وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه طراحی سامانه ایده‌ها و نیازها به منظور هدایت تحقیقات دانشگاهی به سمت رفع نیازهای صنایع بخش‌ خصوصی‌ و دولتی در حال انجام است، گفت: برای توسعه لازم است قانون و سیستم تعریف‌ شود.

وزیر علوم: سامانه ایده‌ها و نیازها برای ساماندهی تحقیقات دانشگاهی‌ ایجاد می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی‌ زلفی‌گل در نشست‌ معارفه‌ رییس‌ دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: در سامانه ایده‌ها و نیازها، تمامی درخواست‌های تحقیقاتی‌ بخش صنایع، جمع‌آوری و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه‌ می‌شود و با دسته‌بندی‌ درخواست‌ها و نیازهای ثبت شده، مطابق با رشته‌های و گرایش علمی‌ مرتبط و ارائه لینک صنعت مورد نظر، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی نیز به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه پژوهشگران و جامعه دانشگاهی می‌توانند با بررسی نیازهای تعریف‌شده در این سامانه، تحقیقات، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های خود را در این راستا انتخاب کرده و آن را انجام دهند، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز آمادگی دارد از این‌گونه رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در همراهی با بخش‌ صنعت حمایت کند.

وی یادآور شد: برای استادانی‌ که بر اساس نیازهای‌ تعریف شده به‌ هدایت دانشجویان بپردازند نیز امتیازات ویژه‌ای همچون ظرفیت مازاد دانشجوی ارشد و دکتری و افزایش حق‌التدریس در نظر گرفته خواهد شد.

زلفی‌گل به انتقادات صورت گرفته از اقدامات تحقیقاتی دانشگاه‌ها و تولید مقالات علمی اشاره کرد و گفت: تحقیقات در بخش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای انجام می‌شود که مباحث بنیادی به تالیف کتاب و انتشار مقالات منتهی شده و بخش کاربردی نیز در راستای رفع نیاز جامعه عملی می‌شود که تاکنون در این حوزه برنامه مشخصی وجود نداشته است و سیستم دانشگاهی بیشتر در تشویق تحقیقات بنیادی متمرکز بود.

وی با مهم دانستن ظرفیت‌های موجود در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تلاش می‌شود توان علمی در راستای نیاز جامعه قرار گیرد تا انتقادات به فرصت تبدیل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رتبه نخست علمی ایران در منطقه را که موجب افتخار است، یادآور شد و افزود: این رتبه بر اثر زحمات استادان و دانشمندان کشور در سال‌های گذشته حاصل شده است و نباید نتایج و دستاوردهای به دست آمده با انتقادات، منکوب شود.

زلفی‌گل افزود: هم تحقیقات بنیادی و هم تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای مهم به شمار می‌روند و باید از دستاوردهایی که تاکنون دانشگاه و دانشگاهیان کسب کرده‌اند، محکم صیانت شود.

وی به انتقادات درباره اثربخشی دانشگاه نیز اشاره و تصریح کرد: این انتقادات نیز باید تبدیل به فرصت شود و اگر جامعه، مدیران و سیاست‌مداران احساس کنند که به دانشگاه نیاز دارند، نگاهشان به این مقوله نیز تغییر خواهد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با بیان اینکه توفیقات به دست آمده در برخی شاخه‌های علمی و تولیدات تجهیزات و محصولات در کشور قابل‌توجه است، گفت: این اقدامات و توفیقات نیز نتیجه کار دانشگاهیان است، مدیران کنونی نیز تمامی دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند و باید دانست که جامعه بدون دانشگاه معنی ندارد. 

زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز دنیا و مدیریت اقتصادی بر اساس علم و فناوری پیش می‌رود و رکن اصلی اقتصاد در جوامع نیز بر سرمایه و نیروی انسانی استوار است و اگر این ۲ ستون به پشتوانه دانش، فناوری و نوآوری پیش نرود، بدون شک اقتصاد جامعه در میدان رقابت حذف خواهد شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر همه قادر به تولید محصولاتی که علم پایه نباشند، هستند اما اگر محصول ایده‌محور و نوآور باشد، در میدان رقابت یکه‌تاز خواهد بود و تولید ثروت را نیز انجام می‌دهد از این‌رو در جهانی که مبنای اصلی آن بر پایه دانش، علم و فناوری قرار دارد دانشگاه‌ها نقش منحصربه‌فردی را ایفا می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه برای به دست آوردن استقلال سیاسی کشور خون شهیدان بسیاری هزینه شده است، گفت: برای حفظ این استقلال نیز باید هزینه پرداخت شود و باید در علم سرمایه‌گذاری کنیم و سرآمد باشیم.

وی افزود: باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که نخبه‌ترین افراد در آرزوی معلمی و استادی باشند که این نوع نگاه به معنی دانش‌پذیری است و انتظار می‌رود در برنامه توسعه هفتم که در حال تدوین است احکام مناسبی برای حوزه علم در کشور دیده شود.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه دانشگاه مهم است و این موضوع را باید همگان دریابند، اظهار داشت: اگر به دنبال ساختن جامعه هستیم لازم است سرمایه‌گذاری در وزاتخانه‌های متولی علم و آموزش به درستی صورت بگیرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.