نیروهای گستاخ یک فروشگاه شناخته شده لوازم خانگی که مأموران سازمان صمت خراسان رضوی را حین کشف کالای قاچاق مورد ضرب و شتم قرار داده بودند پس از آنکه بازداشت شدند، با تودیع وثیقه میلیونی برای هر کدام از آن‌ها، تا زمان رسیدگی به پرونده قضایی آزاد شدند.

عاملان ضرب و شتم مردان‌قانون پای میز محاکمه

اواخر مهر ماه بود که مطلع شدیم کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی در پی اجرای یک طرح مبارزه با فروش کالای قاچاق به سراغ یک فروشگاه شناخته شده در شهر مشهد رفتند که شهر از تبلیغات گسترده لوازم خانگی آن‌ها پر شده بود، اما در اقدامی نادر و عجیب که حکایت از حمایت‌های پشت پرده افراد خاص از مدیران متخلف مجموعه داشت، چند ده نفر از نیروهای فروشگاه هنگام اعمال قانون و صورتجلسه کشف کالای قاچاق به مأموران سازمان صمت حمله‌ور و آن‌ها و تیم همراه را مورد ضرب و شتم قرار داده و از فروشگاه بیرون انداختند.

روایت یک هنجارشکنیاز همین رو گزارشی در تاریخ ۲۸ مهرماه سال جاری با تیتر «ضرب و شتم هالیوودی مردان قانون» منتشر شد که برای یادآوری به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌شود.

در آن نسخه از روزنامه قدس آمده بود: اطلاعاتی که به دست خبرنگار ما رسید به این ماجرای تلخ و کم‌سابقه اشاره داشت که تعدادی از مأموران دولتی و صنفی برای برخورد با فروش کالای قاچاق دست به یک بازرسی زده‌اند، اما در حین انجام وظیفه از سوی ده‌ها نفر از کارکنان فروشگاه شناخته شده مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، از همین رو برای رسیدن به جزئیات دقیق ماجرا بررسی‌های خبرنگار ما آغاز شد.

از همین رو معلوم شد مدیران فروشگاه شناخته شده مد نظر که در سطح کشور بیش از ۲۵۰ شعبه دارد، پشت دیوار فروش گسترده کالای قاچاق قرار دارند و مردم شهر را حسابی سرکیسه کرده‌اند، همچنین روز واقعه همه چیز زمانی رقم خورد که تیم بررسی تخلفات حوزه فروش لوازم خانگی قاچاق به سراغ یکی از شعب فروشگاه مذکور واقع در مجتمع تجاری اطلس رفتند. آن‌ها در ادامه مشاهده کردند لوازم خانگی قاچاق که با قیمت‌های نازلی در انبارهای فروشگاه تخلیه می‌شد تحت عنوان کالایی که حق گمرکی آن پرداخت شده و به صورت قانونی وارد شده، چند برابر قیمت به مردم فروخته می‌شود. حتی برای آنکه مردم به کلاهی که سرشان رفته شک نبرند گارانتی ساختگی تهیه و باز هم در پوشش گارانتی از مردم بی‌خبر وجوهی را دریافت می‌کردند و به قول معروف از دوسر سود می‌کردند.

وقتی قرار می‌شود تعدادی از کالاها با ظن به قاچاق به انبار امین منتقل شود تا اسناد فروش آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد، به یک باره در حدود ۵۰ نفر از نیروهای فروشگاه مذکور با فراخوان مدیر آن مجموعه مقابل شعبه مذکور تجمع می‌کنند و با حالتی وحشیانه که فقط در فیلم‌های هالیوودی نمونه آن را می‌توان دید به سمت کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی و تیم همراه حمله‌ور شده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و از فروشگاه بیرون پرت می‌کنند!

 پس از آن مأموران پاسگاه محل به مجتمع مراجعه ولی نیروهای این فروشگاه دست از رفتار شرارت‌گونه خود برنداشته و کار به جایی می‌رسد که با دستور مقام قضایی و گسیل مأموران یگان امداد فرماندهی انتظامی مشهد به محل، آرامش در مجتمع تجاری برقرار می‌شود و کارشناسان سازمان صمت پس از چند ساعت سرانجام می‌توانند اعمال قانون کنند.

در حالی که تماس‌های تلفنی زیادی از افراد ذی‌نفوذ در حمایت از مدیران متخلف فروشگاه مذکور با برخی مسئولان مربوطه گرفته شده بود، کشف حدود ۴ میلیارد تومان کالای قاچاق از روی پشت‌بام چند شعبه دیگر این فروشگاه در سطح شهر مشهد تعداد تماس‌ها را به شدت کاهش داد! کالاهای قاچاق با دستور مقام قضایی توقیف و دیگر مراحل هم در دستور کار قرار گرفت.

گردن‌کشان پای میز عدالت کشیده شدند

پیگیری‌های رسانه‌ای همچنان ادامه داشت تا اینکه دادستان مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما از برخورد قاطعانه با متخلفانی خبر داد که حین انجام وظیفه مأموران دولت به آن‌ها حمله‌ور شده بودند.

رصد رسانه‌ای این قبح‌شکنی که با دستور شخص مدیر ارشد این فروشگاه صورت گرفته بود همچنان در دستور کار تیم خبری روزنامه قدس بود تا اینکه پی بردیم در این ماجرا عده‌ای دیگر هم که از کسبه همان مجتمع بودند و با مدیران فروشگاه متخلف اختلافاتی داشتند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و در محل اقدام به درگیری فیزیکی کرده بودند.

ابعاد ماجرا گسترده‌تر شد و با توجه به دستور دادستان مشهد، مقام قضایی رسیدگی‌کننده به پرونده به صورت ویژه پیگیر این موضوع بود تا برخورد قانونی و مناسبی با متخلفان ماجرا صورت بگیرد و درس عبرتی باشد برای افرادی که در سر این گونه اقدام‌ها را پرورش می‌دهند و در مقابل مردان قانون سینه سپر می‌کنند تا تخلفی برملا نشود.

از همین رو با تحقیقات دقیق صورت گرفته بیش از ۱۵ نفر نیروهای فروشگاه شناخته شده و ۱۰ نفر هم از افرادی که برای انتقام‌جویی نزاعی دیگر را با این افراد برپا کرده بودند به دادسرا فراخوانده شدند و با توجه به اینکه برای هر کدام از آن‌ها قرار تأمین چند ده میلیون تومانی صادر شده بود تا زمان تودیع قرار تأمین مذکور در محل بازداشت شدند و پس از پرداخت وجه قرار آزاد شدند تا به پرونده عاملان ضرب و شتم مأموران قانون در دادسرای انقلاب مشهد رسیدگی شود.

پرونده قاچاق روی میز تعزیرات حکومتی

در حالی که وعده دادستان مشهد از برخورد قاطع با متخلفان عملی شد، مطلع شدیم پرونده کالاهای قاچاقی که از روی پشت‌بام شعبه‌های مختلف این فروشگاه شناخته شده کشف شده بود برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی مشهد ارسال شده است.

در این زمینه سیدمرتضی مدنی فدکی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ضمن تأیید ارسال پرونده گفت: چند روز پیش پرونده کشف کالای مشکوک به قاچاق متعلق به فروشگاه شناخته شده به تعزیرات حکومتی ارسال شد، در این زمینه دستور داده شد تا ماجرا به دقت مورد تحقیق قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که قاچاق بودن کالاها در شعبه رسیدگی‌کننده مورد تأیید قرار بگیرد، اشد مجازات برای متخلف در نظر گرفته خواهد شد؛ چرا که برای ما حاشیه‌های کار، اسم و رسم افراد هیچ اهمیتی ندارد و مهم اجرای عدالت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.