سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار تشکیل شده؛ اما افت بازار سرمایه سبب ریزش ارزش سبد این سهام نیز شده است.

سود سهام عدالت سال ۹۹ تا پایان سال پرداخت می شود

به گزارش قدس آنلاین، سهام عدالت به عنوان یکی از انواع دارایی ها در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار گرفت که تا ۱۰ سال افراد تنها در حال پرداخت سهم خود از این سهام بودند. از سال ۹۷ و با پایان یافتن این مهلت ۱۰ سال، دولت سود این شرکت ها را به سهامداران واگذار کرد.

در سال ۹۹ دولت دوازدهم تصمیم به آزادسازی این سهام کرد. در ابتدای مرداد سال گذشته، ارزش این سهام به اوج خود رسیده بود. با اتفاقات صورت گرفته در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ارزش این سهام به شدت افت پیدا کرده است و در حال حاضر نیز این سهام خرید و فروش نمی شود. افت ۵۵ درصدی ارزش سهام عدالت نسبت به ابتدای مرداد ماه سال ۹۹، نشان می دهد بازار سهام حال و روز خوبی در این مدت نداشته است.

سبد سهام عدالت از بهترین و ارزنده ترین شرکت های حاضر در بورس تشکیل شده است و افت ارزش این سهام نشان می دهد، بازار سرمایه در یک سال گذشته با کاهش ارزش شدیدی مواجه بوده است.

از سهام عدالت چه خبر؟

محمد خزاعی کوه‌پر، دبیرکل کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری امور سهام عدالت خبر داد و گفت: این کارگروه تلاش می‌کند سود سهام عدالت مربوط به سال گذشته را تا پایان سال به حساب ذینفعان سهام عدالت واریز کند. پرداخت سود سهام عدالت مربوط به ملکردسال ۹۹ باید از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول شود و تا پایان سال جاری به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

حسین امینی‌خواه، رئیس هیات مدیره کانون شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت گفت: تعدادی از کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه خود مقابل سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند. مطالبات حقوق کارکنان تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت تا پایان سال ۹۸ باید پرداخت شود که بر اساس مصوبه سازمان بورس قرار شده از محل مانده سود شرکت‌های سهام عدالت نزد سازمان خصوصی‌سازی برای جبران خدمات کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت به میزان حداکثر ۷۵ درصد از خود اظهاری هزینه این کارکنان باید از سوی سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شود که این سازمان هنوز در این زمینه اقدامی انجام نداده است.

سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با کاهش ارزش مواجه شده است. این سهام در دی ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در هفته ابتدایی بهمن ماه نیز این روند نزولی ادامه‌دار بود و این سهام در هفته گذشته با افت ۳.۳۲ درصدی مواجه شد؛ این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز به ترتیب با کاهش ۳.۹ و ۵.۰۳ درصدی در این هفته مواجه شدند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته ابتدایی بهمن ماه به ترتیب با افت ۲۴۲ هزار تومانی، ۲۹۱ هزار تومانی، ۳۱۴ هزار تومانی و ۵۹۱ هزار تومانی نسبت به هفته چهارم دی ماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۴۸ هزار تومان، ۸ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان، ۹ میلیون و ۱۶۸ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان.

کاهش ارزش سبد سهام عدالت در یک سال و نیم گذشته موجب ایجاد ضرر و زیان زیادی برای سهامداران عدالت شده است. ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال ۹۹ با افت ۵۵ درصدی مواجه شده است. این در حالی است که ارزش همین سبد در انتهای هفته دوم، سوم و چهارم دی ماه به ترتیب با افت ۵۰، ۵۱ و۵۳ درصدی مواجه بود.

ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۵۳۱ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۲۶۲ هزار تومانی، ۱۱ میلیون و ۹۶ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۸۵۹ هزار تومانی روبرو شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.