مراسم رونمایی از ۲ کتاب گویای «هم راه» و «هم سایه» همزمان با دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در مجموعه ایران صدا برگزار شد.

ماجرای دعوت ازحاج قاسم برای تماشای یک فیلم/هنر برای سردار مهم بود

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مجموعه ایران صدا مراسم بزرگداشتی را به همراه رونمایی از ۲ کتاب گویای «هم راه» و «هم سایه» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و با بازی فرهاد قائمیان برگزار کرد.

این مراسم با حضور سردار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی بخشی زاده معاون صدا، محمدحسین لطیفی کارگردان، فرهاد قائمیان بازیگر و جمعی از خانواده‌های شهدا همراه شد.

مهدی شاملو مدیر ایران صدا در این مراسم گفت: حرف‌های مهم گفته شده در تاریخ باید به بستر هنر دربیاید و هنرمندان در ساخت این آثار مشارکت کنند.

وی با اشاره به تولید کتاب گویای «هم راه» و «هم سایه» عنوان کرد: «هم سایه» به صورت نمایش رادیویی تولید شد و امیدواریم بتوانیم با این اقدامات نکاتی را که مردم از فعالیت‌های سردار قاسم سلیمانی لازم است بدانند را منعکس کنیم.

سیروس دهقان شیری از همرزمان و محافظان سردار سلیمانی که کتاب «هم راه» را بر اساس خاطرات سردار سلیمانی نوشته است بیان کرد: من همیشه دوست داشتم سردار سلیمانی را درک کنم. من مسئولیت حفاظت سردار سلیمانی را داشتم و با او همراه بوده‌ام. در این یکی ۲ سال دیدم دغدغه مندان درباره سردار سلیمانی زحماتی کشیده بودند اما این آثار نقص‌هایی داشت.

وی اضافه کرد: تلاش کردم سال شمار اتفاقات را بنویسم و زوایای مختلف ابعاد شخصیتی سردار را بنویسم. در نهایت با دستور معاون صدا تولید کتاب گویا هم انجام شد و معتقدم خود سردار شهید کمک کرد تا بهترین‌ها در این راه قدم بگذارند.

محمدحسین لطیفی کارگردان و راوی «هم سایه» در ادامه بیان کرد: من خیلی محرومم از عدم حضور ۲ ساله حاج قاسم در میان ما اما وقتی اینجا نشسته‌ام می‌بینم روح او کاملاً محسوس است.

وی اضافه کرد: آن روز که حادثه را شنیدم گفتم شایعه است و غیرقابل باور بود و من چهار یا پنج بار از نزدیک او را دیده بودم.

لطیفی با اشاره به یک خاطره عنوان کرد: ما با یک ناامیدی او را برای یکی از فیلم‌هایم دعوت کردیم ولی وقتی فیلم تمام شد دیدم عوامل گفتند حاج قاسم آمده است و فیلم را هم دیده بود. اینقدر فرهنگ و هنر این کشور برایش اهمیت داشت چون فیلم هم درباره جانبازان بود.

وی که راوی بخش‌هایی از خاطرات حاج قاسم در کتاب گویای «هم سایه» است گفت: من کمترین بودم که بخواهم جای او کلماتی را بگویم. آقای قائمیان هم به من قوت قلب می‌داد خوشحالم صدای من توانست بخشی از واقعیت‌های وجود چنین کسی باشد.

فرهاد قائمیان بازیگر و دیگر راوی این نمایش رادیویی نیز عنوان کرد: ۲ سال است که درست ساعت ۱:۲۰ دقیقه دل نوشته‌های من از تلویزیون پخش می‌شود. من حرف‌هایش را در آن نوشته‌ها گفته‌ام.

عبدالله علایی تهیه کننده «هم راه» در این مراسم گفت: شاید تا قبل از شهادت سردار ما چیزی از ایشان نمی‌دانستیم ولی برای خود من خیلی جذاب بود که او از ابتدای انقلاب همه جا بوده است. ایشان بچه‌های شهدا را در اعیاد به تفریح می‌بردند و دعا می‌کردند تا بچه‌ها آمین بگویند که یکی از این دعاها شهادت برای خود بوده است.

سردار فضلی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های سردار سلیمانی عنوان کرد: سردار سلیمانی برای دوستان منشأ خیر و امید و برای دشمنان منشأ ناامیدی و درد بود. پیاده کردن احکام در کف میدان بود از جمله کارهای او بود.

وی اضافه کرد: چگونه می‌شود فردی روی همه بلاد اسلامی اثر خود را بگذارد و این بدون اخلاص الهی امکانپذیر نیست.

سردار فضلی با اشاره به خاطره‌ای عنوان کرد: ما هشتم آذر ۶۰ در خدمت ایشان بودیم و از رزمنده‌های عملیات بود. آن روز وقتی می‌خواستند برجسته‌ترین و سرآمدترین رزمنده کرمان را انتخاب کنند به ایشان رسیدند.

وی تصریح کرد: او در همه حوادث برون مرزی حضور چشمگیر و صد در صدی داشت. در قائله های داخلی هم حضوری جدی داشتند. در فتنه سال ۷۸ و سال ۸۸ مبتکر این شدند که باید به برخی شخصیت‌ها تذکر داده شود، نامه‌ای براین اساس تنظیم شد تا به ۲۴ نفر تذکر داده شود.

سردار فضلی عنوان کرد: من همسایه نزدیک ایشان بودم و زمانی گفتند باید برای یک ماموریت آماده شوم. فرصت اندکی بود و گفتم از من چه انتظاری دارید فرمودند بروید و منطقه را ارزیابی کنید و طراحی کنید چه باید کرد. جغرافیا، وضعیت دشمن و … همه را خواستند ارزیابی کنیم و اینگونه نبود که یک باره بخواهند بدون برنامه ریزی اقداماتی انجام دهیم.

وی با اشاره به خاطره دیگری گفت: در جبهه در عملیات رمضان یک روز پاتک سنگینی از طرف دشمن شد. شهید سلیمانی از شهادت باکی نداشت اما می‌فرمود تا کسی شهید نشود و باور پیدا کند به شهادت واقعی نمی‌رسد و او قبل از شهادت خود نه یک بار که بارها شهید شده بود.

وی در پایان سخنانش گفت: کارهای هنری شما اقدامات شهدا را ماندگار می‌کند و کاش ما توفیق داشته باشیم به همه شهدا بپردازیم.

علی بخشی زاده معاون صدا نیز در این مراسم در سخنانی به سخنانی از امیرالمومنین علی (ع) درباره اهمیت جهاد سخن گفت. وی ادامه داد: هنوز هم وقتی صحبت از حاج قاسم می‌شود گوشه چشمان همه خیس می‌شود و گویا این داغ فعلاً سرد نمی‌شود.

معاون صدا بیان کرد: ما باید هر یک به نوبه خود اسلحه حاج قاسم را برداریم و به کار گیریم. نباید شرمنده این بزرگواران شویم.

این مراسم با تجلیل از عوامل این کتاب‌های رادیویی به پایان رسید. در بخش‌های از مراسم گفتگوهایی از خانواده شهدا نیز به پخش رسید.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.