رئیس ‌کمیسیون جهش تولید مجلس با اشاره به اینکه تولید ناخالص داخلی کشور طی ۱۰ سال گذشته رشد نکرده است، گفت: کافی بود سه پالایشگاه دیگر به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز احداث می‌شد که نیاز به صادرات نفت خام نباشد و به جای آن فرآورده صادر می‌کردیم.

تولید ناخالص داخلی کشور طی ۱۰ سال گذشته رشد نکرده است

به گزارش قدس آنلاین، سید شمس‌الدین حسینی در نخستین همایش مجمع جهانی بازرگانان مسلمان، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند روز قبل در دیدار با فعالان اقتصادی اعلام کردند که از آمار اقتصادی دهه ۹۰ خرسند نیستند. به نظر من مهمترین متغیر اقتصاد همان تولید ناخالص داخلی کشور است که در این ۱۰ سال تقریبا ثابت مانده است.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در سال ۹۰ به قیمت ثابت ۶۳۶ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال گذشته بدون تغییر مانده و قدری کاهش یافت و به رقم ۶۳۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. یعنی طی ۱۰ سال گذشته تولید کشور نه‌تنها رشد نکرده، بلکه کاهش هم داشته است.

رئیس‌کمیسیون جهش تولید مجلس افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ رشد اقتصادی کشور منفی ۵/۴ دهم درصد و منفی ۶/۵ درصد بوده است، البته سال ۹۹ و سال جاری رشد اقتصادی قدری بهتر شد؛ اما این رشد پایدار نخواهد بود.

حسینی ادامه داد: متغیر دیگر سرمایه‌گذاری در کشور است که میزان تشکیل سرمایه ناخالص در سال ۹۰ حدود ۱۷۱ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در پایان سال گذشته به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت؛ یعنی با افت شدید ۵۰ درصدی همراه شد.

وی افزود: همچنین آمار اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد سال ۹۰ نرخ بیکاری ۱۲/۳ دهم درصد بود. این رقم در سال جاری گرچه به ۹ درصد رسیده؛ اما عمده آن به دلیل این است که نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافته وگرنه حجم تولید در این مدت کم شده و بیکاری هم باید کاهش پیدا کند و آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد اگر نرخ مشارکت تغییر پیدا نمی‌کرد، نرخ بیکاری باید الان ۱۶ درصد می‌شد.

رئیس‌کمیسیون جهش تولید مجلس ادامه داد: رشد جمعیت در این سال‌ها یک و سه دهم درصد بوده که براساس نظر کارشناسان در آینده نرخ رشد جمعیت منفی می‌شود که باعث مشکلات پیری جمعیت و افزایش هزینه‌های کشور خواهد شد. ضریب جینی از ۳۶ صدم واحد در سال ۹۰ به ۳۷ صدم در سال ۹۶ رسید و اکنون به ۴۰ صدم واحد رسیده؛ یعنی شرایط زندگی مردم بدتر شده است.

به گفته حسینی، رقم دیگر متغیر نقدینگی و تورم است که با وجود اینکه در ۱۰ سال گذشته نرخ رشد تولید ناخالص کشور صفر بوده؛ اما در این مدت به طور میانگین نرخ رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده است و تورم بالای ۴۰ درصد حاصل این رشد نقدینگی بوده است.

رئیس‌کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: حجم نقدینگی از ۳۵۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۰ به ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید؛ یعنی نقدینگی ۱۰ برابر شده و اکنون در آذرماه سال جاری حجم نقدینگی به بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

حسینی افزود: رشد نقدینگی به مراتب بیشتر از رشد تولید شده و این موارد مستنداتی است که بالاترین مقام کشور می‌گوید وضعیت اقتصاد در ۱۰ سال گذشته خوشحال‌کننده نبوده است.

وی تصریح کرد: زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس در کشور احداث شد، حتی سازمان استاندارد با آن مخالفت کرد، در حالی که محصولات این پالایشگاه صادر می‌شود و کشورهای دیگر محصول بدون استاندارد نمی‌خرند. کافی بود سه مورد از این پالایشگاه به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه در روز احداث شود. در آن صورت نیاز به صادرات نفت خام نبود و به جای آن فرآورده صادر می‌کردیم.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.