حضور در مرز به شیوه‌های مذکور اشراف ندارد اما با این حال تا به امروز مشکلی در این زمینه وجود نداشته و تعرض و کارشکنی هم صورت نگرفته و ارتباطات دو سویه همچنان ادامه داشته است. در این زمینه جز چند روز، مرز تعطیل نشده و تبادلات کالا و ورود و خروج مسافر ادامه داشته است.

وی در زمینه اقدام‌های اجتماعی مرزبانی استان هم گفت: همه گروهان‌های بهداری رزمی در سه هنگ مرزبانی، در حوزه واکسیناسیون کرونای مرزنشینان فعالیت داشتند. از سوی دیگر اقدام‌های فرهنگی در پاسگاه‌های مرزی نیز در حال اجراست به نحوی که در هر پاسگاه یک مربی قرآن وجود دارد. همچنین برای نخستین بار در کشور قرار است دوره‌های قرآن به روشی که در گذشته در خانه‌ها برگزار می‌شد در این پاسگاه‌ها برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.