نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به نقش مادران در تربیت بزرگان و مفاخر ورزش ایران گفت: مادر کلمه‌ای مقدس و الگویی همیشگی برای قهرمانان به شمار می‌رود.

لیموچی: مادر نخستین الگوی یک قهرمان ورزشی است

به گزارش قدس آنلاین، ولادت حضرت فاطمه (س) بهانه‌ای شد تا به بررسی نقش مادران ایران زمین در تربیت و معرفی قهرمانان بزرگ این دیار را در دستور کار قرار دهد. مادرانی که با توجه به مسوولیت سنگین خود، نقش مهمی در مسیر زندگی فرزندان از ابتدایی‌ترین شیوه رفتاری تا رساندن او به بزرگترین قلل افتخار جهانی و المپیک دارند. نقش مادران در زندگی قهرمانان ورزشی زمان بیش از پیش چشمگیر خواهد شد که بدانیم برخی از آنان با تلاش بی‌وقفه موفق شدند که فرزند خود را از پیله محدودیت‌های ناشی از معلولیت خارج و آنان را تبدیل به قهرمانانی نام آشنا در جهان ورزش کنند.

برای بررسی نقش این الگوهای تربیتی، گروه ورزش ایرنا پای صحبت‌های «سیما لیموچی» نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک ایران نشست. وی در این گفت وگو با الگو خطاب کردن مادران گفت: مادر در فرهنگ‌های مختلف کلمه‌ای مقدس است که تمام تلاش خود را برای موفقیت فرزند در بخش‌های مختلف به کار خواهد گرفت. بدون شک تلاش این عزیزان برای رسیدن فرزند به بالاترین افتخار موجب می‌شود، آنان نخستین الگوی قهرمانان ورزشی ما لقب بگیرند.

مشروح صحبت‌های سیما لیموچی نایب رییس کمیته ملی پارالمپیک را در زیر می‌خوانیم:

مادر پرورش دهنده و آموزگار است

اگر تاریخ اقوام و فرهنگ‌های مختلف به ویژه فرهنگ کشورهای منطقه را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که مادر کلمه‌ای مقدس و قابل احترام است زیرا او هم وجود آوردنده و هم پرورش دهنده است. مادر در خانواده نقش آموزگار دارد و بخش زیادی از تربیت فرزند بر عهده او است. این تربیت هم در بخش مذهبی و هم در بخش‌های دیگر جاری است. در خانواده‌های ایرانی که اعتقاد و مذهب بخش جدایی‌ناپذیر فرهنگ به شمار می‌رود، مادران وظایف مهم دیگری نیز دارند. مادران برای فرزندان خود می‌توانند الگو باشند و این الگو در بخش‌هایی مانند ورزش نیز جاری است.

مادران نخستین الگوی قهرمانان هستند

بخش زیادی از وقت مادران ایران زمین در راه تربیت فرزندان صرف می‌شود، بنابراین نقش آنان در شکل‌گیری شخصیت فرزند بسیار مهم است. مادرانی که خود ورزشکار هستند به راحتی فرزندان را به سمت و سوی زندگی قهرمانی سوق خواهند داد. اما مادرانی که ورزشکار نیستند، با تشویق فرزندان و حضور در محل مسابقه یا تمرین آنان نقش یک حامی مهم را دارند. مادر برای خانواده و فرزندان نقش یک را مدیر دارد و مهر مادری نیز موجب خواهد شد تا فرزندان به سمت و سوی وی گرایش بیشتری داشته باشند. در بسیاری از کشورها برای دور نشدن از مهر مادری مقاطع ابتدایی توسط زنان تدریس می‌شود تا کودک احساس غریبی با آموزش نداشته باشد. در ایران نیز این اتفاق رخ داده است.

مادر بودن با قهرمانی در تناقض نیست

مادر برای فرزند همیشه یک قهرمان است، اما این قهرمان زمانی نقش پررنگی دارد که بدانیم برخی از مادران ما قهرمانان نامدار جهانی و آسیایی هستند. آنان نشان دادند که نقش مادر با قهرمانی در تناقض نیست بلکه مکمل هم هستند. مادرانی که سختی رسیدن به مدال جهانی و المپیک را طی کردند بدون شک در برخورد با مشکلات و خواسته‌ها بسیار راحت عمل خواهند کرد و قهرمانان ملی ما این واقعیت را در عمل تعریف کردند. بسیاری از قهرمانان پارالمپیکی ما اکنون مادران جامعه هستند و این نشان می‌دهد برای یک زن تنها نقش مادری تعریف نکردیم، بلکه آنان با پشتکار خود توانستند مادران افتخارآفرین ایران زمین باشند. در جنبش پارالمپیک هم مادرانی هستند که قهرمانانی نامدار هستند.

مادران قهرمانان پارالمپیک وظیفه خطیری دارند

ایران در ورزش‌های پارالمپیکی، قهرمانان نامداری را به جهان معرفی کرده است. پشت این قهرمانان مادرانی هستند که توانسته‌اند فرزند خود را از پیله محدودیت خارج و به جهان معرفی کند. اقدام این مادران بسیار مهم و خطیر است. اگر پای صحبت‌های این قهرمانان باشید بدون شک از تلاش خانواده به ویژه مادر خود در راه رسیدن به سکوی جهانی و المپیکی سخن به میان خواهند آورد.

ارادت کاروان ایران به مادر شهید بابایی ستودنی بود

شعار کمیته ملی پارالمپیک ایران حمایت است و روحیه ایثار ناشی از حضور رزمندگان در این ورزش موجب شده تا همواره یک نگاه خاص نسبت به اقدامات فرهنگی این کمیته وجود داشته باشد. در ادوار مختلف بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیک از فرزندان شهدا به عنوان سرپرست نمادین استفاده می‌شد، اما در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو این وظیفه بر عهده یک مادر شهید بود.

حضور یامامورا مادر شهید بابایی در کاروان ایران موجب یک دلگرمی شده بود و تمام اعضای کاروان به وی ارادت داشتند. این نشان می‌دهد که مادر در ایران مقدس است و اگر مادر شهید هم باشد جایگاه وی فراتر از یک تعریف ساده است. حضور خانم یامامورا در کاروان ایران در بُعد معنوی موجب تقویت فرهنگ ایثار در کاروان ایران شد. این یک اقدام زیبا بود که بی‌تردید در ادوار آینده نیز ادامه خواهد داشت.

درج نام مادران و زنان پارالمپیکی ایران در تالار مشاهیر ورزش 

زنان افتخارآفرین ورزش‌های پارالمپیکی ایران در جهان شناخته شده هستند و تجلیل از این قهرمانان یکی از برنامه‌های همیشگی کمیته ملی پارالمپیک است. سال گذشته و همزمان با روز مادر از سردیس مدال‌آوران پارالمپیکی رونمایی شد و نام آنان اکنون در تالار مشاهیر ایران ثبت شده است. در مناسب‌های مختلف کمیته هم از مادران قهرمان و هم از دختران پارالمپیکی تجلیل خواهد کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.