بیش از ۷۰پروژه نیمه‌تمام ورزشی در خراسان رضوی نزدیک به ۱۵ سال است که بدون تغییر مانده و در این سال‌ها حتی یک‌درصد هم پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند!

خواب ۱۵ساله ۷۰ پروژه ورزشی

افشین داوری، مدیرکل ورزش و جوانان استان مدعی است این پروژه‌ها در دوره قبل تصدی وی یا حتی پیش از آن برای ورزش خراسان رضوی تعریف و ساخت آن آغاز شده است.

 پروژه‌هایی که بی‌شک برخی از آن‌ها در طول سالیان حتی دچار فرسودگی و تخریب شده‌اند! این سرمایه‌های ورزشی اگرچه چند سال پیش به مجریانی به‌جز اداره کل ورزش و جوانان برای اتمام واگذار شدند اما هنوز که هنوز است تغییری در آن‌ها به وجود نیامده و با کمترین تغییر، همچنان بلاتکلیف به حال خود رها شده‌اند!

این قصه تنها به همین ۷۰ پروژه ختم نمی‌شود و این تعداد را باید سه برابر کرد تا پروژه‌های نیمه‌تمام و رها شده ورزشی خراسان رضوی سرجمع شود. بیش از ۲۰۰پروژه در استان اعتباری نزدیک به هزارو۲۰۰میلیارد تومان نیاز دارند تا تکمیل و به سرانجام برسند؛ بودجه‌ای که گویا در شرایط فعلی خیلی اندک و قطره‌چکانی به بدنه ورزش استان تزریق می‌شود.

تحقق ۱۰ درصدی بودجه عمرانی ورزش استان

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این باره به قدس گفت: ما در حال حاضر برای به‌سرانجام رساندن پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام مشکل نقدینگی داریم.

افشین داوری می‌افزاید: نکته‌ موجود این است برای بسیاری از پروژه‌ها اعتبار در نظر گرفته می‌شود اما کار به اختصاص بودجه و نقدینگی که می‌رسد در نهایت کمتر از ۲۰درصد همان اعتبار محقق می‌شود! در سال ۱۴۰۰ برای پروژه‌های ورزشی خراسان رضوی رقمی در حدود ۲۴۰میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود اما تا به امروز چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲درصد بودجه به آن‌ها اختصاص داده شده است.

بلاتکلیفی ۱۵ ساله ۷۰ پروژه!

وی تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام رها شده ورزش خراسان رضوی را حدود ۲۰۰ مورد عنوان و اظهارکرد: از این تعداد، ۷۰ پروژه یا حتی بیشتر، بیش از ۱۵ سال است به حال خود رها شده‌ و هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. این‌ها از جمله همان پروژه‌هایی هستند که در زمان دوره قبل حضور من در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی یا حتی پیش از آن برای تکمیل به ادارات یا نهادهایی به جز اداره کل ورزش و جوانان واگذار شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان این مطلب که حدود ۵۰درصد از منابع بودجه‌های تخصیصی برای تکمیل پروژه‌های ورزشی استان به صورت اوراق آن هم با سررسید سال ۱۴۰۳ به پیمانکاران پرداخت می‌شود، گفت: با این شرایط، پیمانکاران حاضر به عقد قرارداد نمی‌شوند و حتی در مناقصه‌هایی که به همین منظور برگزار می‌شود نیز تمایلی برای حضور ندارند.

افشین داوری درخصوص وضعیت فعلی پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی خراسان رضوی بیان کرد:۷۰ پروژه هیچ پیشرفتی نداشته است. ۳۶ پروژه داریم که در حال اخذ ماده ۲۳ آن‌ها هستیم و امیدواریم تا پایان سال یا حداکثر تا خرداد ۱۴۰۱ به پایان برسند. ۱۷ پروژه نیز در حال گذراندن مراحل تکمیلی هستند و قرار است همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری برسند و در نهایت پروژه‌های ملی مثل مجموعه ثامن، استادیوم ۱۵هزار نفری سبزوار و ۵هزار نفری نیشابور هم هستند که باید با تزریق اعتبار از وزارت به سرانجام برسند.

۱۲۰۰ میلیارد تومان، بودجه مورد نیاز

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ به مراتب شرایط کار اختصاص بودجه برای پروژه‌های ورزشی بهتر خواهد شد، افزود: با توجه به تغییر و تحولاتی که در دولت به وجود آمده و با اختصاص بودجه بیشتر و بهتر مطمئناً سال آینده نقدینگی بیشتری برای طرح‌های ورزشی استان مهیا خواهد شد.

افشین داوری در پاسخ به این پرسش که پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی خراسان رضوی به چه میزان بودجه برای اتمام نیاز دارند، گفت: در حال حاضر ۲۰۰ پروژه نیمه‌تمام ورزشی در استان وجود دارد که اگر قرار به تکمیل همین تعداد باشد رقمی در حدود هزارو۲۰۰ میلیارد تومان برای به سرانجام رسیدن آن‌ها  نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.