کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو - ایران، پس از ماه آغاز به کار کرد.

بازگشایی کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو-ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران از نخستین کشور های مؤسس سازمان جهانی یونسکو با بیش از ۷ دهه فعالیت است که در خرداد ۱۳۲۸ شمسی مبادرت به راه اندازی کتابخانه و مرکز اسناد یونسکو کرد.

اهمیت فزاینده این کتابخانه و مرکز اسناد از آن را برجسته است که این سازمان به واسطه مأموریت جهانی خویش، همواره محل تولید و اشتراک گذاری آخرین دستاوردهای علمی، آموزشی و فرهنگی بوده است.

در آذرماه سال ۱۳۹۹ و همزمان با بازدید حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران از مجموعه تجاری فرهنگی ایران مال، جهت انتقال کتابخانه و مرکز اسناد این سازمان به کتابخانه جندی شاپور ایران مال به منظور استفاده بیش از پیش عموم مردم از این کتابخانه اعلام شد و بهمن ماه سال ۹۹ این کتابخانه به طور غیررسمی افتتاح شد.

بخش اصلی کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو شامل مجموعه ای از اسناد و انتشارات سازمان در زمینه های آموزش همگانی، سواد اطلاعاتی و رسانه ای، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و ارتباطات است. این انتشارات به طور عمده به زبانهای فارسی، انگلیسی و فرانسه است. در حال حاضر حدود شش هزار نسخه کتاب اعم از فارسی(۱۹۹۲ نسخه) و لاتین (۴۰۳۱ نسخه) در طبقات دوم و سوم کتابخانه جندی شاپور مجموعه ایران مال ساماندهی شده است.

این منابع ارزشمند و نفیس برای استفاده پژوهشگران، استادان و دانشجویان علاقمند به جنبه های کاری و تخصصی یونسکو آماده و مهیا هستند. علاوه بر این در بخش مجلات ۴۳ عنوان مجله لاتین شامل ۴۰۴۲ نسخه تک شماره و همچنین ۶۹ نسخه مجله مجلد شده و در نشریات فارسی ۸ مجله که شامل ۸۹۶ نسخه تک شماره و همچنین ۳۵ نسخه نشریات مجلد شده ترتیب منظم یافته اند. در خصوص اسناد یونسکو و وابسته به این سازمان در مجموع ۸۰۸۱۵ نسخه اسناد با سریال های لاتین و فارسی، جزوات، گزارشات،طرح های مرتبط با یونسکو، انتشارات یونسکو و مجموعه ای از اسناد متفرقه تک برگی و جزوات متفرقه است که در آینده نزدیک در دسترس عموم قرار داده خواهد شد.

هم‌اکنون و از دی ماه سال ۱۴۰۰ بخش کتابخانه کمیسیون ملی یونسکو-ایران آماده ارائه خدمت به علاقه‌مندان و محققان این حوزه واقع در طبقه دوم کتابخانه جندی‌شاپور مجموعه ایران مال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.