رییس سازمان حج و زیارت از اعزام زمینی زائران عتبات عالیات از اول ماه رجب (۱۴بهمن ماه جاری) خبر داد و گفت: به رغم پیگیری های مسئولان این سازمان و توافق اولیه طرف های ایرانی و عراقی، با اعلام موافقت رسمی دولت عراق اعزام کاروان های زمینی عتبات عالیات بزودی آغاز خواهد شد.

مرزهای زمینی عراق به روی زائران ایرانی باز می شود

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رشیدیان، با تاکید بر اینکه بر مبنای توافق طرفین روزانه ۵۰۰ نفر از عاشقان زیارت خاندان عصمت و طهارت به عراق اعزام خواهند شد، اظهار داشت: برای گرفتن قول مساعد مسئولان عراقی مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی برای اعزام زائران ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و همکاران سازمان حج در دو کشور زحمات زیادی را متحمل شدند که جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه پس از اعلام موافقت رسمی دولت عراق برای بازگشایی مرزهای زمینی احتمال افزایش اعزام زائران با یکهزار نفر نیز وجود دارد، تصریح کرد: در نشست های به انجام رسیده با مسئولان عراقی اعلام شده همچنان که زائران عراقی از طریق مرزهای زمینی وارد ایران می شوند ترتیبی اتخاذ شود تا زائران ایرانی نیز وارد عراق شوند که در این زمینه توافق های خوبی به دست آمده است.

رشیدیان با اشاره به اینکه هزینه سفرهای هوایی گران قیمت بوده و هر شخصی توانایی این سفر را به این روش ندارد از دیگر دلایل پیگیری بازگشایی مرزهای زمینی برای رفاه حال مشتاقان زیارت عتبات عالیات بوده است، گفت: اعزام های زمینی ارزان قیمت بوده و مشتاقان زیارت سید الشهدا(ع)   و دیگر ائمه اطهار امکان اعزام خواهند داشت.

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه افتخار ما نوکری حضرت اباعبدالحسین (ع) و خدمت به مردم است، گفت: وظیفه ما تسهیل در امر زیارت برای مردم است و همچنان پیگیر این مهم تا بازگشایی مرزهای زمینی هستیم.

در صورت موافقت دولت عراق مرز قصرشیرین به روی زائران ایرانی باز خواهد شد

رشیدیان با بیان این مسئولان عراقی هم اکنون به صورت غیر رسمی وعده بازگشایی مرزهای زمینی را داده اند، افزود: با توجه به موافقت مسئولان عراق مرز مهران برای اعزام زائران در نظر گرفته شده اما با توجه به امکانات موجود در قصرشیرین برای استقراز زائران به دنبال بازگشایی این مرز و مرز شلمچه نیز هستیم.

رییس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه پس از بازگشایی تمامی مرزهای زمینی زائران اعزامی به صورت تقسیم بندی شده بنا بر امکانات موجود هر مرز اعزام خواهند شد، ادامه داد: در نشست های انجام گرفته تاکید ما بر اعزام زائران از چهار مرز زمینی قصرشیرین، شلمچه، چذابه و مهران بوده و همچنان پیگیر آن هستیم.

وی گفت: هم اکنون در مسیر های هوایی ایستگاه های پروازی نزدیک به عراق هزینه رفت و برگشت هوایی در حدود چهار میلیون تومان است در حالی که در اعزام های زمینی بسیار ناچیز در مقایسه با پرواز است.

رشیدیان در خصوص اعزام های سوریه نیز گفت: اعزام زائران به سوریه در شرایط فعلی با توجه به محدودیت‌های امنیتی فقط به صورت هوایی انجام می شود.

وی در خصوص صدور ویزا نیز گفت: در بحث اعزام زائران به صورت هوایی نیازی به اخذ ویزا نیست و دولت عراق برای اعزام های زمینی نیز تاکنون هیچ گونه اظهار نظری برای صدور ویزا نکرده است و اگر اعلام کنند زائران اعزام زمینی باید برای سفر به عراق ویزا اخذ کنند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.