عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مجلس و کمیسیون امنیت ملی باید نیروی مرزبانی را نیروی دفاعی تعریف کرده و بر اساس دفاعی شدن تمام امکانات، تجهیزات و ماشین آلات و تمام بودجه لازم را قرار دهد.

بودجه مرزبانی متناسب با شرایط مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیست

به گزارش  قدس آنلاین، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به الکترونیکی شدن مرز مشترک ایران و پاکستان به ضرورت این کار پرداخت و گفت: مرز طولانی و مشترک زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان داریم، مرز افغانستان هم به دلیل اینکه دولت قبل افغانستان و هم گروه طالبان که اکنون حاکم هستند امکانات لازم برای انسداد مرز را ندارند همه فشار حفاظت از مرز روی نیروهای مرزبانی ایران است.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس ادامه داد: نیروهای مرزبانی ما در طول مرز افغانستان و پاکستان نظارت و اشراف و آمادگی فوق العاده ای دارند امروز در همه جهان مرزها فقط توسط نیروی انسانی محافظت و مراقبت نمی شود امروز تجهیزات الکترونیکی مثل دوربین های دید در شب  که بتواند هرگونه تحرک مرزی را رصد کند و به سامانه های حفاظتی و نیروهای آماده گزارش دهد نداریم.

وی اظهار داشت: اما در سال های اخیر در مرز پاکستان هم به دلیل اینکه مناطق مرزی پاکستان وضعیت امنیتی خوبی ندارد و  هم گروه های تجزیه طلب، تندرو از این مرز عبور می کنند و به امنیت ما  آسیب وارد می کنند گفتگوهای موثری برای بحث انسداد الکترونیکی مرزهای بین ایران و پاکستان انجام شده است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: متاسفانه بودجه مرزبانی ما در ایران متناسب با شرایط این مرزها نیست. اخیرا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مرز ایران و افغانستان را کاملا بازدید کرد، از تنگه ذوالفقار در صالح آباد تا انتهای مرز که در زابل بود همه مرز را پاسگاه به پاسگاه بازدید کرده ایم و به زودی اعضای کمیسیون از  مرز سیستان و بلوچستان  با  پاکستان بازدید می کنیم.

رحیمی جهان آبادی گفت: آنچه که در این بررسی ها به آن رسیدیم این است که اولا انسداد الکترونیکی، تجهیزات و دوربین های مجهز و پیشرفته چه دید در شب و چه روزانه، چه سامانه و امکانات پهپادی برای مرزبانی و چه تجهیرات خودرویی برای نیروی مرزبانی نیاز است. اما نکته اساسی که مجلس باید به آن ورود کند این است که  دیدن نیروهای مرزبانی در نیروی انتظامی اشتباه است و دادن بودجه انتظامی به مرزبانی اشتباه است.

وی افزود: نیروی مرزبانی نیروی دفاعی است اولین سدی که جلوی هر متجاوز و دشمن و ورودی غیرقانونی به کشور را می گیرد نیروی مرزبانی است وقتی این نیرو را انتظامی می بینیم، بسیاری از ماشین آلات سنگین و تجهیزات نظامی و امکانات در اختیار مرزبانی قرار نمی گیرد. انتظار می رو در مجلس نیروهای مرزبانی، دفاعی تعریف شود تا بر اساس دفاعی شدن تمام امکانات، تجهیزات و ماشین آلات و تمام بودجه لازم را قرار دهد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: معیشت بخش عمده ای از مناطق مرز نشین به ترددهای مرزی است به همان میزان که برای امنیت مرز و انسداد به شیوه الکترونیک تلاش می کنیم باید بحث رفت و آمد و پیوندهای فامیلی و درآمدهای اقتصادی مردم را در نظر بگیریم تا آسیبی به آن زده نشود.

رحیمی جهان آبادی اظهار داشت: اگر به مرز زابل بروید می بینید از یک دهه قبل طرح امنیت اجرایی شده است دیوار طولانی سیمان با ارتفاع زیادی ترسیم کردند که این کار بر رفت و آمد مردم، اقتصاد منطقه، زمین های کشاورزی و حتی اقلیم جغرافیایی تاثیر منفی گذاشته است بنابراین نباید همچین طرح بدون مطالعه انجام شود اما انسداد الکترونیک به محیط زیست و طبیعت آسیب نمی زند کنترل مرزها را به شدت بالا می برد، توانایی و تسلط نیروهای ما را افزایش می دهد و با نیروی کمتر بازدهی بیشتری داشته باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فرمانده مرزبانی کشور اخیرا بیان کرده کاملا حرف درستی است و در کمیسیون امنیت ملی مجلس به همین نتیجه رسیدیم که از الکترونیکی کردن مرزبانی در مرز افغانستان و پاکستان باید حمایت کرد.

انتهای پیام

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.