رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: تجربه زیسته در جهان و ایران نشان داده که هرچه از زمان بحران‌ها فاصله می‌گیریم و شرایط بهتر می‌شود میزان مشارکت و حمایت‌های اجتماعی مردمی و حتی دولتی در جوامع هم معمولا کمتر می‌شود، بنابراین مشارکت‌ها برای حمایت از آسیبب‌ دیدگان کرونا نباید کم شود.

مشارکت‌های مردمی برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا نباید کم شود

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن موسوی چلک در ارتباط با حمایت‌های اجتماعی در دوران کرونا از افرادآسیب پذیر اجتماعی افزود: یکی از وظایف دولت‌ها در جوامع مختلف سیاستگذاری و برنامه ریزی برای ارتقای سلامت اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی در همه شرایط از جمله در سوانح وحوادث و شرایط بحرانی است. موضوعی که دراصل بیست ونهم قانون اساسی هم بر آن تاکید وتصریح شده است. در سایر اسناد و سیاست های مرتبط با حوزه رفاه تامین اجتماعی به‌طور عام و حمایت‌های اجتماع به‌طور خاص هم بر آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: از جمله این بحران‌ها،  شیوع ویروس کرونا است که از  بحران‌هایی است که در تمام جهان از جمله ایران شیوع یافته و بدون شک هر بحرانی پیامدهای متعددی را به دنبال خواهد داشت که افراد و گروه های مختلف از جمله گروه‌های آسیب پذیر اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: ویژگی های خاص این بحران و استراتژی‌های متعددی که برای پیشگیری از شیوع، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، محدودیت‌های حضور در عرصه‌های اجتماعی، افزایش هزینه‌های خانوار، مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه از قبل یا درحین کرونا و تاثیرگذاری بیش از حد این شرایط اقتصادی در زندگی این افراد آسیب‌پذیر  و عدم امکان تامین  و پاسخگویی به  نیازهای این افراد و پیشگیری از ایجاد مشکلات بیشتر شرایطی را فراهم کرده است که نیازمند حمایت‌های بیشتر از سوی دولت و خیرین هستند.

رئیس کمیسیون اخلاق فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی اضافه کرد: به‌رغم همه اقدامات انجام شده مبنی بر افزایش یارانه های این افراد از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها،   افزایش دوره‌ای کمک های معیشتی، کمک‌های خاص کرونا به مراکز ارائه‌کننده خدمات و افراد آسیب پذیر با بهره گیری از تمام ظرفیت های مردمی، دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی، خصوصی، موسسات خیریه، گروه های مردمی و گروه های جهادی در قالب کمک های مومنانه، مسئولیت اجتماعی بنگاه ها، افزایش حمایت‌های ستاداجرایی فرمان امام (ره) وستاد احسان این ستاد، بنیاد مستضعفان، سپاه و بسیج، هلال احمر که در ابتدا بیشتر بوده و به مرور زمان این نوع مشارکت‌ها هم کمتر شد ولی شرایط برای افراد و گروه های آسیب پذیر همچنان نگران کننده است.

موسوی چلک افزود: افزایش هزینه های مراکز ارایه کننده خدمات به این گروه ها، ناکافی بودن یارانه های دولتی، افزایش اقلام بهداشتی و توانبخشی، از دست دادن مشاغل خرد خانگی که درآمد هایش جبران بخشی از هزینه های زندگی بود، نگرانی در زمینه شرایط این افراد را بیش از پیش افزایش داد. شرایطی که قبل از کرونا هم نامطلوب بود. گروه هایی هم که به دلیل بی خانمانی و نداشتن سرپناه و اجبار به کار در خیابان و زباله گردی  در دوران کرونا به مراتب شرایط سخت تری را تجربه می کردند که با حضور مددکاران اجتماعی فعال در موسسات خیریه و غیر دولتی و در تهران شهرداری تهران و بعد ها سازمان های دولتی شرایط شان از ابتدای دوران شیوع کرونا به مراتب بهتر شد.

وی ادامه داد: البته در این راه عدم فراگیری،  جامعیت، کفایت و پایداری خدمات از جمله مشکلات اساسی در حمایت اجتماعی از این افراد وگروه های آسیب پذیر بود. ضمن این که به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده از جمله افزایش بیکاری وتعطیلی واحد های صنعتی و مرگ و میر سرپرستان خانوار ها و گروه های دیگری هم بودند که در این شرایط نیازمند دریافت حمایت های اجتماعی بودند که ساز و کارهای  مشخص و نظام‌مند برای ارایه حمایت‌ها برای این افراد و  خانواده‌ها اتخاذ نشده بود که این مشکل همچنان وجود دارد.

موسوی چلک یادآور شد: این شرایط برای بسیاری از کشور های دنیا هم وجود دارد و آنچه که الان ما نیازداریم این است که با شناسایی افراد جدید نیازمند حمایت اجتماعی که به واسطه کرونا  و شرایط جدیدی که پیدا کردند باید مورد حمایت قرار گیرند و شناسایی نیازها ومشکلات افرادی که از قبل از کرونا هم نیازمند حمایت اجتماعی بودند  به‌گونه‌ای برنامه ریزی شود تا مشکلات این افراد حادتر نشود. تجربه زیسته در جهان و از جمله ایران نشان داده است که  هر چقدر از زمان  بحران ها فاصله می گیریم و شرایط کمی  بهتر می شود میزان مشارکت ها و حمایت های اجتماعی مردمی وحتی توجه دولت ها در جوامع مختلف هم معمولا کمتر می شود. بنابراین تنها گذاشتن این خانواده های نیازمند حمایت اجتماعی، می تواند  پیامدهای منفی کرونا را بر آنها به مراتب افزایش دهد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌ صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

  «کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.     

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.