۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 785936

نخست وزیر اسبق لبنان فعالیت‌های سیاسی خود را به تازگی تعلیق کرده و خواستار مشارکت نکردن جریان المستقبل در انتخابات پارلمانی آینده شده است.

به گزارش قدس آنلاین، سعد حریری، رئیس جریان المستقبل و نخست وزیر اسبق لبنان فعالیت ‌های سیاسی خود را به تازگی تعلیق کرده و خواستار مشارکت نکردن جریان المستقبل در انتخابات پارلمانی آینده شده است.

درباره دلایل اقدام سعد حریری می‌توان موارد متعددی از جمله کارنامه سیاسی وی را مطرح کرد؛ اما در شرایط کنونی چهار دلیل اهمیت بیشتری دارد: اول) نارضایتی ریاض از سعد حریری افزایش یافته و حتی در برهه‌ای نیز مطرح شد عربستان درصدد است برادر سعد را جایگزین وی در راس جریان المستقبل کند.

بنابراین، یک دلیل کناره‌گیری موقت حریری از صحنه سیاسی لبنان این است که وی در شرایط کنونی از حمایت عربستان سعودی برخوردار نیست و بدون حمایت خارجی نیز نمی‌تواند در مناسبات قدرت لبنان جای مناسبی برای خود تعریف کند. به همین دلیل حریری پس از تعلیق فعالیت سیاسی خود، اقامت در ابوظبی را برگزید و راهی عربستان نشد.

دوم) سعد حریری به واسطه رفتاری که عربستان با وی در نوامبر ۲۰۱۷ داشت و به دلیل استعفا در دسامبر ۲۰۱۹ و ناتوانی در تشکیل کابینه در سال گذشته میلادی، نفوذ خود را در صحنه سیاسی لبنان و در ساختار جریان المستقبل از دست داده است.

علاوه بر این، موقعیت حریری در میان هم‌پیمانان المستقبل و به طور کلی جریان ‌های سیاسی اهل سنت به علل مختلف از جمله انحصارگرایی سیاسی وی متزلزل شد.

برخی از حامیان حریری، حزب نیروهای لبنانی و «سمیر جعجع» رئیس آن را به توطئه چینی علیه حریری متهم کردند و گفتند که این حزب بزرگ ترین خنجر را از پشت به حریری زد.

این دیدگاه نشان می‌دهد که در اردوگاه ۱۴ مارس درباره حریری نگاه و موضع یکسانی دیده نمی‌شود. سوم) دیدگاه دیگری که درباره استعفای حریری وجود دارد، این است که وی توانایی مالی برای شرکت در انتخابات آینده پارلمانی لبنان را نداشت.

عربستان سعودی و شیخ ‌نشین‌های خلیج فارس از مهم‌ترین حامیان مالی حریری بودند که با توجه به نارضایتی از عملکرد وی، حاضر به شرط بندی روی این مهره تقریباً سوخته نیستند.

چهارم) حریری به مشکلات امروز لبنان به خصوص در حوزه اقتصاد آگاهی کاملی دارد. نخست وزیر اسبق لبنان از یک سو می‌دانست امکان رسیدن به پست نخست وزیری را دست کم هم اکنون ندارد و از سوی دیگر حتی چانه‌زنی پسا انتخاباتی برای رسیدن به این پست هم به صلاح وی نیس، چراکه قابلیت لازم را برای کاستن از مشکلات اقتصادی کنونی لبنان در خود نمی‌دید.

با توجه به این دلایل، سعد حریری ترجیح داد فعالیت سیاسی خود در لبنان را تعلیق کند تا شاید در موقعیت دیگر و با وضعیت بهتری بتواند به کشور بازگردد و مجدد  در ساختار قدرت این کشور قرار گیرد. به همین دلیل، حریری خروج کامل از صحنه سیاسی لبنان را اعلام نکرد، بلکه صرفاً فعالیت ‌های سیاسی خود را تعلیق کرده است.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.