۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 785755

کره جنوبی اعلام کرد: پیونگ یانگ بار دیگر آزمایش موشکی در دریای ساحل شرقی خود داشته است.

تنش موشکی در شبه جزیره کره

به گزارش قدس آنلاین، ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی روز یکشنبه و چند روز بعد از پرتاب آزمایشی تعدادی از موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی اعلام کرد پیونگ یانگ بار دیگر آزمایش موشکی در دریای ساحل شرقی خود داشته است.

این پرتاب در صورت تایید، هفتمین پرتاب راکتی کره شمالی در سال جاری میلادی خواهد بود.

این در حالی است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است خواهان تقویت ارتش کشورش با فناوری روز در زمانی است که گفت‌گوها با کره جنوبی و آمریکا به بن بست خورده است.

گارد ساحلی ژاپن روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد کره شمالی ظاهرا یک فروند موشک بالستیک شلیک کرده است.

گفتنی است؛ کره شمالی روز جمعه پرتاب چهار فروند موشک در هفته گذشته از جمله پرتاب دو موشک کروز دوربرد را تایید کرد.

به نوشته رویترز، تحلیل گران می‌گویند کره شمالی که مسلح به سلاح هسته‌ای است روز یکشنبه بزرگترین آزمایش موشکی خود از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون را صورت داده است. آن‌ها این اظهارات را بعد از آن عنوان کردند که ژاپن و کره جنوبی گفتند شاهد یک پرتاب احتمالی موشک بالستیک توسط کره شمالی بوده اند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت: یک پرتابه که به نظر یک موشک بالستیک بود حدود ساعت ۷ و ۵۲ دقیقه صبح به وقت محلی از استان جاگانگ کره شمالی به سمت اقیانوس در ساحل شرقی این کشور شلیک شده است.

هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه ژاپن در کنفرانسی خبری گفت: چنانچه این پرتابه یک موشک بالستیک معمولی باشد تخمین می‌زنند که به ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری رسیده و به مدت ۳۰ دقیقه تا فاصله ۸۰۰ کیلومتری را طی کرده باشد.

استان جاگانگ محل پرتاب دو موشک دیگر در ماه جاری میلادی می‌باشد که کره شمالی آن را ”موشک فراصوت“ توصیف کرده و می‌توانند در عین پرواز و مانور در ارتفاع نسبتا پایین به سرعت بالایی دست یابند.

تحلیل گران می‌گویند اگر تخمین‌های ژاپن تایید شود پرتاب روز یکشنبه یکی از بزرگترین آزمایش‌های موشکی کره شمالی در سال‌های اخیر خواهد بود.

کره شمالی از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون موشک‌های بالستیک قاره پیمای خود را که دوربردترین موشک‌ها یا سلاح‌های هسته‌ای هستند آزمایش نکرده است، اما حاکمان این کشور در ماه جاری میلادی تلویحا گفتند پرتاب آزمایشی این موشک‌ها را از سر خواهند گرفت.

کارشناسان حوزه موشک می‌گویند این داده‌ها همچنین می‌تواند نشان گر پرتاب یک موشک بالستیک میان برد نظیر هواسانگ ۱۲ باشد که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی آزمایش شد.

این موشک‌ها معمولا بردی از حدود ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر دارند در حالی که برد موشک‌های بالستیک قاره پیما از ۵۵۰۰ کیلومتر فراتر می‌رود.

جرج ویلیام هربرت، عضو مرکز مطالعات عدم اشاعه و مشاور امور موشکی در پیامی در توئیتر نوشت: ”فارغ از این که این یک موشک دوربرد یا میان برد بوده، این به نوعی یک موشک راهبردی بوده و روشن است که نظیر آزمایش‌های قبلی در ژانویه ۲۰۲۲ نیست. “

چاد اوکارل، مدیر مرکز موسوم به گروه مخاطره کره که اوضاع کره شمالی را زیر نظر دارد گفت: ”همه نشانه‌ها دال بر این است که این یک آزمایش بزرگ است، البته مانند موشک‌های بالستیک قاره پیمای قبلی کره شمالی نیست، بلکه احتمالا عامدانه در مسیر محدودتری به پرواز در آمده است. “

منبع: صداوسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.