رزمایش پنج روزه پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کرانه خلیج همیشه فارس که روز جمعه مرحله پایانی آن با شلیک حجم انبوهی از موشک‌های بالستیک نقطه زن به یک هدف ثابت انجام گرفت با بازتاب بسیاری روبه‌رو شد.

صهیونیست‌ها جا زدند، انگلیسی‌ها  عصبانی شدند پیام موشکی دریافت شد

در مرحله نخست ظاهراً رژیم صهیونیستی به خوبی پیام این اقدام را دریافت کرد؛ چرا که پس از یکی دو ماه رجزخوانی روز گذشته روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل به فرماندهان نظامی دستور داده از لفاظی علیه ایران دست بردارند!

در سوی مقابل اما واکنش از روی استیصال لندن به عنوان یکی از طرف‌های مذاکرات برجامی جالب توجه بود. وزارت امور خارجه انگلیس، روز جمعه و در اقدامی سراسیمه با انتشار بیانیه ای خشم خود را از اقدام ایران اعلام کرد و گفت: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم. لندن همچنین مدعی شد: «این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، از جمله انجام پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد».

واکنش‌های داخلی به اقدام سپاه

اما اقدام سپاه در برگزاری این رزمایش و ارسال پیام قدرت به بیگانگان با واکنش‌های داخلی بسیاری هم روبه‌رو شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و رئیس شورای عالی امنیت ملی روز گذشته ضمن قدردانی از برگزاری موفق رزمایش پیامبراعظم(ص) ۱۷ تأکید کرد: این رزمایش نشانه‌ای از توان جمهوری اسلامی در دفاع از منافع و امنیت ملت ایران است.

پاسخ دستگاه خارجی کشورمان اما در مقابل یاوه گویی لندن جالب توجه بود. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد موضع گیری مداخله جویانه وزارت امور خارجه انگلیس در مورد توانمندی دفاعی ایران اظهار کرد: انگلیسی‌ها بهتر از هرطرف دیگری می‌دانند برنامه موشکی ایران به هیچ وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد. وی تأکید کرد: تهران برای برنامه دفاعی خود نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در مورد آن مذاکره می‌کند.

اما سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم(ص) با انتشار توییتی تأکید کرد: عصبانیت انگلیس که روزگاری در منطقه مطلق‌العنان بود از اقتدار جمهوری اسلامی ایران قابل درک است. «محسن بهاروند» سفیر ایران در لندن هم با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد موشک‌هایی صحبت می‌کند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌، گفت: موشک‌های ایران برای این کار طراحی نشده‌اند، بلکه طراحی شده‌اند که از خاک ایران دفاع کنند و پاسخ کوبنده‌ای به متجاوزان دهند. مانور نظامی ایران که متعارف است و جنبه دفاعی دارد.  

ایران اهرم‌های فشار بسیاری دارد

اما یک کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی در گفت‌وگو با قدس در باب اهمیت رزمایش اخیر سپاه و چرایی موضع‌گیری تند و مداخله‌جویانه مقامات لندن می‌گوید: باید توجه داشت این حرکت آن‌ها در حالی صورت می گیرد که مذاکرات برجامی وین در حال انجام است. به نظر می رسد هرگاه غرب احساس می‌کند گفت‌وگو به سمت تأمین منافع ایران اسلامی پیش می‌رود  شاهد موضع‌گیری غلط و سنگ‌اندازی هستیم. مهدی بختیاری در این باره افزود: برخی از کشورهای غربی خود را ملزم به دفاع از اسرائیل می‌دانند ولی این مسئله جدیدی نیست و قطعاً با هوشمندی پشت سرگذاشته خواهد شد.

بختیاری درباره عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از مواضع تند و رادیکالشان هم خاطرنشان کرد: هدف قرار گرفتن ماکت پایگاه اتمی دیمونا توسط موشک‌ها و پهپادهای انتحاری در رزمایش پیامبر اعظم هشداری بود که به خوبی پیام مدنظر را به صهیونیست‌ها منتقل کرده و سبب شد زبان آن‌ها کوتاه شود. وی در مورد تأثیر این رزمایش در تغییر معادلات آتی منطقه و تفکر طرف غربی هم گفت: غرب خودش را آماده کرده بود تا با حداقل هزینه و دریافت بیشترین امتیازها به برجام بازگردد تا از انجام تکلیفش که برداشتن همه تحریم‌های برجامی و پسابرجامی بود، شانه خالی کند، اما توان موشکی ایران غربی‌ها را تحت فشار قرار داده است. ایران ثابت کرد ابزارها و اهرم‌های فشار زیادی دارد که می تواند این اهرم‌های فشار را در مذاکرات وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.