دیپلمات ارشد ایران گفت: غرب از اتحاد استراتژیک ایران با چین و روسیه هراس دارد.

 هراس غرب  از اتحاد استراتژیک ایران با چین و روسیه

ابوالفضل ظهره وند در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: غرب در قبال ایران صرفا به موضوع هسته ای توجه ندارد، بلکه مساله اصلی آنها با ایران ماهیت ساختار نظام ، ایستادگی بر استقلال سیاسی و اراده استراتژیکی این کشور مبنی بر نفی سلطه شرق و غرب  و تعامل و ارتباط منصفانه با همه کشورهای دنیا است.  
 سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان  با بیان این که موقعیت غرب در منطقه و سطح بین الملل دچار تنگنا شده است، افزود:   قدرت غربی ها امروز در سطح  منطقه به  شدت تضعیف شده  که این موضوع  منافع آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است و علت اصلی  این مسئله را ترویج و نشر گفتمان انقلاب اسلامی ایران در منطقه تلقی می کنند از این رو طی چهل سال گذشته برای اینکه  رفتار ایران را از این گفتمان و استراتژی دور کنند به هر شیوه و ابزاری  متوسل شده اند اما توفیقی در این زمینه دست پیدا نکرده اند.
ظهره وند  با اشاره به  سخنان مسئولان مذاکره کننده ایرانی مبنی بر پیشرفت در مذاکرات وین گفت: اکنون که ایران از مرحله همکاری استراتژیک با روسیه و چین ، به عنوان دو کشوری که برای قدرت غرب تهدید محسوب می شوند،   به مرحله اتحاد استراتژیک با روسیه وچین ارتقا پیدا می کند، شرایط به مراتب برای غرب سخت تر خواهد شد و به همین دلیل است که آمریکا کشورهای غربی احساس نگرانی می کنند .


وی افزود:  از این رو  غرب به طور طبیعی به ترفندهایی همچون چین هراسی و روس هراسی در قبال ایران دامن می زند و بر طبل انکار رابطه  ایران با چین و روسیه  که از سوی برخی افراد در داخل ایران نیز مطرح می شود می کوبد تا شاید بتواند ایران را در این مرحله متوقف کرده و ارتباط این کشور با چین و روسیه را با کاهش و اختلال مواجه سازند.
توافق چشم گیری رخ نخواهد داد
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای درباره پیشرفت مذاکرات وین نیز اظهار کرد: مذاکرات وین از اهمیت بالایی برای غرب برخوردار است زیرا آنها از طریق این مذاکرات به دنبال آن هستند که به ظرفیت های دیگر ایران نیز دست پیدا کنند.
وی با بیان این که اگر این مذاکرات صرفا در مقیاس هسته ای خلاصه شود شاید نتیجه این مذاکرات  و توافقات آن  تنها منجر به این شود  که برجام را از متلاشی شدن نجات دهند افزود: بنابراین در این سطح، توافق چشم گیری رخ نداده و لغو همه تحریم ها صورت نخواهد گرفت.
ظهره وند خاطرنشان کرد:  غربی ها سعی خواهند کرد امتیازات مختصری به ایران با وعده این که اگر شما گام های دیگرو بیشتری بردارید تحریم های بیشتری کاهش پیدا خواهد کرد،  ارائه کنند،  از این رو در این فرایند منافع ایران و غرب در جریان این مذاکرات و ادامه آن در تضاد خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.