ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: طی ۹ ماهه امسال ۱۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۷ میلیون دلار از گمرکات استان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۰ درصد و از نظر ارزش ۴۶ درصد افزایش داشته است.

واردات کالا به خراسان رضوی ۴۶ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس انلاین، امید جهانخواه  به مناسبت ششم بهمن ماه روز جهانی گمرک عمده کالاهای وارداتی به خراسان رضوی را مواد اولیه بخش تولید و ماشین آلات ذکر کرد و افزود: عمده کالاها از مسیرهای دریایی و مرز بازرگان وارد کشور می شود با این حال رتبه گمرکات استان در حوزه واردات شانزدهم و در حوزه صادرات ششم است.

وی میزان درآمد گمرکی خراسان رضوی طی ۹ ماهه امسال را مطلوب با پنج درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل ذکر و بیان کرد: عوارض گمرکی از صادرات کالا گرفته نمی شود جز آن که به تشخیص دولت و به موجب مصوبه آن باشد و عوارض گمرکی فقط از کالاهای وارداتی اخذ می شود.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: صادرات کالا طی ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۹۱۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی سه درصد کاهش و از لحاظ ارزشی یک درصد رشد داشته است.

جهانخواه با بیان این که گمرکات خراسان رضوی، ترانزیتی و دارای رتبه در کشور هستند افزود: طی ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۵۸۵ هزار تن کالای ترانزیتی از گمرکات استان عبور کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۲۷ درصد رشد همراه بوده است.

وی میزان مسافران عبوری از مبادی ورودی و خروجی خراسان رضوی اعم از مرزهای هوایی و زمینی را ۷۴۱ مسافر ذکر و بیان کرد: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۳۴۹ درصد رشد همراه بوده است.

وی ادامه داد: گمرکات لطف آباد و سرخس در ۹ ماهه امسال بیشترین رشد صادراتی را داشته اند به طوری که صادرات از گمرک لطف آباد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۶ هزار درصد و از گمرک سرخس ۱۱ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: میزان صادرات از گمرک دوغارون در ۹ ماهه امسال هشت هزار تن به ارزش ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار بوده که به دلیل شرایط به وجود آمده در کشور افغانستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۸ درصد کاهش داشته است.

جهانخواه تعداد کشورهای مقصد کالاهای صادراتی خراسان رضوی در ۹ ماهه امسال را ۷۶ کشور عنوان کرد و افزود: افغانستان با ۳۹ درصد، ازبکستان با ۱۵ درصد، ترکمنستان با ۱۱ درصد، عراق با هفت درصد و پاکستان با پنج درصد بیشترین سهم را در این میان به خود اختصاص داده اند.

وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی از خراسان رضوی در ۹ ماهه امسال مقاطع فلزی، مصالح ساختمانی، زعفران، میوه و تره بار، منسوجات، کف پوشها و مصنوعات پلاستیکی و مواد خوراکی بوده است.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: در این مدت بازارهای جدیدی برای صادرات کالا از خراسان رضوی شناسایی و کشورهایی جدیدی مانند ونزولا، صربستان و اردن به فهرست مقاصد صادراتی اضافه شدند و کالاهایی مانند زعفران، ماشین آلات، مواد خوراکی به این کشورها صادر شد.

جهانخواه افزود: امسال ۱۱ کشور هم از مقاصد صادراتی استان خراسان رضوی حذف شدند که از آن جمله می توان به بنگلادش، مصر و مجارستان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به آمار صارات و واردات کشور، سهم خراسان رضوی در ارتباط با افزایش صادرات کل کشور از نظر وزنی ۲ درصد و از نظر ارزشی سه درصد و در ارتباط با واردات کل کشور از نظر وزنی ۳۰ درصد و از نظر ارزشی یک درصد را شامل می شود.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: از زمان شیوع کرونا مرزهای باجیگران، سرخس و لطف آباد به صورت یک طرفه از سوی کشور ترکمنستان بسته شد اما از اواخر سال گذشته ابتدا مرز سرخس باز شد و بعد از چند ماه مرز لطف آباد نیز گشایش یافت.

جهانخواه افزود: از زمان گشایش مرزهای سرخس و لطف آباد در ۹ ماهه امسال ۲۲۲ هزار و ۵۵۷ تن کالا به ارزش ۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از گمرک لطف آباد صادر شده و افزایش قابل توجه صادرات از گمرک لطف آباد به همین علت بوده است.

وی ادامه داد: ۸۷ درصد از صادرات کالا از خراسان رضوی را کالاهای تولید شده در استان تشکیل می دهند و بیش از ۵۳ درصد از آنها نیز از مرز دوغارون صادر می شود اما به دلیل کرونا طی ۲ سال گذشته بخشی از صادرات استان به کشورهای آسیای میانه و قفقاز دچار مشکل جدی شد.

او در خصوص کشفیات قاچاق در گمرکات خراسان رضوی گفت: طی ۹ ماهه امسال ۴۳۴ فقره پرونده کالای قاچاق به ارزش یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۴۷۵ ریال در گمرکات کشف شده است که عمده این کالاها مواد سوختی و خودروهای سواری بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.