رئیس شورای تجاری روسیه و ایران در اتاق بازرگانی و صنایع این کشور معتقد است که سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور کمک می کند و مذاکرات وی با پوتین گام مهمی برای تعمیق همکاری ها بین دو کشور خواهد بود.

مقام اقتصادی روس: سفر رئیسی به مسکو به تعمیق همکاری های دو کشور کمک می کند

به گزارش قدس آنلاین، اوبیدنوف، با اشاره به سفر آتی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو و با بیان اینکه این سفر اهمیت فراوان دارد، اظهار کرد: ۲۱ سال پیش ایران و روسیه معاهده  «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» را امضا کردند.   

وی افزود: روابط ایران و روسیه در اجلاس تاشکند (دیدار سران ایران و روسیه) در سال ۲۰۱۳میلادی تحرک تازه یافت و به سطح مشارکت راهبردی رسید. مذاکرات آتی سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه در مسکو گام مهم دیگری در مسیر توسعه و تعمیق همکاری های دو کشور خواهد بود و ما این انتظار را از دیدار رئیسی از مسکو داریم.  

 مقام روس گفت: دیدار ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران از مسکو برای توسعه مشارکت راهبردی دو کشور اهمیت فراوان دارد و بدون شک مسائلی که در دستورکار مذاکرات پوتین و رئیسی قرار دارد برای دورنمای همکاری های دو کشور نقش کلیدی دارند.  

همکاری های دفاعی تنها حوزه سطح عالی روابط ایران و روسیه نیست 

رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، گفت: می خواهم تاکید کنم همکاری های دفاعی ایران و روسیه تنها حوزه در سطح عالی روابط ایران و روسیه نیست و دو کشور در عرصه های مختلف تعامل گسترده دارند.  

 اوبیدنوف تصریح کرد: نمونه بارز این گونه همکاری ایران و روسیه احداث نیروگاه هسته ای بوشهر و نیز توسعه روابط بازرگانی میان دو کشور و همکاری مسکو و تهران در عرصه بین المللی است.  

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از حوزه های همکاری های ایران و روسیه، سودمند و دارای دورنمای خوب هستند، اظهار کرد: بخش های انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی، بازرگانی ازجمله این حوزه ها هستند.  

 رئیس شورای تجاری روسیه و ایران خاطر نشان کرد: با توسعه روابط ایران و روسیه در این عرصه ها، نه فقط روابط دو کشور را متنوع می کنیم بلکه بطور همه جانبه روابط بازرگانی دو کشور را گسترش می دهیم.   

وی افزود: بدون شک در دیدار سران دو کشور وضع همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور بررسی خواهد شد و دو طرف مواضع خود را ازجمله درباره حوزه های دارای فرصت مناسب برای توسعه همکاریها هماهنگ خواهند کرد.  

اوبیدنوف معتقد است که توافق هایی که در دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه بدست خواهد آمد در شانزدهمین نشست کمیسیون دولتی همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور که تاریخ ان در آینده نزدیک تعیین می شود، مطرح خواهد شد.

 رئیس شورای تجاری روسیه و ایران در ادامه مصاحبه با اشاره به احتمال توافق نهایی درباره برجام در مذاکرات وین اظهار داشت: بدون شک دراین صورت، اقتصاد ایران تحرک تازه برای توسعه خواهد یافت و پیشرفت می کند.

 اوبیدنوف، با بیان اینکه روسیه شریک مطمئن ایران بوده و همینک نیز چنین شریکی است، اضافه کرد: ما ضرب المثل قدیمی داریم که می گوید دوست قدیمی بهتر از دوستان جدید است.

وی افزود: روسیه دوست دیرینه ایران است و این دوستی از بوته آزمون و با امور و اقدامات مشترک با موفقیت بیرون آمده است.  

 رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، خاطرنشان کرد که دو کشور از رویدادها و فراز و نشیب های روابط دوجانبه در سه دهه اخیر بویژه در سالهای اخیر درس عبرت گرفته و با تجربیات بیشتری می توانند، ساختار همکاریهای خود در عرصه های مختلف بویژه در حوزه های اقتصادی و بازرگانی را متنوع کرده و گسترش دهند و شرایط برای اقدامات موثر در این عرصه فراهم است.

اوبیدنوف گفت: امیدواریم امیدهای برای گسترش هرچه بیشتر روابط ایران و روسیه به سفر رئیس جمهوری ایران براورده شود و شاهد شکوفایی همکاری های دو کشور در عرصه های مختلف باشیم.   

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.