دادیار حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مورد استفاده در کاتالیزورهای سوخت خودروهای سواری و مشکلات واردات آن و همچنین وقوع سرقت‌های متعدد، از شهروندان خواست برای تعمیر خودرو به مراکز مجاز و شناخته شده مراجعه کنند و پس از دریافت خودرو موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

مراقب سرقت کاتالیزور خودروتان باشید!

هرکجا مناسب تعمیر خودرو نیست

قاضی ابراهیم‌زاده در این زمینه به خبرنگار قدس گفت: متأسفانه با گران شدن مواد اولیه مورد استفاده در تولید کاتالیزورهای خودروهای سواری و از سوی دیگر مشکلات و محدودیت واردات و تولید این قطعه با اهمیت که نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد، مدتی است شاهد افزایش سرقت کاتالیزور از روی خودروهای سواری شهروندان هستیم.

وی تصریح کرد: در این زمینه حتی گزارشی از سوی اتحادیه گلگیر و رادیاتورسازان مشهد به حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان واصل شد که بررسی آن نشان می‌داد در چند ماه اخیر ۱۲۰فقره سرقت کاتالیزور انواع خودرو سواری صورت گرفته که شهروندان پس از اطلاع برای شکایت و پیگیری ماجرا به اتحادیه مذکور مراجعه کرده‌اند.

دادیار حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی ادامه داد: پس از دریافت گزارش برای پیگیری اقدام‌هایی صورت گرفت و مشخص شد کاتالیزور خودروها بیشتر درزمانی به سرقت رفته است که مالک خودرو برای تعمیر به تعمیرگاه و یا برای شست‌وشوی آن به کارواش مراجعه کرده بود. متخلفان دقیقاً زمانی وارد عمل می‌شدند که مالک برای چند ساعت و یا دقایقی از خودرو دور می‌شد و آن‌ها قطعه مذکور را سرقت و جای آن لوله‌ای دیگر روی خودرو نصب می‌کردند.

این مقام قضایی تصریح کرد: درحاضر حاضر چندین مرکز که در آنجا این اقدام مجرمانه صورت گرفته بود پلمب شد و برخورد با خاطیان در دستور کار قرارگرفت، اما می‌طلب شهروندان عزیز هم چند نکته را در این زمینه رعایت کنند.

اولین مورد این است که اگر کاتالیزور خودرو سرقت یا از روی خودرو به هر دلیل باز شده باشد، به محض اینکه خودروهای مدل بالا استارت زده می‌شوند، پیام خطا و چراغ هشدار(چک) خودرو روشن می‌شود، پس مالکان خودروها پس مشاهده ماجرا به راحتی از کنار ماجرا عبور نکنند. اما در خودروهای مدل پایین‌تر که سنسور اکسیژن روی کاتالیروز نصب نمی‌شود و یا خطا و هشداری نمایش داده نمی‌شود، مالک خودرو قبل از خارج کردن خودرو از تعمیرگاه یا کارواش موضوع را در همان محل مورد بررسی قرار دهد و از افراد خبره کمک بگیرد.

قاضی ابراهیم‌زاده بیان کرد: متأسفانه برخی متخلفان و سودجویان از ناآگاهی افراد سوءاستفاده می‌کنند و به بهانه افزایش شتاب خودرو، مالک را مجاب می‌کنند کاتالیزور خودرواش را باز کند، درست است شتاب خودرو کمی افزایش می‌یابد اما به مراتب مصرف سوخت خودرو و خروج گازهای آلاینده و سمی در شهر هم افزایش می‌یابد.

پس شهروندان به هیچ عنوان برای تعمیر خودرو به مراکز غیرمجاز و یا ناشناخته مراجعه نکنند و در صورت امکان حین تعمیر خودرو، محل را ترک نکنند. اگر شهروندان مورد مشکوکی مشاهده کردند برای پیگیری با اتحادیه مذکور تماس بگیرند.

وی گفت: این اقدام مجازات دارد و متخلفان با عنوان اتهام خیانت در امانت روبه‌رو و برخورد قاطعی با آن‌ها خواهد شد. اما اگر سرقت کاتالیزور خودرو در یک مرکز مجاز صورت گرفته باشد، علاوه بر موارد ذکر شده می‌تواند ابطال پروانه کسب را هم برای فرد خاطی در پی داشته باشد.

بررسی ساده در فضای مجازی و نتیجه‌ای عجیب

در ادامه برای بررسی بیشتر ماجرا دست به کار می‌شویم و فضای مجازی را زیر و رو می‌کنیم تا در مورد این قطعه اطلاعات بیشتری بدست آوریم که مشخص می‌شود:«رودیوم» یکی از عناصر اصلی است که در ترکیب مبدل‌های کاتالیزوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و بودن آن ضروری است که در چندسال گذشته، قیمت آن چند برابر از قیمت طلا گران‌تر شده است. یک شیمیدان و استاد محقق در گروه شیمی دانشگاه لاوال مدعی شده است: جای تعجب نیست که دزدی از مبدل‌های کاتالیستی اگزوز خودروها بالاست. رودیوم نادرترین عنصر روی سیاره ماست. به گفته این متخصص، دو فلز گرانبهای پلاتین و پالادیوم نیز در کاتالیزورهای اتومبیل‌ها استفاده شده‌اند. این سه فلز جزو فلزات بسیار کمیاب هستند و خواص منحصربه‌فردی دارند. جایگزین مناسبی نیز برای آن‌ها وجود ندارد چراکه این فلزات در برابر اسید، خوردگی و اکسیداسیون بسیار مقاوم هستند. این فرد همچنین ادامه داد: رودیوم، پلاتین و پالادیوم بسیار مقاوم هستند و می‌توانند به اندازه عمر یک ماشین دوام داشته باشند. کاتالیزور خودرو به منظور کاهش انتشار گازهای سمی روی خودروها نصب می‌شود. حتی برخی مدعی هستند این قطعات از کشور قاچاق و آن‌سوی مرزها فروخته می‌شوند. حال این توضیحات تکمیلی به خوبی نشان می‌دهد چرا برخی به سرقت کاتالیزور خودروها روی آورده‌اند و برای پیشگیری از این سرقت که فقط در مکان‌هایی که چاله سرویس و دیگر ادوات مکانیکی وجود دارد صورت می‌گیرد باید مالکان خودروها دقت بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    بله سرقت میکنن حتی مکانیکی که آشنایم بود از ماشینم کاتالیست رو دزدید و پسش هم نمیداد در نهایت با کمک اتحادیه تونستم ازش پس بگیرم هرچند نصفش رو بهم نداد و گفت گم کرده و ... اون موقع گذشت کردم ولی اشتباه کردم چون الان باید پنج میلیون پول کاتالیزور بدم تا معاینه فنی بگیرم پیشنهاد میکنم اینجور مواقع حتما شکایت کنید و در اولین فرصت هم اقدام کنید