قفس‌های بزرگ و کوچک پر از پرنده‌های رنگارنگ است که در یک چهاردیواری سه درچهار سروصدا و آوازشان با بوی نامطبوعی درهم پیچیده؛ آوازی که نمی‌دانی از سرشوق می‌خوانند یا از روی غصه و ناله است.

کوچ اجباری پرنده‌های میدان توحید به توس ۹۷

پرندگان زینتی جزو حیوانات خانگی هستند که بسیاری از مردم به نگهداری آن‌ها علاقه دارند، اما در برخی موارد شاهد این هستیم که خرید و فروش آن‌ها نگرانی‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرده است، به طوری که هنوزهم می‌توان پرنده‌فروشی‌های زیادی را در شهر مشاهده کرد که بدون در نظر گرفتن کوچک‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین مسائل بهداشتی مبادرت به فروش پرندگان زینتی، مرغ، کبوتر و یا حتی ذبح آن می‌کنند.

از حوالی میدان توحید به سمت میدان شهدا که می‌روید واحدهای تجاری فروش پرندگان فراوانی را مشاهده می‌کنید که به دادوستد این پرندگان مشغول‌اند؛ حالا اما چند وقتی است که صحبت از ساماندهی این صنف در مجتمعی در بولوار توس است.

مخالفت پرنده‌فروش‌ها با جانمایی جدیدیکی از پرنده‌فروش‌های میدان توحید با اشاره به هزینه‌های میلیاردی که در مجتمع پرنده‌فروش‌های توس۹۷ انجام شده و مقاومت آن‌ها برای نرفتن بی‌فایده خواهد بود، عنوان کرد: هیچ کدام از پرنده‌فروش‌ها موافق رفتن به آن منطقه نیستند؛ چراکه به دلیل بعد مسافت و نبود امکانات مشتری‌های خود را از دست خواهیم داد، اما مجبوریم و باید به این مجتمع کوچ کنیم.

سعید با اشاره به نبود امکانات مناسب در مجتمع طراحی شده برای پرنده‌فروش‌ها به خبرنگار قدس می‌گوید: حالا که می‌خواهند ما را به اجبار به این منطقه کوچ دهند امکانات مناسب هم برای ما فراهم کنند؛ در حال حاضر این مجتمع گازکشی نشده و مدت‌هاست قول‌هایی داده شده اما سرانجامی نداشته، ضمن اینکه جاده آنجا برای دسترسی مردم اصلاً مناسب نیست، بیشتر ستون‌های برق خراب و از طرفی هیچ امنیتی برای رفت‌وآمد مشتری‌ها در این منطقه وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه این مکان هیچ نقطه قوتی ندارد، تصریح کرد: چرا از چندین سال پیش که صحبت جمع‌آوری پرنده‌فروش‌ها بود هیچ نظرخواهی از ما برای جانمایی مکان مناسب انجام نشد و همه چیز را خودشان بریدند و دوختند؛ چه کسانی از رفتن ما به آن منطقه منتفع می‌شوند؟

سجاد یکی دیگر از پرنده‌فروش‌های میدان توحید با اشاره به اینکه حالا که قرار است در منطقه توس ساماندهی شویم باید این کار را برای همه پرنده‌فروش‌ها انجام دهند، نه اینکه تعدادی بروند و تعدادی که رابطه دارند، بمانند، اظهار کرد: شهرداری، اتوبوسرانی، اداره برق و... باید برای این منطقه امکانات رفاهی فراهم کنند تا راه دسترسی مردم به این مجتمع تسهیل شود در غیر این صورت متضرر اصلی ما هستیم که ملک خود را از دست می‌دهیم.

وی افزود: بیش از ۵۰سال است مردم برای خرید پرنده به این منطقه می‌آیند، اما حالا که بحث تعریض میدان شهدا و مناطق اطراف مطرح شده، به بهانه بهداشت و اینکه چهره منطقه نازیبا شده است، می‌خواهند ملک‌های ما را با قیمت‌های اندک بگیرند و تبدیل به پاساژ کنند و سودهای چندصد میلیاردی ببرند.

در این بین نظر مشتری یکی از همین پرنده‌فروش‌ها را درخصوص انتقال مکان پرنده‌فروش‌ها به توس۹۷ جویا شدیم که وی با گلایه از دوری این منطقه گفت: سال‌هاست هر چند وقت برای خرید پرنده وغذای آن‌ها به میدان توحید می‌آیم، اما اگر قرار به رفتن به توس۹۷ باشد فکر نمی‌کنم دیگر بتوانم به آنجا بروم و شاید باید از خیر داشتن پرنده بگذرم.

اخطار به پرنده‌فروشان میدان توحید

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد در این خصوص با اشاره به اینکه بازار پرنده‌فروشان واقع در میدان توحید به سمت میدان شهدا به ‌دلیل نوع فعالیتشان آلایندگی‌های محیطی و معضلات بهداشتی بسیار بالایی دارند، اظهار کرد: اخطاری که از سوی کارشناسان ما به برخی از این واحدها داده شده صرفاً به دلیل آلودگی محیطی و فاضلاب و براساس کار کارشناسی انجام شده است.

مسعود رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه بنا برنظر کارشناسان بهداشت و دامپزشکی، حضور این مشاغل در محل‌های پرتردد، بافت‌های مسکونی و در مجاورت فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، مخاطرات بسیار زیادی از جمله انتقال انواع بیماری‌های مشترک میان انسان و دام را به همراه دارد، عنوان کرد: با توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و اینکه این واحدها دارای آلودگی‌هایی برای محیط زیست شهری هستند، در صورتی که برخی بیماری‌ها نظیر آنفلوانزای مرغی در این واحدهای صنفی بروز کند، بخش زیادی از محیط پیرامونی این واحدها آلوده می‌شود.

وی با بیان اینکه پرنده‌فروش‌ها باید در مجتمع‌ها و مکان‌هایی که به تأیید محیط زیست و اداره دامپزشکی می‌رسد فعالیت کنند، تصریح کرد: متأسفانه برخی از پرنده‌فروشی‌های خیابان توحید صرفاً نمایشگاهی نیستند و اقدام به ذبح طیور می‌کنند و کسی اگر مرغ یا خروسی خواسته باشد این افراد اقدام به ذبح می‌کنند این امر پسماند و آلودگی‌های فاضلاب و آلودگی‌های خاک را به وجود می‌آورد که یک تخلف آشکار از سوی این افراد است، چراکه ذبح غیرقانونی و غیر بهداشتی در شهر ممنوع است و این کار صرفاً باید در کشتارگاه اتفاق بیفتد.

بهره‌برداری از مجتمع پرنده‌فروش‌ها

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد درخصوص ساخت نخستین مجتمع ساماندهی صنفی پرنده‌فروشان مشهد در بولوارتوس با بیان اینکه باتوجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با سرمایه‌گذار این پروژه و همکاری اتحادیه صنف مربوط این مجتمع آماده و در آستانه بهره‌برداری است، تأکید کرد: این مجتمع صنفی در فضایی به وسعت بیش از ۵/۱ هکتار در قالب شرکت تعاونی در توس۹۷ ایجاد شده و دارای بیش از ۷۰غرفه عرضه و فروش پرندگان و غرفه‌های خدماتی مرتبط است.

وی افزود: همچنین واحدهای مختلفی نظیر کلینیک ویژه پرندگان، داروخانه، اتاق قرنطینه و ایزوله، عرضه انواع دان و خوراک پرندگان و فضای نمایشگاهی و آزمایشگاهی در این مجتمع پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه تقاضای ما این است اتحادیه با استفاده از الگوی ایجاد این مجتمع صنفی کارگاهی و بخشودگی‌ها و تسهیلاتی که شهرداری برای ایجاد و احداث آن داده است، از این الگوها بیشتر در شهر ایجاد کند و توسعه دهد، اظهار کرد: حتی ما این حمایت و خواسته را داریم که این مجتمع‌ها علاوه بر فروش پرندگان زینتی و تزئینی به یک حالت نمایشگاهی تفریحی تبدیل شوند یعنی در حقیقت یک مقوله فرهنگی تفریحی در قالب جذب مسافر ایجاد کنند تا شهروندان و علاقه‌مندان اوقات فراغتشان را در این مکان بگذرانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    2 0
    واقعا مسخره است، رفته رفته دارند هویت شهر رو نابود می کنند. این خیابان از قدیم هویت پرنده فروشی داشت و می تونستند با ساخت مجتمع و ساماندهی هویتش رو حفظ کنند و منطقه رو هم تبدیل به یک هاب تجاری کنند.
  • شهروند ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    معلوم نیست کدوم مسئول تصمیم گیرنده ی شهری فوبیای پرنده داره، سر این بدبخت ها خالی می کنه، چرا آسیب می زنید به کسب و کار مردم و آشوب درست می کنید؟